Research on Characteristics of Teacher Professionalism by the Type of Science Pedagogical Content Knowledge

과학과 교과교육학 지식 유형별 교사 전문성의 특징 연구

  • Published : 2008.10.30

Abstract

The purpose of this research is to explore types of pedagogical content knowledge (PCK, hereafter) for effective science teaching. In this research, we explored three science teachers' PCK on light, who were effective in teaching the topic with particular students. The data analysis consisted of identifying the three teachers' unique PCK and ways to improve each teaching episode through the teacher meetings. These analyses, which consisted of verbal exchanges among the participants, were identified on the basis of our understanding. Using grounded theory methods, the types of science PCK drawn from this research are: (1) teaching through curriculum reconstruction, (2) teaching to help students build their own explanation models about surrounding nature, (3) teaching for learning the social language of science, (4) teaching to motivate students' learning needs based on relevance of science to students, (5) teaching through lowering students' learning demand by providing scaffolding, (6) teaching based on the teacher's understanding of students, (7) teaching through inquiry with argumentation, (8) teaching through reification of abstract science concepts, and (9) teaching none marginalized science. Common features of science teachers with quality PCK and their professionalism in teaching are discussed.

이 연구의 목적은 과학과 교과교육학 지식(PCK)의 의미를 정립하고 수업에서 드러난 과학과 PCK 유형을 도출하는 것이다. 과학과 PCK 구성요소나 유형별 사례를 추출하고 분석하기 위해서, 수업 동영상, 수업분석 협의회 자료, 교사 면담 자료 등을 면밀히 교차 분석하였다. 이어서 교사별 또는 주제별 수업 사례들이 왜 과학을 가르치는 좋은 실천으로 간주되며, 실천의 어떤 측면이 그 수업을 다른 수업과 차별화하며 권장될 만한 것인지를 분석하였다. 즉, 근저 이론(grounded theory)의 연구 방법을 활용하였다. 분석대상으로 한 수업은 중학교 1학년 빛 단원에 해당하는 수업들로, 세명의 과학교사들이 진행한 같은 주제의 차시별 수업을 교차분석하여 과학과 PCK의 유형을 추출하였다. 본 연구에서 도출된 과학과 PCK 유형을 (1) 교육과정을 재구성하는 수업, (2) 주변 자연현상에 대한 학생 나름의 설명 모델을 만들어나가는 수업, (3) 과학이라는 사회적 언어 학습이 일어나는 수업, (4) 연계성을 기초로 학습동기를 유발하는 수업, (5) 스캐폴딩을 제공하여 학습 수요를 낮추는 수업, (6) 학생 이해에서 출발하는 수업, (7) 논증을 통한 탐구가 있는 수업, (8) 추상적인 과학개념을 구체화하는 수업, (9) 소외되는 학생이 없는 과학 수업으로 분류하였다. 각 PCK 유형에 따라 교사 전문성의 특징을 고찰하고, 높은 수준의 PCK를 지닌 교사들이 공유하는 특징을 결론으로 도출하였다.

Keywords

References

  1. 박성혜 (2006). 중등과학교사들의 교수법 및 자기효 능감과 태도에 따른 교과교육학 지식. 한국과학교육학회지, 26(1), 122-131
  2. 이연숙 (2006). 교수학적 내용지식(PCK) 및 그 표 상(PCKr)의 개념적 정의와 분석도구 개발: 예비 과학교 사의 '힘과 에너지' 수업 사례를 중심으로. 서울대학교 석사학위논문
  3. 임청환 (2003). 초등교사의 과학 교과교육학 지식의 발달이 과학 교수 실제와 교수 효능감에 미치는 영향. 한국지구과학회지, 24(4), 258-272
  4. 조희형, 조영신, 권석민, 박대식, 강영진, 김희경, 고 영자 (2006). 중등 과학교사 양성 교육과정과 교수내용 지식 연구 동향의 탐색. 교과교육학연구, 10(2). 281-301
  5. Ball, D. L., & Bass, H. (2000). Interweaving content and pedagogy in teaching and learning to teacX: Knowing and using mathematics. In J. Boaler (Ed.), Multiple perspectives on mathematics teaching and learning, (pp. 357-387). Westport, CT: Ablex
  6. Bond-Robinson, J. (2005). Identifying pedagogical content knowledge (PCK) in the chemistry laboratory. Chemistry Education Research and Practice, 2005, 6 (2), 83-103 https://doi.org/10.1039/b5rp90003d
  7. Carlsen, W. S. (1999). Domains of teacher knowledge. In J. Gess-Newsome, & N. G. Lederman (Eds.), Examining pedagogical content knowledge, (pp. 133.144). Dordrecht: Kluwer
  8. Fernandez-Balboa, J. M., & Stiehl, J. (1995). The generic nature of pedagogical content knowledge among college professors. Teaching & Teacher Education, 11(3), 293-306 https://doi.org/10.1016/0742-051X(94)00030-A
  9. Gess-Newsome, J. (1999). Pedagogical content knowledge: An introduction and orientation. In J. Gess-Newsome, & N. G. Lederman (Eds.), Examining pedagogical content knowledge, (pp. 3-17). Dordrecht: Kluwer
  10. Grossman, P. L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York, Teachers College Press
  11. Hashweh, M. Z. (2005). Teacher Pedagogical Constructions: A reconfiguration of pedagogical content knowledge. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 11, 273-292 https://doi.org/10.1080/13450600500105502
  12. Loughran, J., Berry A., & Mulhall P.(2006). Understanding and Developing Science Teachers' Pedagogical Content Knowledge. Rotterdam: Sense Publishers
  13. Magnusson, S. J. & Palincsar, A. S.(2005). Teaching to Promote the Development of Scientific Knowledge and Reasoning About Light at the Elementary School Level. In M. S. Donovan & J. D. Bransford (Eds.), How students learn history, mathematics, and science in the classroom, (pp. 397-565). Washington, DC: National Academy Press
  14. Marks, R. (1990a). Pedagogical content knowledge : From a mathematical case to a modified conception. Journal of teacher education, 41(3), 3-11
  15. Mortimer E. and Scott, P.(2000). Meaning making in secondary science classrooms. Open university presC: Berkshire, England
  16. Osborne, H. D. (1998). Teacher as knower and learner, reflections on situated knowledge in science teaching. Journal of Research in Science Teaching, 35, 427-439
  17. Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14
  18. Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57, 1-21 https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
  19. Tamir, P. (1988). Subject matter and related pedagogical knowledge in teacher education. Teaching and Teacher Education, 4, 99-110 https://doi.org/10.1016/0742-051X(88)90011-X
  20. Van Dijk, E. M., & Kattmann, U. (2006). A research model for the study of science teachers' PCK and improving teacher education. Teaching and Teacher Education, Available online 11 July 2006
  21. Van Driel, J. H., De Jong, O., & Verloop, N. (2002). The development of preservice chemistry teachers' pedagogical content knowledge. Science Education, 86, 572-590 https://doi.org/10.1002/sce.10010