An Analysis of Pre-service Science Teachers' Pedagogical Content Knowledge through the Student-Teacher Practice

교육실습을 통한 예비과학교사의 교수내용지식 분석

  • Published : 2008.10.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze pre-service science teachers' pedagogical content knowledge. For this study, two senior education students were selected. The data of this study were collected through interviews, CoRe questionnaire, and classroom observation recordings during the period of student-teacher practice. Data were analyzed using the constant comparative method. The results indicated that the two pre-service science teachers had low level pedagogical content knowledge. Two pre-service science teachers' knowledges of science curriculum were different from each other. Orientations toward teaching science shifted to undesirable direction after the experience of a student-teacher's practice-teaching. Their subject matter knowledges were imperfect. They also had low levels of knowledge of students' understanding.

본 연구의 목적은 예비과학교사의 교수내용지식을 분석하는 것이다. 이 연구를 위하여 두 명의 사범대학 4학년생들을 선정하였다. 연구의 자료는 인터뷰, CoRe 질문지, 교육실습기간의 수업관찰기록 등의 질적 연구방법을 통해 수집되었다. 자료 분석은 반복적 비교 분석법에 의하여 이루어졌다. 연구결과, 두 예비과학교사의 교수내용지식 수준은 매우 낮았다. 두 예비과학교사의 교육과정에 대한 지식은 서로 달랐으며, 과학 교수지향은 교육실습 기간 동안의 교수경험 후에 바람직하지 않은 방향으로 변화하였다. 두 예비과학교사의 내용지식은 매우 부족하였으며, 학생 이해에 대한 지식수준도 매우 낮았다.

Keywords

References

  1. 김병찬 (2003a). 사범대생들의 사범대학 진학동기와 적응과정 연구. 한국교원교육연구, 20(1), 57-83
  2. 김병찬 (2003b). 일반대학 학생들의 교직과정 이수 동기 및 과정에 관한 질적 사례 연구. 한국교원교육연구, 20(2), 23- 53
  3. 곽영순, 강호선 (2005). 교사평가 수업평가. 서울: 원미사
  4. 노희진 (2007). 과학고 교사들의 과학영재교육에 대 한 신념과 실제수업의 관련성. 한국교원대학교 석사학위논문
  5. 박상완 (2002). 교원교육에 대한 대안적 관점과 교 원교육의 체제. 한국교원교육연구, 19(3), 31-54
  6. 박성혜 (2006). 중등과학교사들의 교수법 및 자기효 능감과 태도에 따른 교과교육학지식. 한국과학교육학회지, 26(1), 122-131
  7. 박재원 (2006). 물속에서의 무게와 압력 단원에서 초등 교사의 교수내용지식에 따른 수업 분석. 한국교원 대학교 박사학위논문
  8. 백성혜, 박미현 (2005). 제 7차 교육과정의 고등학 교 1학년 '과학' 과목을 가르치는 교사의 전공에 따른 수업 특징 비교. 교원교육, 21(3), 63-82
  9. 이용숙, 김영천, 이혁규, 김영미, 조덕주, 조재식 (2005). 실행연구방법. 서울: 학지사
  10. 이정복 (1998). 사범대학 학생과 일반대학 학생의 성취동기 비교연구. 교육학연구, 39(1), 117-129
  11. 임청환 (2003). 초등교사의 과학 교과교육학 지식의 발달이 과학 교수 실제와 교수 효능감에 미치는 영향. 한국지구과학학회지, 24(4), 258-272
  12. 조경원 (2004). 중등교원 양성교육의 비판적 검토. 교육과학연구, 35(1), 1-19
  13. Cochran, K. F, De Ruiter, J. A. & King, R. A. (1993). Pedagogical content Knowing: An integrative model for teacher preparation. Journal of Teacher Education, 44 (4), 263-272 https://doi.org/10.1177/0022487193044004004
  14. Denzin, N. K. (1978). The research act: A theoretical introduction to sociological methods. New York: McGraw-Hill
  15. Gess-Newsome, J. (1999). Pedagogical content knowledge: An introduction and orientation. In J. Gess-Newsome & N. Lederman (Eds.). Examining pedagogical content knowledge. MA: Kluwer Academic Publishers
  16. Grossman, P. L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York: Teachers College Press
  17. Linda, L. C. (1991). Science teacher beliefs and their influence on curriculum implementation: Two case study. Journal of Research in Science Teaching, 28(3), 235-250 https://doi.org/10.1002/tea.3660280305
  18. Loughran, J. J., Mulhall, P. & Berry, A. (2004). In search of pedagogical content knowledge in science: Developing ways of articulating and documenting professional. Journal of Research in Science Teaching, 41(4), 370-391 https://doi.org/10.1002/tea.20007
  19. Magnusson, S., Krajcik, J. & Borko, H. (1999). Nature, sources and development of pedagogical content knowledge for science teaching. In J. Gess-Newsome & N. Lederman (Eds.). Examining pedagogical content knowledge. MA: Kluwer Academic Publishers
  20. Marks, R. (1990). Pedagogical content knowledge: From a mathematical case to a modified conception. Journal of Teacher Education, 41(3), 3-11
  21. Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study application in education. San Francisco: Jossey-Bass
  22. Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14
  23. Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundation of the reform. Harvard Educational Review, 57, 1-22 https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
  24. Van Driel, J. H., De Jong, O. & Verloop, N. (2002). The development of preservice chemistry teachers' pedagogical content knowledge. Science Education, 86(4), 572-590 https://doi.org/10.1002/sce.10010
  25. Van Driel, J. H., Verloop, N. & De Vos, W. (1998). Developing science teachers pedagogical content knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 35(6), 673-695 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199808)35:6<673::AID-TEA5>3.0.CO;2-J