Analysis of Inquiry Unit of Science 10 in Terms of Nature of Science

과학의 본성의 측면에서 10학년 과학의 탐구 단원 분석

  • Published : 2008.10.30

Abstract

An analysis on the Inquiry unit of Science 10 textbooks was conducted in terms of nature of science (NOS). The subject of the analysis was instructional objectives, activities and sentences in the unit of ten Science 10 textbooks. Contents of the instructional objectives could be grouped into nature of science, nature of scientists, scientific methods, and Science-Technology-Society. The concrete nature of scientific knowledge (SK) and constructing scientific theory or model, however, were not found in the objectives. The total number of activities in the Inquiry unit was 38. Seventeen out of them were presented without any supplemental or introductory materials, and 21 activities were provided with information followed by questions, discussions or investigations. For the most activities, any clear statements about NOS elements and desired/informed views of NOS were not made. The sentences of the Inquiry units were mixed up with constructivist and inductive views on NOS. The definition of science tended to be described based on the inductive view. And the generation of SK tended to be described as discovering regularities in natural phenomena rather than constructing theories. For science teachers who want to teach NOS effectively, stating clear learning objectives and elements of NOS and presenting reading materials with relevant views on nature of science were necessary.

과학의 본성의 관점에서 과학의 탐구 단원의 내용 분석을 실시하였다. 10종의 10학년 과학 교과서 탐구단원 속에 있는 학습 목표, 활동, 문장에서 과학의 본성에 대한 내용, 관점, 제시방법을 분석하였다. 10종 교과서의 학습 목표들은 과학의 정의, 과학자의 특성, 과학적 방법, STS로 대분류되었다. 한편 과학 지식의 특성과 모델 형성 등과 같은 구체적인 과학 지식의 본성에 대한 관점은 학습목표에 포함되지 않았다. 활동 총 38개 중 17개가 어떤 정보도 주지 않은 과제형으로 제시되었다. 21개는 기본 자료를 제공하고 그것을 기초로 활동하는 형식이었다. 어느 경우이든 그 활동을 통해 배워야할 NOS 요소와 그에 대한 타당한 관점에 대한 명시적 언급이 없거나 부족했다. 과학 교과서 문장도 4영역으로 분류될 수 있었으며 현대적 관점과 고전적 관점이 혼재되어 있었다. 특히 과학의 정의는 귀납주의적 진술이 많았고, 과학 지식의 생성은 이론 형성보다는 법칙의 발견으로 표현되었다. 교사 수준에서 NOS에 대한 학습 목표와 학습 내용 제시와 함께 분명한 관점이 반영된 읽을거리를 제공해야만 효과적인 과학의 본성 수업이 가능함을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 권재술, 김범기, 우종옥, 정완호, 정진우, 최병순 (1998). 과학교육론. 교육과학사
  2. 김문선 (2008). 과학의 본성에 대한 견해 조사들의 메타 분석. 전남대학교 교육대학원 석사 학위 논문
  3. 김안나 (2008). 고1 과학 교과서 탐구 단원의 과학 의 본성 요소 분석. 전남대학교 교육대학원 석사학위 논문
  4. 김준예, 전은경, 백성혜 (2007). 과학 교과서 및 과 학 교사, 고등학생들의 과학의 본성에 대한 관점 분석. 한국과학교육학회지, 27(9), 809-817
  5. 전경문, 박현주, 노태희 (2004). 고등학교 과학 교과 서의 과학의 탐구 단원에 제시된 과학사 내용 분석: 6차 와 7차 교육과정에서 개발된 교과서 비교. 한국과학교육학회지, 24(5), 825-832
  6. 조정일, 이현욱 (1997). 생물학 탐구의 원리. 서울: 교육과학사
  7. 최승희 (2007). 10학년 과학교과서의 과학의 본성 내용 분석. 전남대학교 교육대학원 석사학위 논문
  8. Aikenhead, G. S. (1987). High school graduates' beliefs about science-technology-society III: Characteristics and limitations of scientific knowledge. Science Education, 71(4), 459-489 https://doi.org/10.1002/sce.3730710402
  9. Aikenhead, G. S. & Ryan, A. G. (1992). The development of a new instrument: "Views on Science- Technology-Societty"(VOSTS). Science Education, 76(5), 477-491 https://doi.org/10.1002/sce.3730760503
  10. American Association for the Advancement of Science (1990). Science for all Americans. New York: Oxford University Press
  11. Carey, S. S. (1998). A beginner's guide to scientific method (2nd Ed.). Wadsworth Publishing Company
  12. Harms, N. C. & Yager, R. E. (Eds) (1981). What research says to the science teacher. Vol. 3. Washington, D. C.: National Science Teachers Association
  13. Khishfe, R. & Abd-El-Khalick, F. (2002). Influence of explicit and reflective versus implicit inquiry-oriented instruction of sixth grader's views of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39(7), 551-578 https://doi.org/10.1002/tea.10036
  14. Lederman, N. G., Abd-El-Khalick, F., Bell, R. L. & Schwartz, R. S. (2002). Views of Nature of Science Questionnaire: Toward Valid and Meaningful Assessment of Learners' Conceptions of Nature of Science. Journal of Research in Science Teaching, 39(6), 497-521 https://doi.org/10.1002/tea.10034
  15. Martin-Hansen, L. (2002). Defining Inquiry. The Science Teacher, February, 34-37
  16. National Research Council (1996). National Science Education Standards. Washington, D. C.: National Academy Press
  17. Nott, M., & Wellington, J. (1993). Your nature of science profile: an activity for science teachers. School Science Review, 75(270), 109-112
  18. Park, J. (2007). A study of new models for scientific inquiry activity through understanding the nature of science (NOS): A proposal for a synthetic view of the NOS. Journal of Korea Association for Research in Science Education, 27(2), 153-167
  19. Rubba, P. A., & Anderson, H. O. (1978). Development of instrument to assess secondary school students' understanding of the nature of scientific knowledge. Science Education, 62(4), 449-458 https://doi.org/10.1002/sce.3730620404
  20. Rudolph, J. L. (2000). Reconsidering the 'nature of science' as a curriculum component. Journal of Curriculum Studies, 32(3), 403-419 https://doi.org/10.1080/002202700182628
  21. Schwab, J. J. (1963). Biology teachers handbook. New York: John Wiley & Sons, Inc
  22. Schwartz, R. S., Lederman, N. G. & Crawford, B. A. (2004). Developing views of nature of science in an authentic context: An explicit approach to bridging the gap between nature of science and scientific inquiry. Science Education, 88(4), 610-645 https://doi.org/10.1002/sce.10128
  23. Smith, C. L., Maclin, D., Houghton, C. & hennessey, M. G. (2000). Sixth-grade students' epistemologies of science: The impact of school science experiences on epistemological development. Cognition and Instruction, 18(3), 349-422 https://doi.org/10.1207/S1532690XCI1803_3
  24. Tamir, P. (1985). Content Analysis focusing on inquiry. Journal of Curriculum Studies, 17(1), 87-94 https://doi.org/10.1080/0022027850170107
  25. Weiss, I. R. (1977). Report of the 1977 national survey of science, mathematics and social studies education. U.S. Government Printing Office
  26. Yager, R. E. (1996). Science/Technology/Society as reform in science education. State University of New York Press