The Effects of Microcomputer-Based Laboratory on Science Classes in Middle School

중학교 과학수업에서 MBL실험 수업의 효과

  • Published : 2008.06.30

Abstract

The aim of this study was to compare the effectiveness of microcomputer-based laboratory (MBL) with the traditional laboratory experiment on science classes in middle school. MBL tools were developed and applied for five experiment subjects chosen from middle school science textbook for MBL experiment classes, while usual experiment methods suggested in the textbook were used in traditional experiment classes. In order to evaluate the effects of MBL experiment class, achievement, graphic ability, science process skills, affective aspect related to science were tested before and after applying the MBL experiment. The result revealed that MBL experiment class was more effective than traditional experiment class in improving student's science achievement, science process skills, and graphic ability. The result also indicated that there was a significant difference between experiment and control group with regards to the effect on affective aspect related to science. From the above result, we can find the positive implication of applicability of MBL experiment as a new experiment tool at the early stage of introduction in a real context.

이 연구의 목적은 중학교 과학수업에 MBL실험 수업을 적용한 후 전통적 실험 수업과 비교하여 어떠한 학습 효과가 있는지 알아보는 것이다. MBL실험 집단은 중학교 2학년 교과서 내용 중 5개 주제의 실험을 MBL실험으로 개발하여 적용하였으며 전통실험 집단은 교과서에서 제시한 방법으로 실험을 실시하였다. MBL실험 수업의 효과를 알아보기 위하여 MBL실험 수업과 전통실험 수업 실시 전에 과학학업성취도, 그래프능력, 과학탐구능력, 과학과 관련된 정의적 영역의 사전 검사를 실시하였고, 수업 처치 후에 사후 검사를 실시하였다. 연구결과 과학학업성취도와 과학탐구능력, 그래프 그리기 능력에서 MBL실험 수업이 전통실험 수업보다 효과가 있는 것으로 나타났다. 또한 MBL실험 수업이 과학과 관련된 정의적 영역에 미치는 효과를 조사한 결과 통제집단이 실험집단보다 통계적으로 유의미하게 높았다. 따라서 중학교 과학실험 수업에 도입초기 단계에 있는 MBL실험이 새로운 실험방법으로 현장 활용 가능성에 대한 긍정적 시사점을 찾을 수 있었다.

Keywords

References

  1. 구양삼, 박금홍, 최병순, 신애경, 이국행 (2006). 토론을 강조한 MBL실험 수업에서 리더유형에 따른 언어적 상호작용 특성. 대한화학회지, 50(6), 494-505 https://doi.org/10.5012/jkcs.2006.50.6.494
  2. 구혜원 (1993). 과학과 수업에 적용한 MBL실험 방식의 효과 연구. 이화여자대학교 박사학위논문
  3. 권재술, 김범기 (1994). 초중학생들의 과학탐구능력 측정도구의 개발. 한국과학교육학회지, 14(3), 215-264
  4. 김덕곤 (2005). MBL을 이용한 전기회로 실험 매뉴얼 작성 및 적용. 한국교원대학교 석사학위논문
  5. 김태선 (2003). 중고등학생들의 과학관련 선 그래프의 정보 이해과정 분석. 한국교원대학교 박사학위 논문
  6. 김현수, 한복수 (1994). 컴퓨터를 이용한 물리실험에 관한 연구. 서울상록과학학술재단 연구비지원 보고서
  7. 김효남, 정완호, 정진우 (1998). 국가수준의 과학에 관련된 정의적 특성의 평가체제 개발. 한국과학교육학회지, 18(3), 357-369
  8. 박금홍, 구양삼, 최병순, 신애경, 이국행, 고석범 (2005). 중학생들의 끓는점 학습에서 컴퓨터를 기반으로 하는 실험수업의 효과. 한국과학교육학회지, 25(7), 867-872
  9. 박상용, 박재근, 여상인 (2006). 과학실험 수업에서 MBL의 적용이 초등학생의 학업성취도 및 과학관련 정의적 특성에 미치는 효과. 초등과학교육, 25(4), 454-464
  10. 박승재, 조희형 (1995). 과학학습지도. 교육과학사
  11. 송인범 (2004). 물질의 상태변화 수업에 적용한 MBL 실험의 효과 연구. 공주대학교 석사학위논문
  12. 심재규 (1996). 고등학교 공통과학 '힘' 단원 학습에서 컴퓨터를 이용한 실험수업의 효과. 서울대학교 석사학위논문
  13. 유병길 (2006). 초등학생의 컴퓨터 기반 실험 수업 효과. 초등과학교육, 25(1), 1-7
  14. 이경훈 (1998). 고등학생의 과학에 관련된 태도와 과학성취도와의 관계. 한국과학교육학회지, 18(3), 415-425
  15. 이재희, 장세중 (1997). 디지털 비디오를 이용한 운동 분석 프로그램의 개발. 물리교육, 15(2), 129-134
  16. 이창훈 (1996). 고등학교 과학 기초개념변화를 위한 컴퓨터 프로그램의 효과. 서울대학교 박사학위논문
  17. 이향미 (2002). 고등학생의 역학적 에너지 보존학습 에서 컴퓨터를 기반으로 하는 상호작용적 시범 실험 수업의 효과. 한국교원대학교 석사학위논문
  18. 전재록 (2004). 운동 제2법칙에서 MBL의 현장 적용에 관한 연구. 한국교원대학교 석사학위논문
  19. 차상옥 (1998). 비디오 카메라와 시뮬레이션을 이용한 역학단원 지도의 효과. 한국교원대학교 석사학위논문
  20. 최영준, 최병순, 이원식 (1985). 중고등학생들의 논리적 사고력 형성에 관한 연구 I. 한국과학교육학회지, 5(1), 1-11
  21. Adams, D. D., & Shrum, J. W. (1990). The effects of microcomputer-based laboratory exercises on the acquisition of line graph construction and interpretation skills by high school biology students. Journal of Research in Science Teaching, 27(8), 777-787 https://doi.org/10.1002/tea.3660270807
  22. Friedler, Y., Nachmias, R., & Linn, M. C. (1990). Learning scientific reasoning skills in microcomputer-based laboratories. Journal of Research in Science Teaching, 27(2), 173-191 https://doi.org/10.1002/tea.3660270208
  23. Gangoli, S. G. (1995). A study of the effect of a guided open-ended approach to physics experiments. International Journal of Science Education, 17(2), 233-241 https://doi.org/10.1080/0950069950170207
  24. Lapp, D. A., & Cyrus, V. F. (2000). Using data-collection devices to enhance students understanding. Mathematics Teacher, 93(6), 504-510
  25. Leonard, W. H. (1983). An experimental study of a BSCS-style laboratory approach for university general biology. Journal of Research in Science Teaching, 20(9), 807-813 https://doi.org/10.1002/tea.3660200903
  26. McKenzie, D. L., & Padilla, M. J. (1986). The construction and validation of the test of graphing in science (TOGS). Journal of Research in Science Teaching, 23(7), 571-580 https://doi.org/10.1002/tea.3660230702
  27. Nakhkeh, M. B. (1994). A review of microcomputerbased labs: How have they affected science learning? Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 13(4), 368-381
  28. Pena, C. M., & Alessi, S. M. (1999). Promoting a qualitative understanding of physics. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 18(4), 439-457
  29. Roadrangka, V., Yeany, R. H., & Padilla, M. J. (1983). The construction and validation of group assessment of logical thinking (GALT). Paper Presented at the Annual Meeting of the NARST, Dallas, Texas
  30. Roth, W. (1989). Experimenting with temperature probes. Science and Children, 27(3), 52-54
  31. Settlage, J. Jr. (1995). Children's conceptions of light in the context of a technology-based curriculum. Science Education, 79(5), 535-553 https://doi.org/10.1002/sce.3730790505
  32. Shymansky, J. A., Kyle, W. C., & Alport, J. M. (1983). The effects of new science curricula on student performance. Journal of Research in Science Teaching, 20(5), 387-404 https://doi.org/10.1002/tea.3660200504
  33. Tamir, P. (1977). How are the laboratories used? Journal of Research in Science Teaching, 14(4), 311-316 https://doi.org/10.1002/tea.3660140408
  34. Thornton, R. K., & Sokoloff, D. R. (1990). Learning motion concepts using real-time MBL tools. American Journal of Physics, 58(9), 858-867 https://doi.org/10.1119/1.16350
  35. Tobin, K. (1990). Research on Science Laboratory Activities. School Science and Mathematics, 90(5), 403-418 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1990.tb17229.x
  36. Watson, D. M. (2001). Pedagogy before technology: Re-thinking the relationship between ICT and teaching. Education and Information Technologies, 6(4), 251-266 https://doi.org/10.1023/A:1012976702296
  37. Wellington, J. (Eds.). (1998). Critical Work in School Science: Which way now?, Routledge. (황성원역, 2001, 과학실험실습교육 주장과 비판, 서울: 시그마프레스)