The Analysis of Teacher Recommendation on Selection Process for Scientifically Gifted Program: Focus on the Scientific Attitude, Process Skill, Logical Thinking, Creative Problem-Solving Ability and Creativity of students

과학 영재교육 대상자 선발방법으로써 교사 추천제 분석: 학생의 과학적 태도, 탐구력, 사고력, 문제 해결력, 창의성을 중심으로

  • Published : 2008.04.30

Abstract

We objectively analysis of teacher recommendation on selection process for scientifically gifted program, by having conducted the test of scientific attitude, process skill, logical thinking, creative problem-solving ability and creativity of the students who were enrolled in science gifted-education programs, students who were recommended by science teachers as talented in science and students of ordinary classes. In result, both gifted program students and teacher-recommended students scored much higher than ordinary class students in all test fields, but there was no meaningful difference between the gifted-program students and teacher-recommended students. This result signifies that teacher recommendation is a valuable tool for selecting students for a science gifted-education program.

과학 영재교육 대상자 선발방법으로써의 교사 추천제를 객관적으로 분석하기 위해, 과학 교사가 추천한 학생들의 과학적 태도, 탐구력, 논리적 사고력, 창의적 문제 해결력, 창의성 점수를 과학 영재원 재학생 및 일반학급 학생들의 점수와 비교하였다. 분석 결과, 과학 영재원 재학생과 교사 추천 학생은 일반 중학교 학생보다 모든 영역에서 높은 점수를 얻었으며, 과학 영재원 재학생과 교사 추천 학생 사이에는 유의미한 차이가 없었다. 이는 과학 영재학생 선발을 위해 교사 추천제를 적극적으로 활용할 필요가 있음을 시사한다.

Keywords

References

  1. 노형환 (1998). 공업계 고등학생의 과학에 관련된 태도 특성에 관한 연구. 한국 교원 대학교 대학원 석사 학위 논문
  2. 박경희 (2004). 과학창의성 검사도구 개발과 과학영재아의 뇌 기능 분석. 한국교원대학교 대학원 석사 학위논문
  3. 박민정, 전동렬 (2007). 선행학습과 과학적 태도, 탐구력, 사고력, 문제 해결력 및 도형 창의력 검사의 상관관계. 새물리, 55(6), 1-11
  4. 배덕진 (1999). 중학생의 그래프 능력과 논리적 사고력 및 과학 탐구 능력의 관계. 한국교원대학교 석사학위 논문
  5. 백순근 (2004). 학위논문 작성을 위한 교육 연구 및 통계 분석. 교육 과학사-서울
  6. 성태제 (2002). 타당도와 신뢰도. 학지사-서울
  7. 소금현 (2000). 중학교 과학 영재 및 일반 학생의 정의적 특성 비교 연구. 서울 대학교 대학원 석사 학위 논문
  8. 신지은 (2002). 과학 영재와 일반 학생의 창의성 비교 연구-확산적 사고와 과학 창의성을 중심으로. 서울대학교 대학원 석사 학위 논문
  9. 양태연 (2003). 과학영재의 과학 관련 태도와 과학 불안도. 한국영재 교육학회 춘계 학술 대회 발표집
  10. 유진우 (2005). 영재교육기관의 과학영재 학생 선발 방법에 대한 연구. 공주대학교 교육대학원 석사 학위 논 문
  11. 이미순 번역 (2007). 렌줄리 박사의 영재교육 시리즈-영재아 행동특성 평정척도, 박학사-서울
  12. 이상법, 이광필, 최상돈, 황석근 (1999). 과학영재교육센터 학생선발문항 분석 및 선발방법에 대한 제언. 한국과학교육학회, 19(4), 604-621
  13. 이상법 (2001). 과학영재 선발 문항 성취도의 지역 별 편차에 관한 연구. 한국과학교육학회, 21(1), 185-212
  14. 전동렬, 김성호, 남경운, 박민정, 손유미, 이근호 (2007). 과학영재 판별과 선행학습. 2006 대학연계 협력 연구 보고서, 서교연 2007-25
  15. 전영석, 신영준, 손정우, 배병일, 동효관, 김규상, 신희관, 홍달식 (2001). 한성과학고등학교 중학생 영재 학급의 학생 선발 과정과 결과 분석. 영재교육학회, 11(2), 71-83
  16. 전정제 (2003). 전정제의 영재클리닉. 김영사-서울
  17. 조석희, 시기자, 지은림 (1997). 과학영재 판별도구 개발 연구(II)-검사 제작편-. 서울: 한국교육개발원
  18. 조현주, 김영민 (2006). 학생의 과학적 재능과 흥미에 대한 학생 본인, 학부모, 교사의 인식 비교 연구. 한국과학교육학회, 26(4), 559-567
  19. 최호성 (2003). 중등 영재 판별과 교육 프로그램의 비판적 검토. 영재교육학회. 13(5), 1-28
  20. 한기순, 배미란, 박인호 (2003). 과학영재들은 어떻 게 사고하는가. 한국과학교육학회, 23(1), 2003
  21. Birch. J. W (1984). Is any identification procedure necessary?. Gifted Child Quarterly. 28(4), 157-161 https://doi.org/10.1177/001698628402800404
  22. Bonnie Cramond (2005). A Report on the 40-Tear Follow-up of the Torrance Tests of Creative Thinking: Alive and Well in the New Millennium. Gifted Child Quarterly. 49(4), 283-291 https://doi.org/10.1177/001698620504900402
  23. Del Siegle & Teri Powel (2004). Exploring Teacher Biases When Nominating Students for Gifted Programs. Gifted Child Quarterly. 48(1), 21-29 https://doi.org/10.1177/001698620404800103
  24. Joyce VanTassel-Baska, Annie Xuemei Feng & Brandy L.Evans (2007). Patterns of Identification and Performance Among Gifted Students Identified Through Performance Tasks: A Three-Year Analysis.Gifted Child Quarterly. 51(3), 218-231 https://doi.org/10.1177/0016986207302717
  25. Nicholas Colangelo & Gary A.Davis (1997). Handbook of Gifted Education
  26. Renzulli, J. S. (1982). Myth: The gifted constitute 3-5% of the population. Gifted Child Quarterly. 26(1), 11-14 https://doi.org/10.1177/001698628202600103
  27. Stenberg, R. J. (2001). Lies We Live By: Misapplication of Tests in Identifying the Gifted. Susan K. Johnsen & James Kendrick(2005), science education for gifted students. PRUFROCK PRESS, INC
  28. Susan K. Johnsen & James Kendrick(2005), science education for gifted students. PRUFROCK PRESS, INC
  29. Torrance, E. P. (1984). The role of creativity in identification of the gifted and talented. Gifted Child Quarterly. 28(4), 153-156 https://doi.org/10.1177/001698628402800403