An Empirical Study on Production Strategy for the Competitive Advantages of Manufacturing Companies

제조기업의 경쟁우위 확보를 위한 생산전략에 관한 실증적 연구

  • 채병찬 (인하대학교 경영학) ;
  • 이경환 (인하대학교 경영학부 경영학과) ;
  • 김종원 (동의대학교 경영정보학과)
  • Published : 2008.12.30

Abstract

Based on the perspective of power fundamentals and power process, this study empirically investigated the manufacturing strategy which provided competitive advantages for the manufacturing companies in Korea. To do so, this study conducted the survey to chief production officers in Incheon, Kyoungki, and other provinces, and the data was processed by using the SPSS statistical package. According to the study results, the concordance process had positive impacts on the power process and the power process had positive impacts on the organizational performance. This result can provide many implications for the manufacturing companies in Korea.

우리나라 제조기업의 경쟁력 확보의 방향을 제시하고자 본 연구는 제조기업의 생산전략을 권력의 속성요소들을 내포한 Concordance Process와 권력의 다섯 가지 결정요소들을 포함한 파워 프로세스의 관점에서 기업의 경영성과를 살펴보았다. 이를 위하여 본 연구는 인천 경기 지역을 중심으로 전국의 제조기업의 생산책임자를 대상으로 설문조사를 한 후, 수집한 자료를 SPSS의 통계 패키지를 이용하여 처리하였다. 그 결과에 의하면, 권력의 다섯 가지 속성으로 이루어진 Concordance Process는 파워 프로세스에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 이렇게 형성된 파워 프로세스는 기업의 성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 우리나라 제조 기업들에게 많은 시사점을 제공하리라 기대한다.

Keywords