The Impact of Factors of Relationship Marketing in Skin Care Salons Upon the Quality and Outcomes of Relationship

피부미용실의 관계마케팅요인이 관계 질과 성과에 미치는 영향에 관한 연구

  • Lee, You-Mi (Dept. of Beauty Industry, Seoul University of Venture & Information) ;
  • Rhee, Nan-Hee (Dept. of Beauty Industry, Seoul University of Venture & Information)
  • 이유미 (서울벤처정보대학원대학교 뷰티산업학과) ;
  • 이난희 (서울벤처정보대학원대학교 뷰티산업학과)
  • Published : 2008.11.29

Abstract

The purpose of this study is to establish theoretical basis for relationship marketing exercised in the esthetic industry and to empirically analyze causal relationship among factors of esthetic relationship marketing, together with quality and the performance of the relationship. With empirical research, this study finds out that such relationship marketing factor as customer orientation, employee' expertise, physical property have an impact on the relationship quality between customers and esthetic salons' service providers. Customer satisfaction and trust increase the relationship between service providers and customers, and this also increases repurchase intention of the customer towards the service providers. These are significant findings in that they illustrate the importance of employee' expertise and customer orientation, and physical property in determining satisfaction and trust. The result of this study shows that service providers can enhance customer satisfaction and trust by utilizing relationship marketing more effectively, and can preserve the current customer basis.

Keywords

References

  1. Berry, L. L. (1983). Relationship marketing. In Emerging Perspective on Service Marketing, Berry, Leonard L. and G. Lynn Shostack, and Gregory D. Upah(eds). Chicago: IL, American Marketing Association, pp. 25-28
  2. 황선아, 황선진 (2005). 종업원의 고객지향성에 따른 관계 질(만족, 신뢰, 몰입)이 재방문의도에 미치는 영향에 관한 연구. 서비스경영학회지, 6(2), pp. 151-186
  3. 윤수용 (2006). 미용서비스업의 관계마케팅요인이 관계질과 고객반응에 미치는 영향에 관한 실증연구. 한국해양대학교 대학원 박사학위논문
  4. 박경숙, 한은희 (2003) 피부미용 서비스품질 지각에 관한 연구. 중앙간호논문집, 7(2), pp. 33-41
  5. 김선옥 (2003). 피부미용질의 서비스품질이 재이용의도에 미치는 영향. 배재대학교 대학원 박사학위논문
  6. 한경아 (2003). 미용 서비스질과 고객만족 및 재이용 의도에 미치는 영향 계명대학교 대학원 박사학위논문
  7. 보건복지 가족부 (2008). 2008년도 공중위생관리 사업안내
  8. Shemwell Jr., Donald J., J.Joseph Cronin Jr., William R. Bullard (1994). Relational Exchange on Services: An Empirical Investigation of Ongoing Customer Service-Provider Relationships. International Journal of Service Industry Management. 5(3)
  9. Dwyer F. R., Paul H. Schurr & Sejo Oh(1987). Relationship Buyer-Seller Relationship. Journal of Merketing, 51, pp. 11-27 https://doi.org/10.2307/1251126
  10. 신종칠, 강병수 (2005). 서비스 특성이 서비스 제공기업과 고객간의 관계형성에 미치는 영향에 관한 연구. 마케팅연구. 20(1). pp. 29-54
  11. 강명수, 송창석, 신종칠 (2006). 서비스 종업원의 전문성과 관계적 행위가 관계성과에 미치는 영향, 경영학 연구. 35( 3). pp. 961-985
  12. Gronroos, C. (1990). Relationship approach to marketing in service contexts: The marketing and organizational behavior interface. Journal of business Research, 20(1), pp. 3-11 https://doi.org/10.1016/0148-2963(90)90037-E
  13. 정윤영, 이은숙 (2008) 백화점 의류판매원과 고객관계유지에 관한 연구. 한국의류산업학회지, 10(3), pp 298-306
  14. Kotler, P. (1994). Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation, and Control. 8th, Prentice Hall
  15. Saxe, Robert and Weitz, Barton (1982). The SOCO Scale : A Measure of the Customer Orientation of Salespeople. Journal of Marketing Research, 19 (August), pp. 343-351 https://doi.org/10.2307/3151568
  16. 신혜봉, 임숙자 (2003), 패션점포 판매원의 노력이 중산층 노년 여성고객의 관계지속 의도에 미치는 영향. 한국의류학회지, 27(6), pp. 675-684
  17. Bendapudi, Neeli and Leonard L. Berry (1997). Customers' Motivation for Maintaining Relationship with Service Providers. Journal of Retalling, 73(1), pp.15-37 https://doi.org/10.1016/S0022-4359(97)90013-0
  18. Crosby, Lawrence A and Nancy Stephens (1987), Effects of Relationship Marketing on Satisfaction, Retention, and Prices in the Life Insurance Industry. Journal of Marketing Research. 24(November), pp. 404-411 https://doi.org/10.2307/3151388
  19. Crosby, Lawrence A, Kenneth R. Evans and Deborah Cowles (1990). Relationship Quality in Services Selling: An Interpersonal Influence Perspective. Journal of Metketing, 54 (July), pp. 68-81
  20. 송용덕 (1999). 관광호텔의 고객관계마케팅 전략방안에 관한 연구. 경기대학교 대학원 박사학위논문
  21. Levitt, T. (1981). Marketing intangible products and product intangibles. Harvard Business Review, 59(3), pp. 94-102
  22. Morgan, Robert M. and Shelby D., Hunt (1994). The commitment-Trust Theory of Relationship Marketing. Journal of Marketing. 58(July), pp. 20-38
  23. Woodside, A.G., Frey, L.L. and Daly, R. T. (1989). Linking Service quality, Customer Satisfaction and Behavioral Intention. Journal of Health Care Marketing, 9(4), pp. 5-17
  24. Cronin, J. Joseph, Jr. and Steven A. Taylor (1992). Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension. Journal of Marketing, 56(3)
  25. 박정은, 이성호, 채서일 (1998) 서비스 제공자와 소비자 간의 관계의 질이 만족과 재구매의도 관계에 미치는 조정역할에 관한 탐색적 연구. 마케팅연구, 13(2), pp. 119-139
  26. 전양진, 전옥주(2007), 20-40대 남성의 이.미용 서비스 만족도와 재방문의도에 관한 연구. 한국의류학회지, 31(5), pp. 826-177 https://doi.org/10.5850/JKSCT.2007.31.5.826
  27. Saxe, Robert and Weitz, Barton (1982). The SOCO Scale : A Measure of the Customer Orientation of Salespeople. Journal of Marketing Research. 19 (August), pp. 343-351 https://doi.org/10.2307/3151568
  28. 최성철 (2004). 호텔의 고객관계마케팅요인이 관계의 질과 성과에 미치는 영향에 관한 연구. 계명대학교 대학원 박사학위논문
  29. Doney, P. M., and Cannon. J. P. (1997). An Examination of the Nature of Trust in Buyer-Seller Relationships. Journal of Marketing. 61(2), pp. 3151
  30. Berry, Leonard L., Kathleen Seiders, and Dhruv Grewal (2002). Understanding Service Convenience. Journal of Marketing. 66(July), pp. 1-17
  31. 라선아 (2005). 서비스 충성도 형성의 이중경로 모형-내재적 경로와 외재적 경로의 상대적 영향력 비교를 중심으로. 마케팅연구, 20(4), pp. 19-56
  32. Oliver, Richard L. (1993). A Conceptual Model of Service Quality and Service Satisfaction. in Advance in Service Marketing and Management, Swarts, Terasa A., Bowen, Davis E. and Brown, Stephen W. eds., Greenwich, CT: JAI Press, pp. 65-86
  33. Morgan, Robert M. and Shelby D., Hunt (1994). The commitment-Trust Theory of Relationship Marketing. Journal of Marketing, 58(July), pp. 20-38
  34. Ruyter, K. D., M. Wetzels, and J. Bloemer (1998). On the Relationship between Perceived Service Quality, Service Loyalty and Switching Costs. International Journal of Service Industry Management, 9(5), pp. 436-453 https://doi.org/10.1108/09564239810238848
  35. 김철민 (2002). 서비스 충성도의 결정요인에 관한 연구: 미용원 이용자를 중심으로. 마케팅관리연구, 7(2), pp. 87-115
  36. Saxe, Robert and Weitz, Barton (1982). The SOCO Scale: A Measure of the Customer Orientation of Salespeople. Journal of Marketing Research. 19(August), pp. 343-351 https://doi.org/10.2307/3151568
  37. 김혜원, 박경애 (2003). 백화점 판매원의 고객지향성이 고객만족도에 미치는 영향: 판매원관점 대 고객관점. 한국의류학회지, 27(11), pp. 1270-1278
  38. 구문회 (1995). 관광호텔 서비스업의 관계마케팅에 관한 연구. 경기대학교 대학원 박사학위논문
  39. Shamdasani. Prem N. and Audrey A. Balakrishnan (2000). Determinants of Relationship Quality and Loyalty in Personalized Services. Asia Pacific Journal of Management. 17, pp. 399-422 https://doi.org/10.1023/A:1015834214570
  40. Levitt, T. (1981). Marketing intangible products and product intangibles. Harbard Business Review, 59(3), pp. 94-102
  41. 김봉 (2002). 호텔서비스요인이 관계의 질 및 재이용 의도에 미치는 영향에 관한 연구. 조선대학교 대학원 박사학위논문
  42. Cronin, J. Joseph, Jr. and Steven A. Taylor (1992), Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension. Journal of Marketing, 56(3)
  43. 김은정, 이선재 (2001). 의류점포의 대고객 관계마케팅에 관한 연구. 한국의류학회지, 25(6), pp. 1079-1090
  44. 김용숙 (2005). 의류 대여 점포의 서비스 품질. 관계의 질, 관계지속의도. 복식, 55(2). pp. 105-115
  45. Anderson, E. W., Fornell, C. and Lehmann, D. R. (1994). Customer satisfaction, market share and profitability: Finding from Sweden. Journal of Marketing, 58(July), pp. 53-66