Effects of Fuel Nozzle Diameter in the Behavior of Laminar Lifted Flame

노즐 직경 변화가 층류부상화염 거동에 미치는 영향

  • Kim, Tae-Kwon (School of Mechanical & Automotive Engineering, Keimyung University) ;
  • Um, Hyen-Soo (Graduate Schools, Keimyung University) ;
  • Kim, Kyung-Ho (Center for Automotive Parts Technology, Keimyung University) ;
  • Ha, Ji-Soo (Environmental Science, Keimyung University) ;
  • Park, Jeong (School of Mechanical Engineering, Pukyong National University)
  • 김태권 (계명대학교 기계자동차공학부) ;
  • 엄현수 (계명대학교 일반대학원) ;
  • 김경호 (계명대학교 저공해자동차부품기술개발센터) ;
  • 하지수 (계명대학교 에너지환경과학과) ;
  • 박정 (부경대학교 기계공학부)
  • Published : 2008.06.30

Abstract

Experimental study was conducted to clarify the importance of buoyancy effects in laminar lifted flames which have been well understood by cold jet similarity theory. To evaluate buoyancy effects, lifted flame behaviors were systematically observed in methane and propane lifted flames diluted with He as changing the fuel nozzle diameter from 0.1 to 6 mm. Important physical parameters such as fuel strength, flame stretch and flame curvature, which were derived through simple physical scaling laws, were estimated. It is experimentally proven that buoyancy effects are important in relatively large fuel nozzle diameter and large fuel dilution with He. The results of Chen et al., which displayed the existence of stably lifted flames for 0.5

제트상사성 이론에 의해 잘 이해되어온 층류부상화염의 부상화염 거동에 대해 연료 노즐 직경 변화 효과를 통한 부력효과의 중요성을 밝히기 위한 실험적 연구를 수행하였다. 부력 효과를 평가하기 위해 연료노즐 직경을 $0.1{\sim}6\;mm$ 정도의 크기까지 변화시켰고, 헬륨을 희석제로 프로판과 메탄 화염을 순수 연료로부터 희석하면서 부상 거동을 체계적으로 관찰하였다. 부상화염 거동 설명을 위해 중요 물리 변수인 희석율로 표현되는 연료강도, 화염 스트레치, 화염 곡률 효과로 부상 거동을 체계적으로 설명하기 위해 척도 법칙(scaling law)을 통한 중요 물리 변수를 실험 변수로 유도하였다. 노즐 직경이 큰 경우와 연료 희석율이 큰 경우에 대해서는 부력 효과가 중요하다는 것을 실험 결과로부터 입증하였다. 또한, Chen 등의 결과에 따라 0.5

Keywords