DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Modeling a Education Ontology for Link between School Library and MLA

학교도서관과 MLA 연계를 위한 교육 온톨로지 모형 구축에 관한 연구

  • 이혜원 (서울여자대학교 사회과학대학 문헌정보학과)
  • Published : 2008.06.30

Abstract

The advantage of ontology leads a new knowledge system through integrating existing knowledge system and descriptive element of the concept. This study based on the advantage of ontology, providing a modeling education ontology that considered educational circumstances and related objects-person, organization, educational resources and so forth. Therefore, this study developed the framework for education ontology that provided link between school library and MLA to practice teaching-learning activity, these characteristics of educational ontology were as follows : the first, utilizing the existing education metadata and ontology, the second, representing a concept of educational ontology, subsequently defining classes and properties of education domain, the third, adding new classes and properties to connect existing classes and properties.

온톨로지는 기 구축된 지식체계나 개념에 대한 기술요소들을 통합하여 새로운 지식 체계를 제시할 수 있다는 장점이 있다. 이러한 장점을 바탕으로, 본 연구에서는 교육 분야의 상황과 관련된 객체들-인적자원, 기관, 교육자원 등-을 고려한 온톨로지를 구축하고자 하였다. 즉 현재 사용되고 있는 교육 분야의 지식체계나 메타데이터, 온톨로지를 통합하여 새로운 교육 온톨로지를 개발하고자 하였다. 학교도서관과 MLA를 연계한 교수-학습 활동을 교육 온톨로지라는 하나의 프레임워크로 제시하였으며, 그에 대한 특성은 다음과 같다. 첫째, 기존 교육관련 메타데이터 및 온톨로지를 활용하였으며, 둘째, 교육 온톨로지 개념을 먼저 제시하고 그에 맞는 교육 분야 클래스와 속성을 정의하였다. 셋째, 기존의 클래스와 속성을 연결하기 위한 새로운 요소들을 추가하였다.

Keywords

References

  1. 송기호. 2007. 학교도서관 교육 활성화 전략으로서 통합교육과정 개발에 대한 연구. '한국도서관, 정보학회지'. 38(4): 87-116
  2. 온톨로지연구소. 2006. '국가 지식정보 온톨로지 표준 개발'. 서울: 한국정보문화진흥원
  3. 이병기. 2004. 학습객체 개념을 이용한 학교도서관 정보시스템(DLS) 의 메타데이터요소 확장에 관한 연구. '한국문헌정보학회지'. 38(4): 85-104
  4. 이혜원. 2007. '음악자원을 대상으로 한 이벤트 중심 ABC 온톨로지 확장 모형에 관한 연구'. 박사학위논문. 연세대학교대학원, 문헌정보학과
  5. 한국교육학술정보원. 2006. 'KEM 고도화를 위한 온톨로지 기반 시맨틱 웹 연구'. 서울: 한국교육학술정보원
  6. 한국교육학술정보원. 2001. '국가표준 교육정보 메타데이터 형식 개발 연구'. 서울: 한국교육학술정보원
  7. Breitman. K. K., M. A. Casanova. & W. Truszkowski. 2006. Semantic web: concepts. technologies. and applications. New York: Springer
  8. Calero. C., F. Ruiz, M. Piattini.(Eds.) 2007. Ontologies for software engineering and software technology. Berlin: Springer
  9. CICOD CRM. CIDOC Conceptual Reference Model. [online]. [cited. 2008. 2. 20] (http://cidoc.ics.forth.gr/index.html>
  10. Digital Cultural Heritage Community. Web Site. [online]. [cited. 2008. 3. 24] (http://images.library.uiuc.edu/projeds/dchc/>
  11. Glenbow Museum. Web Site. [online]. [cited. 2008. 3. 19] (http://www.glenbow.org>
  12. IEEE LTSC. 2002. Draft Standard for Learning Object Metadata. [online]. [cited. 2008. 4. 8] (http://ltsc.ieee.org/wgl2/files/LOM_1484_12_1_v1_Final_Draft.pdf>
  13. Inspiring learning for all. Web Site. [online]. [cited. 2008. 3. 8] (http://www.inspiringlearningforall.gov.uk/>
  14. Intner, Sheila S., Susan S. Lazinger. Jean Weihs. 2006. Metadata and Its lmpact on Libraries. Westport: Libraries Unlimited
  15. Learn with Museum. Web Site. [online]. [cited. 2008. 1. 8] (http://www.learnwithmuseums.org.uk>
  16. Noy, N. F. and Deborah L. McGuiness. 2001. 'Ontology Development 101: A Guide to Creating Your First Ontology.' Technical report, Stanford Knowledge Systems Laboratory Technical Report. KSL-01-05. 2001. [online]. [cited 2008. 2. 16] (http://protege.stanford.edu/publications/ontology_development/ontology101-noy-mcguinness.html>
  17. Sharman, R. R. Kishore. & R. Ramesh. (Eds,) 2007. Ontologies: A handbook of principles. concepts and applications in information systems. New York: Springer
  18. Worklore. Web Site. [online]. [cited. 2008. 3. 12] (www.worklore.net>