Development and Application of Algorithm Teaching Materials Centered on Plays for Problem-solving Abilities of Elementary Students

초등학생의 문제해결력을 위한 놀이 중심 알고리즘 교재 개발 및 적용

  • 백선련 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 송정범 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 박정호 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 이태욱 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2007.10.01
  • Accepted : 2008.01.03
  • Published : 2008.01.31

Abstract

The purpose of this study is to develop and apply the algorithm teaching materials centered on plays(ATMCP) to improve problem-solving abilities of elementary students. For this goal, the ATMCP were reviewed by the expert group and tested them out on 71 fifth-grade elementary students in Daegu, Korea during the 6 weeks. We divided students into two groups: one is the group of the ATMCP and the other is the group of conventional algorithm teaching materials(ATM). And we analyzed the change of the problem-solving ability of each group between before and after using two types of teaching materials with the Mixed ANOVA. The result showed that there was a significant difference in students' problem-solving abilities between before and after using them and the group of the ATMCP was greater improvement than the group of the conventional ATM in a problem-solving ability.

본 연구의 목적은 초등학생의 문제해결력 향상을 위한 놀이 중심 알고리즘 교재를 개발하고 적용하는데 있다. 개발된 교재는 전문가에 의해 내용타당도를 검증받고 수정한 후, 대구광역시의 초등학교 5학년 학생 71명을 대상으로 6주간 투입하였다. 컴퓨터교육교재에 따라 놀이 중심 알고리즘 교재 집단, 알고리즘 교재 집단의 두 집단으로 구분하였으며, 혼합변량분석을 통해 사전 사후 각 집단의 문제해결력 점수 변화를 살펴보았다. 그 결과 컴퓨터교육교재의 적용 전 초등학생의 문제해결력은 적용 이후에 유의한 차이를 보였으며, 놀이 중심 알고리즘 교재를 적용한 집단이 알고리즘 교재 적용 집단에 비해 교재 적용 전후 문제해결력에 있어서 큰 변화를 보였다.

Keywords