A Study on the Establishment of the Criteria for Teaching Reflection for the Professional Enhancement of Mathematics Teachers

수학교사의 전문성 신장을 위한 수업 반성에 대한 준거 제안

  • Published : 2008.06.30

Abstract

The present study was conducted to review the definitions and methods of teaching reflection and then suggest the criteria for analyzing mathematics teaching reflection. The reason for addressing the teaching reflection, which recently attracts considerable attention, was that it would enhance the professional growth of mathematics teachers. The review of the prior studies shows that the hitherto proposed criteria which could be used for analyzing mathematics teaching reflection are inadequate and unsystematic. Further, it was revealed that the self-assessment checklists put forward by previous studies were overly ramified, and thus it seems that an integrative approach should be taken in order to establish the relevant criteria for analyzing mathematics teaching reflection. Considering these findings, the present study suggests the pre-lesson, in-lesson, and post-lesson criteria for analyzing leaching reflection for the subject of mathematics and the attendant questions posed to teachers.

본 연구는 수학교사의 전문성 관점에서 최근 활발히 대두되고 있는 수업 반성의 의미와 방법 등을 살펴보고, 수학과 수업 반성의 효율적 실현을 위한 분석의 준거를 고찰하고 제안해 보고자 시도되었다. 선행연구 분석 결과, 기존의 자기 평가적 체크 리스트의 결과와는 차별화 된 세부 항목들을 통합한 총체적이고 체계적인 반성적 분석 준거 개발이 요구되는 것으로 나타났다. 이에 선행연구의 고찰 결과를 토대로 수학과 수업 반성을 위한 분석 절차를 수업 전 중 후로 분류하고 이에 따르는 세부 영역에 적합한 반성적 질문들을 도출하여 수학과 수업 반성을 위한 준거를 제안하였다.

Keywords