Evaluation of Use Satisfaction for Tohamsan and Namsan National Parks in Kyongju - Focused on Importance-Performance Analysis -

경주 토함산과 남산 국립공원의 이용만족 평가 - 중요도-성취도 분석을 중심으로 -

  • Received : 2008.03.01
  • Accepted : 2008.04.23
  • Published : 2008.06.30

Abstract

Recently the use demand for national parks has been rapidly increased due to the change of leisure patterns in Korea. The intensive use of national parks, however, can cause serious management problems both in resource conservation and in visitor satisfaction. In order to prepare the effective management plan for the sustainable use of national parks, it is essential to evaluate the visitor satisfaction. The purpose of this study is to provide important information for the management strategies for Namsan and Tohamsan national parks in Kyongju. Importance-performance analysis (IPA) was adopted to analyze the visitor expectation and satisfaction. The questionnaire survey was performed to the 420 visitors of the three sites (Namsan Sam-reung, Namsam Yong-jang, and Tohamsan) that are the most popular areas in Kyongju national park. The IPA for the 18 satisfaction items shows that all the values for importance are higher than those for performance in the three sites. This results indicates that visitors' satisfactions for the 18 items are lower than their expectations. The IP matrix reveals that the management effort should be concentrated on the educational opportunities for nature and culture in Yong-jang, on the convenient access to park in Sam-reung. and on the availability of cool drinking water in Tohamsan. Based on the results, several suggestions for the management strategies were summarized for the three sites in conclusion.

Keywords

References

  1. 공기열, 2006, IPA기법을 이용한 여가행동 평가, 관광연구 20(3), 285-303
  2. 국립공원관리공단, 2007, 2040 기념 국제 심포지움
  3. 김상오, 2005, 등산로 관리 상태에 대한 구간별 중요도-성취도 분석결과의 비교, 한국임학회지, 94(6), 351-361
  4. 김성일, 1991, 중요도-성취도 분석에 의한 공원 경영평가, 한국임학회지, 80(1), 103-108
  5. 김시중, 김수경, 1999, 계룡산 국립공원 방문자의 관광동기와 만족도에 대한 연구, 우송대학교 논문집, 제4호, 351-370
  6. 김철원, 유혜진, 이태숙, 2007, 국유자연휴양림 활성화 방안에 대한 연구-이용객의 중요도-성취도 분석을 중심으로- 관광연구, 21(4), 101-119
  7. 김태운, 1997, 월악산 국립공원의 관리개선방안을 위한 중요도-성취도 분석의 적용. 충북대학교 석사학위논문
  8. 박찬용, 1995, 이용자 만족도에 준거한 국립공원 관리의 지표설정에 관한 연구, 한국조경학회지, 23(1), 39-50
  9. 서철현, 송은주, 이상돈, 2003, 자연휴양림 이용객들의 이용 후 평가에 관한 연구: 중요도-성취도 기법을 중심으로, 문화 관광연구, 5(2), 169-188
  10. 송현섭, 박민우, 2003, 중요도-성취도 분석을 통한 안면도 휴양림 관리평가, 한국공원휴양학회지, 5(2), 87-93
  11. 신원섭, 1998, 국립공원 관리에 관찰도-영향도 분석기법 적용. 한국임학회지, 87(2), 211-219
  12. 유기준, 김용근, 2000, 지리산 국립공원 이용객 행태 및 이용.관리에 대한 중요도-성취도 분석, 환경생태학회지, 13(4), 367-374
  13. 윤길진, 1990, 국립공원 관광지에 대한 인지와 선호에 대한 연구, 건국대학교 지리학과 박사학위 논문
  14. 이주희, 배민기, 2006, 국립공원 관리부문의 세분화와 탐방만족도간의 관계규명: 산악형 국립공원 전체를 대상으로, 관광레져연구, 18(4), 243-261
  15. 이주희, 한상열, 심규원, 2001, 중요도-성취도 분석을 이용한 국립공원 시설물에 관한 연구-설악산 국립공원을 대상으로-, 한국산림휴양학회지 5(2), 61-68
  16. 이창헌, 1997, 자연휴양림 이용자의 특성 및 이용행태 분석 II, 한국임학회지, 86(3), 352-364
  17. 임연진, 한상열, 이주희, 2002, 산악형 국립공원의 방문객 만족도 평가, 한국산림휴양학회지, 6(2), 61-67
  18. 장병문, 배민기, 2002a, 자연공원의 분위기가 이용자의 만족도에 미치는 영향, 한국조경학회지, 30(1), 29-43
  19. 장병문, 배민기, 2002b, 자연공원의 자원과 이용 만족도간의 관계에 관한 인과모형-국립공원과 도립공원을 중심으로-, 한국조경학회지, 30(3), 12-24
  20. 정충영, 최이규, 2001, SPSSWIN를 이용한 통계분석, 유역경영사: 서울
  21. 조윤주, 안기완, 김상오, 2001, 중요도-성취도 분석에 의한 내장산 국립공원 탐방안내소의 개선 방안, 산림경제연구, 9(1), 15-27
  22. 최기종, 박상현, 2001, IPA를 이용한 관광지 평가: 산정호수 사례연구, 호텔경영학 연구, 10(1), 275-289
  23. 환경부, 2001, 전국자연환경조사: 경주.울산지역의 자연환경, 167-181
  24. Anderson, E. W., Claes, F., and Lehman, D. R., 1994, Customer satisfaction, market share, and profitability: findings from Sweden, Journal of Marketing, 58(3), 53-66
  25. Baker, D. A. and Crompton, J. L., 2000, Quality, satisfaction, and behavior intentions, Annals of Tourism Research, 27(3), 785-804 https://doi.org/10.1016/S0160-7383(99)00108-5
  26. Crompton, J. L. and Duray, N. A., 1985, An investigation of the relative efficacy of four alternative approaches to Importance-Performance Analysis, Journal of the Academy of Marketing Science, 13(4), 69-80 https://doi.org/10.1007/BF02737200
  27. Csikszentmihalyi, M., 1978, Intrinsic rewards and emergent motivation. In R.M. Lepper and P.Green (eds)., The Hidden Cost of Reward: New Perspectives on the Psychology of Human Motivation, Hillsdale. N.J: Lawrence Erlbaum, 123-124
  28. Hollenhorst, S. and Gardner, L., 1994, The indicator performance estimate approach to determining acceptance wilderness conditions, Environmental Management, 18, 901-906 https://doi.org/10.1007/BF02393619
  29. Jubenville, A., 1976, Outdoor Recreation Planning. Philadelphia: W.B. Saunders Company
  30. Kozak, M., 2001, Repeater's behavior at two distinct destinations, Annals of Tourism Research, 28(3), 784-807 https://doi.org/10.1016/S0160-7383(00)00078-5
  31. Manning, R. E., 1986, Studies in Outdoor Recreation. Corvallis, OR: Oregon State University
  32. Martilla, J. and James, J. C., 1977, Imporrance-performance analysis, Journal of Marketing, January, 77-79
  33. Mengak, K. K., Dottavio, R. D., and O'Leary, J. T., 1985, Use of importance-performance analysis to evaluate a visitor center, Paper presented at Southeastern Recreation Research Conference, 28 Feb.-1 Mar 1985, Myrtle Beach, SC
  34. O'Leary, J. T., Adams, M. B., amd Parker, L. W., 1981, Importance-performance analysis: An aid to problem identification in urban river recreation development, Symposium proceedings of Unified River Basin Management State II, American Water Resources Association, October, Minneapolis, MN
  35. Oh, H., 2001, Revisiting importance-performance analysis, Tourism Management, 22(6): 617-627 https://doi.org/10.1016/S0261-5177(01)00036-X
  36. Ryan, C. and Cessford, G., 2003, Developing a visitor satisfaction monitoring methodology: Quality gaps, crowding and some results, Current Issues in Tourism, 6(6), 457-507 https://doi.org/10.1080/13683500308667966
  37. Tonge, J. and Moore, S. A., 2007, Importance-satisfaction analysis for marine-park hinterlands: A Western Australian case study, Tourism Management, 28(3), 768-776 https://doi.org/10.1016/j.tourman.2006.05.007
  38. Wade, D. J. and Eagles, P., 2003, The use of importance-performance analysis and market segmentation for tourism management in parks and protected areas: An application to Tanzania's National Parks, Journal of Ecotourism, 2(3), 196-212 https://doi.org/10.1080/14724040308668144
  39. Wallace, S. J., O'Leary, J. T., Dottavio, F. D., and Peine, J., 1985, Evaluation of management in campgrounds, Paper presented at Southeastern Recreation Research Conference, 28 Feb-1 Mar. 1985, Myrtle Beach, SC