Challenges and Possible Ways to Facilitate Busan New Port Logistics

국내외 물류환경 변화에 따른 부산 신항의 항만물류상 문제점과 활성화 방안

  • 김정수 (동아대학교 경영대학 국제무역학과) ;
  • 신계선 (동아대학교 경영대학 국제무역학과) ;
  • 최학수 (21세기 지방자치 정책연구원)
  • Published : 2008.09.30

Abstract

All the major ports around the world as well as those in Korea have been exploring their own strategies to survive rapidly changing marine transport environment worldwide. In particular, Busan New Port under development still fails to meet expected logistical traffic, although it operates 6 berths. That is why it is necessary to point out current challenges in logistical strategy of Busan New Port for fully dealing with logistical traffic. Therefore, this study can propose the following ways to facilitate logistical traffic of Busan New Port. First, it is necessary to apply equal tariff to incentives given to shipping agent under the associations between existing harbors and Busan New Port. Second, it is required to increase governmental subsidy for truck freight transport. Third, it is demanded to seek possible ways to transport export and import freight and thereby create independent logistical traffic. Fourth, it is necessary to contact shipping agents residing in new ports and establish a logistical program for shipping freights via Europe, Middle East and Russia as well as those by way of North America, Japan, Korea and China, ultimately making sustainable marketing strategy to create a series of continuous transshipment freight, not temporary one. Finally, it is advisable to operate networked logistical programs with small- or medium-sized overseas shipping agents in business association with large-scale overseas shipping agents.

우리나라를 비롯한 세계의 모든 항만들이 해운환경의 급변속에서 생존하기 위한 개별전략을 모색하고 있으며, 특히 신항의 경우 개발 중에 있는 항만으로 6개의 선석을 운영하고 있는데도 불구하고 예상물동량에 미치지 못하고 있는 실정이다. 이는 물동량 확보를 위한 신항만의 물류전략에 문제가 있음을 지적하지 않을 수 없다. 따라서 신항의 물류상의 활성화 방안으로 첫째, 기존항만과 신항이 연계성을 갖고 선사에게 제공되는 인센티브의 경우 동일한 요율을 적용하는 방안 둘째, 정부의 트럭화물운송에 대한 보조금을 늘리는 방안 셋째, 수출입화물을 운송할 수 있는 방안을 모색하여 자체물동량 창출 넷째, 신항에 상주해 있는 선사와의 접촉을 통해 북미-일본-한국-중국을 경유하는 화물뿐만 아니라 유럽, 중동, 러시아를 경유하는 화물에 대한 프로그램을 설정하여 일시적이 아닌 지속적인 환적화물 창출을 위한 마케팅전략 수립 다섯째, 대형 외국선사와 연계된 중소형 외국 선사와의 연계프로그램 네트워크운영 등을 들 수 있다.

Keywords