DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Factors of Child Care Teachers' Burnout

보육교사의 소진에 영향을 주는 변인에 관한 연구

  • Published : 2008.08.30

Abstract

The purpose of the present study was to examine the factors on child care teachers' burnout. For this purpose, degrees of child care teachers' overall burnout, job satisfaction, and job environments were examined. Also, child care teachers' burnout was examined depending on their personal factors, job satisfaction, and job environment. Finally, the relative power of the three factors were examined. A survey was administered to 184 child care teachers in Seoul and Kyonggi areas to investigate their degrees of burnout, job satisfaction, and job environment. Maslach Burnout Inventory(Maslach and Jackson, 1986) and questionnaires on job satisfaction and job environmen were used. Data were analyzed with descriptive statistics and multiple regression using SPSS+12 version. Major findings are as follows: Child care teacher's overall degrees of burnout is not so high and different on their personal factors such as age, educational level, and career, and job satisfaction and job environment. The most powerful factor on their burnout was their demographic factors.

Keywords

References

  1. 김순안(2005). 보육교사의 소진에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 충남대학교 행정대학원 석사학위논문.
  2. 김용미(2003). 유아교사들의 소진에 영향을 주는 요인과 사회적 지지에 대한 연구, 한국영유아보육학, 34, 111-127.
  3. 김정신, 박성미(2007). 보육교사의 역할인식과 역할수행에 관한 연구. 유아교육학논집, 11(1), 133-155.
  4. 도순남(1999). 유치원 교사의 직무만족이 이직성향에 미치는 영향. 교육행정학회, 17(3), 275-300.
  5. 도은숙(2006). 상담자 소진 관련 변인 연구. 상명대학교 대학원 석사학위논문.
  6. 박상희, 문수경, 이무영(2006). 보육교사의 소진 결정요인에 관한 연구. 열린유아교육, 11(6), 65-84.
  7. 서지영(2001). 유치원 교사 이직에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문.
  8. 신지음(1990). 유치원 교사의 직무만족도에 관한 연구. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 심순애(2007). 보육교사의 자아탄력성 및 사회적지지와 심리적 소진과의 관계. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 오선균(2001). 보육교사 직무만족과 소진에 관한 연구. 청주대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 유정혜(1997). 어린이집 교사의 직무만족에 관한 연구. 중앙대하교 교육대학원 석사학위 논문.
  12. 이성희, 박영신(2007). 보육교사의 교사효능감과 직무만족도에 관한 연구. 열린유아교육연구, 12(1), 31-50.
  13. 이세나(2007). 보육교사의 보육효능감과 직무만족도에 관한 연구. 미래유아교육학회지, 14(1), 1-21.
  14. 이세나, 이영석(2006). 보육교사의 효능감과 역할수행능력 인식에 관한 연구. 미래유아교육학회지, 13(1), 25-54.
  15. 이순형, 이성옥, 권혜진, 이소은, 황혜신, 이혜승, 한유진, 정윤주, 이영미, 이옥경, 성미영, 권기남, 김지현(2007). 보육과정. 서울: 학지사.
  16. 이진화(2006). 보육교사의 정서노동과 개인 및 기관의 정서변인, 직무만족도, 소진과의 관계. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  17. 장기보(2003). 간호장교의 심리적 소진과 사회적 지지 지각, 자기 효능감 간의 관계. 가톨릭대학교 대학원 석사학위논문.
  18. 정효정(2003). 보육교사의 직무만족에 영향을 미치는 개인 및 조직 변인에 관한 연구: 정부지원시설과 민간시설간의 비교분석. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  19. 조복희(2001). 보육교사 양성교육체계에 관한 연구. 보육발전 기획단 자료집.
  20. 조성연(2005). 보육교사의 직무만족도와 소진. 한국생활과학회지, 14(1),69-79.
  21. 한임순, 김향자(1998). 어린이집 교사의 직무만족과 소진에 관한 연구, 한국영유아보육학, 14, 171-218.
  22. 허용남(2006). 보육교사의 직무소진에 관한 연구. 고려대학교 인문정보대학원 석사학위논문.
  23. 홍금자(2002). 보육교사 양성 교육과저에 관한 비교적 고찰. 한국영유아보육학, 31, 287-325.
  24. Freudenberger, J. (1977). Burnout: Occupational hazard of the child care worker. Child Care Quarterly, 6, 2. https://doi.org/10.1007/BF01554695
  25. Maslach, C. & Jackson, S.E.(1986). Maslach Burnout Inventory: Manual. Palo Alto, CA: Consulting Psychologist Press.

Cited by

  1. The Effect on Child Care Teacher's Self-efficacy in Teaching Science vol.10, pp.1, 2014, https://doi.org/10.14698/jkcce.2014.10.1.043
  2. The Influence of Human Relationships, Compensation and Heavy Work on the Burnout of Childcare Teachers vol.34, pp.5, 2016, https://doi.org/10.7466/JKHMA.2016.34.5.119