DOI QR코드

DOI QR Code

3D Game Production Pipeline and Application Instance Proposal

3D게임 제작 파이프라인 및 사례 제안

  • 유석호 (공주대학교 영상예술대학원 게임멀티미디어전공) ;
  • 한동훈 (공주대학교 영상예술대학원 게임멀티미디어전공) ;
  • 경병표 (공주대학교 영상예술대학원 게임멀티미디어전공) ;
  • 이동열 (공주대학교 영상예술대학원 게임멀티미디어전공) ;
  • 이완복 (공주대학교 영상예술대학원 게임멀티미디어전공)
  • Published : 2008.07.28

Abstract

On-line game industry had accomplished much growths and development When manufacture game adaptively and easily game manufacture pipeline and fast manufacture schedule that is shorted according to special quality of on-line by one of pain of game companies, application need manufacture pipe line Wish to collect existing manufacture process and pipeline connection research and collect existing spot manufacture pipeline through present office specialist, analyze synthesis and draw game manufacture element and manufacture pipeline in this research. Analyze pipeline of that research progress process is overview and on-line game arcade game Mobile crab collection and progressed pipeline that is optimized by this by period of ten days that draw conclusion after deduction.

온라인게임 산업은 많은 성장과 발전을 이루어 왔다. 게임업체들의 고통 중의 하나로 온라인의 특성에 따라 짧아지는 게임제작 파이프라인과, 빠른 제작 스케줄에 적합하며 쉽게 게임 제작 시 응용 적용이 제작 파이프라인을 필요로 한다. 본 연구에서 기존 제작과정 및 파이프라인 관련 연구를 수집하고 현직전문가를 통해 기존 현장 제작 파이프라인을 수집, 종합 분석하여 게임제작요소 및 제작 파이프라인을 도출해보고자 한다. 연구 진행과정은 개요와 온라인게임 아케이드 게임 모바일게임의 파이프라인을 수집분석하고 이에 따른 최적화된 파이프라인을 도출 후 결론을 도출하는 순으로 진행하였다.

Keywords

References

  1. 김필종, 3D컴퓨터애니메이션 제작파이프라인에관한 연구, 세종대학교영상대학원 학위논문, 2004.
  2. 강기종, 온라인게임의 개발프로세스연구, 연세대학교 공학대학원 학위논문, 2005.
  3. 고병희, "모바일3D게임 제작환경과 개발프로세스에 관한 연구", 게임&엔터테인먼트 논문지, Vol.1, No.1, 2005.
  4. 김현조, "게임제작사례를 통한 제작파이프 라인관리체계의 발전방향", 한국콘텐츠학회논문지, Vol.5 No.2, 2005.
  5. 조동민, "3D Game 제작을 위한 Character Design에 관한 연구", 멀티미디어학회 논문지, Vol.10, 2007.
  6. 한국 게임 산업개발원, 게임제작 프로세스 개선안에 관한 연구, 2003.
  7. 한국 게임 산업개발원, 대한민국 게임 백서, 2004
  8. (주)사이버출판사, "게임 시나리오 개론"