Quality Status Comparison and Analysis for the Service Development Direction of Domestic Job Information Site

국내 취업정보 사이트의 서비스 발전 방향을 위한 품질현황 비교 및 분석

  • Published : 2008.09.30

Abstract

This paper studies the quality of the major domestic job information sites and compares the strong and weak points of them. The study was conducted with respect to the user satisfaction by asking job seekers and employers. Questionnaires consist of three factors: quality of information, quality of delivery, quality of environment, each factor of which contains several sub-questions. The results showed that the quality of information was the most important factor to both job seekers and job Provider. The lower job providers' satisfaction than job seekers' indicated more various services should be developed fer job providers. Specially, Personal information is not protected well enough to satisfy job seekers, so improvement plan is required. Public job information site requires as much service level as private job information sites.

본 논문은 국내 주요 취업 사이트에 대한 품질 현황을 연구하며, 각 사이트 별로 강점과 약점을 비교 분석하였다. 연구는 구인자 또는 구직자 설문을 통해 사용자 만족도를 측정하였다. 질문은 크게 정보 품질, 전달 품질, 환경품질의 세 가지 요인으로 구분되었으며, 각 요인은 세부 질문으로 구성되었다. 연구 결과 구인자와 구직자 모두 국내 취업 사이트의 정보 품질이 가장 중요하다고 생각하였다. 구직자에 비해 낮은 구인자의 만족도는 구인자를 위한 다양한 서비스 개발이 필요함을 나타내었다. 특히, 국내 취업정보시스템의 개인정보 보호에 대한 만족도가 상대적으로 낮게 나타났으며 이에 따른 개선 방안이 요구되었다. 공공 취업 정보 시스템은사용. 환경 품질 측면에서 민간서비스에 준하는 개선이 필요하였다.

Keywords