A Study on the Difference in the Importance of Spatial Presentation and Food among Potential Customers of a Party by Patterns of Eating Lifestyle

식생활 라이프스타일에 따른 파티 잠재 고객의 공간 연출과 음식에 대한 중요도 차이 연구

  • Lee, You-Rhee (Dept. of Culinary & Food service Management, Graduate School of Sejong University) ;
  • Kim, Sung-Hyuk (Dept. of Hotel & Torism Management, Graduate School of Sejong University) ;
  • Ahn, Sun-Choung (Dept. of Hotel & Restaurant Management, Shin Heung College)
  • 이유리 (세종대학교 대학원 조리외식경영과) ;
  • 김성혁 (세종대학교 대학원 호텔관광경영과) ;
  • 안선정 (신흥대학 호텔외식경영과)
  • Published : 2009.06.30

Abstract

The purpose of this study was to determine the difference in the importance of space presentation and served food among potential customers who participate in a party by types of eating lifestyle. The analysis of the validated outcome indicated the followings: Significant differences were found among the participant groups in terms of the importance of spatial presentation and food depending on the eating lifestyle. All those points out that the international party events have a gradually growing demand though they are still in the inchoate stage. Therefore, it should be considered that spatial presentation and food suited to the taste of the participants of a party could contribute to making the party a successful event.

본 연구는 식생활 유형에 따라서 파티에 참여하는 잠재 고객의 공간 연출과 음식에 대한 중요도에 어떠한 차이가 있는가를 밝히고자, 파티 잠재 고객의 시장을 세분화 시키고, 파티 행사의 공간 연출과 음식에 대한 구매 행동의 특징을 파악해 봄으로써, 새로운 파티 행사를 외식시장의 한 분야로 발전할 수 있는 방안을 제시하고자 하였다. 그 결과 분석은 다음과 같다. 파티 행사에 있어서 고객 즉 파티 참가자들의 라이프스타일 중식생활에 따라 음식과 공간 연출의 중요도가 각각의 차이를 보이고 있음을 알 수 있었고, 이를 바탕으로 파티 참가자들의 유형별로 파티의 컨셉에 맞는 음식과 공간을 연출함으로써 파티 행사 참가자들에게 긍정적인 행사가 될 수 있도록 도움을 줄 것이라 생각된다.

Keywords