DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Gratitude Training on Grateful Disposition, Life Satisfaction, Affective Well-Being, and Self-esteem for Middle School Students

중학생에게서 감사 훈련이 감사성향, 생활만족도, 정서적 안녕감, 자아존중감에 미치는 효과

  • Published : 2009.11.30

Abstract

The purpose of this study is to examine the positive effects of gratitude training on grateful disposition, life satisfaction, affective well-being, and self-esteem for Korean middle school students. 77 third graders of middle school in Gyeonggido participated in this 4-week experimental study. They were divided into 39 for an experimental and 38 for a controlled group. In an experimental exercise, participants were instructed to write their blessing down on their gratitude notebooks. On the other hand, in a controlled exercise, participants were instructed to write about their career, invention and English story by school programs. The results of the study are as follows; After gratitude training participants showed significant increase in grateful disposition, subjective well-being and self-esteem. This study showed that gratitude training is effective to middle school students in terms of their grateful disposition, subjective well-being and self-esteem.

본 연구는 중학생에게서 감사 훈련이 감사 성향, 생활만족도, 정서적 안녕감, 자아존중감에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 실시되었다. 피험자는 경기도 소재 중학교 3학년 77명(2개 반)을 실험집단(39명)과 통제집단(38명)으로 나누어 선정하였다. 실험집단은 1달 동안 아침 자율학습 시간에 총 20회의 감사훈련을, 통제집단은 동일한 시간에 아침 학교 프로그램(진로, 발명, 영어동화)을 수행하였다. 연구결과, 감사훈련은 감사 성향을 향상시켰으며 생활만족도를 향상시켰다. 아울러 감사훈련은 정서적 안녕감과 자아존중감을 향상시키는 것으로 나타났다. 감사훈련이 성인에서와 같이 청소년에게서도 긍정적인 효과가 있음이 나타났다.

Keywords

References

  1. 권선중, 김교헌, 이홍석, "한국판 감사 성향 척도의 신뢰도 및 타당도", 한국심리학회지 11, pp.177-190, 2006.
  2. 김동희, "감사프로그램이 일반계 고등학생의 주관적 안녕감에 미치는 효과", 창원대학교 석사학위 논문, 2008.
  3. 노지혜, "나는 왜 감사해야 하는가? - 스트레스 상황에서 감사가 안녕감에 미치는 영향", 아주대학교 석사학위 논문, 2005.
  4. 박영민, 최삼옥, 강은호, 박주언, 채정호, "감사의 효능과 치료적 적용", 16, pp.115-122, 2008.
  5. 한덕웅, 표승연, "정서 경험에 따른 주관안녕, 건강지각 및 신체 질병의 예측", 한국심리학회지: 건강, 7, pp.403-427, 2002.
  6. Cheng, H., & Furnham, A., "Attributional style and self-esteem as predictors of psychological well being", Counselling Psychology Quarterly, 16, pp.121-130, 2003. https://doi.org/10.1080/0951507031000151516
  7. Diener, E., Emmons, R. A., Larson, R. J., & Griffin, S., "The Satisfaction With Life Scale", Journal of Personality Assessment, 49, pp.71-75, 1985. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4901_13
  8. Emmons, R .A., & McCullough, M. E. "Counting blessings versus burdens: An experimental investigation of gratitude and subjective well-being in daily life", Journal of Personality and Social Psychology, 84, pp.377-389, 2003. https://doi.org/10.1037/0022-3514.84.2.377
  9. Emmons, R. A., "Thanks! How the New Science of Gratitude Can Make Happier", Wisdom House Publishing Co.,Ltd, Seoul, 2008.
  10. Lyubomirsky S., "How to be happy", Nomad press, Seoul, 2008.
  11. McCullough, M. E., Emmons, R. A., & Tsang, J., "The Grateful Disposition: A Conceptual and Empirical Topography", Journal of personality & Social Psychology, 82, pp.112-127, 2002. https://doi.org/10.1037/0022-3514.82.1.112
  12. Rosenberg, M. "Society and adolescent self-image", Princeton, NJ: Princeton University Press, 1965.
  13. Seligman, M. E. P., Steen T. A., Park N., & Peterson, C., "Positive Psychology Progress: Empirical validation of interventions", American Psychologist, 60, pp.410-421, 2005. https://doi.org/10.1037/0003-066X.60.5.410
  14. Sheldon, K. M., Lyubomirsky, S., "How to increase and sustain positive emotion: The effects of expressing gratitude and visualizing best possible selves", The Journal of Positive Psychology, 1, pp.73-82, 2006. https://doi.org/10.1080/17439760500510676
  15. Watkins P. C., "Gratitude and subjective well-being", In Emmons R. A. & McCullough M. E (Eds). The Psychology of Gratitude. Oxford University Press, New York, 2004.