A Study on the Blended Learning as An Alternative of Face-to-Face Learning in University

대학에서 면대면 수업 대안으로서의 블렌디드 러닝에 대한 연구

  • 우종정 (성신여자대학교 IT학부) ;
  • 김보나 (성신여자대학교 교육학과) ;
  • 이옥형 (성신여자대학교 교육학과)
  • Published : 2009.04.30

Abstract

Recently we have been much interested in e-learning because of learning materials digitalized by the advance of information technology and the transition of teaching and learning paradigm based on the constructivism learning theory. In e-learning, however, there are limits owing to the absence of personal encounters between instructers and learners. To overcome this problem, blended learning, a combination of face-to-face learning and e-learning, has been attempted. This paper is to verify whether or not blended learning is worth alternating with face-to-face learning in university. For academic achievement, instructor learner interaction, and class satisfaction, the t-test result shows that blended learning with a horizontal mixed mode is no worse than traditional face-to-face learning.

정보통신기술의 발전에 따른 학습 매체의 디지털화와 구성주의 학습이론에 의한 교수학습 패러다임 변화로 말미암아 인터넷 기반의 e-러닝이 주목받고 있다. 그러나 e-러닝은 교수자와 학습자 사이의 인격적 만남의 부재로 인한 한계점이 있다. 이를 극복하기 위하여 e-러닝과 면대면 수업의 장점을 접목한 블렌디드 러닝이 시도되고 있다. 본 연구는 블렌디드 러닝이 대학 사회의 면대면 수업을 대체할 만한 교수 방법인지 수업 효과 측면에서 검증하고자 한다. 학업성취도, 교수자 학습자 상호작용 정도, 수업만족도에 대한 t-검정을 실시한 결과 수평형 혼합 방식의 블렌디드 러닝이 면대면 수업에 비하여 나쁘지 않는 교수 학습방법이라고 볼 수 있다.

Keywords

References

  1. Duffy, T. & Jonassen, D. "Constructivism: New implications for instructional technology. Educational Technology," 31(5), 7-11.
  2. 배현기, E-learning U 러닝 사회와 학교 교육. 세진사, 2005.
  3. 한국교육학술정보원, 고등교육에서의 e-Learning 현황과 활성화 방안. 연구보고 KR2004-25, 2004.
  4. 오인경, Blended Learning의 실시 현황 분석: 국내 현황 및 외국와의 비교. 기업교육연구, 6(1), pp.41-62. 2004.
  5. Graham, C. R., Blended learning systems: definition, current trends, and future directions. In Bonl, C. J. & Graham, 2005.
  6. 김도헌, 섞어라! Blended Learning. e-Learning Plus. 2003
  7. 노호정, "대학의 온라인수업과 블랜디드 러닝의 효과에 관한 비교 연구", 숭실대학교 교육대학원 석사학위 논문, 2004
  8. Harasim, L., Hiltz, S. R., Tales, L. & Turoff, M., Learning networks: A field guide to teaching and learning online. Cambridge. MA: The MIT Press, 1995.
  9. 이인숙, "대학의 웹기반 수업을 위한 총체적 운영 전략 규명 연구", 한국교육공학회 춘계학술대회 자료집, 1999.
  10. 이상수, "Blended learning을 위한 수업설계 원리". 한국교육공학회 춘계학술대회자료집, 2006.
  11. DeLacey, B. J. & Leonard, D. A., "Case study on technology and distance in education at the Harvard Business School." Educational Technology and Society, 5(2), 2002.
  12. Thorne, Kaye., Blended Learning: How to Integrate Online & Traditional Learning. 학지사, 2005.
  13. 이명근 & 이현경, "기업교육 방안으로서의 온․오프라인 통합학습에 대한 효과성 분석", 기업교육연구, 7(2), pp.51-67, 2005.
  14. 차대운 외 3인, "블렌디드 러닝(Blended Learning)의 학습참여도와 성취도에 관한 실험 연구", 경영교육논총 제38집, pp.3-18, 2005
  15. Drisocoll, M., "Blended Learning," e-learning, vol. 3(3), pp.54-56, 2002