DOI QR코드

DOI QR Code

Effectiveness of a Web-based Learning Program for Medication and Symptom Management Education of the Schizophrenia Patient

정신분열병환자를 위한 웹기반 약물 및 증상 자가 관리 교육 프로그램 효과*

  • Published : 2009.12.31

Abstract

Purpose: This study was to examine the effect of a web-based education program for schizophrenic patients in order to identify symptoms, facilitate medication and prevent recurrence. Method: The design of this study was a quasi experimental research with nonequivalent control group, pretest-posttest design. The subjects of this study were inpatients in the psychiatric day hospitals in Busan; 14 schizophrenic patients for the web-based education group (Exp.I); 14 schizophrenic patients for the web-based education with face -to- face education (Exp.II); and 16 schizophrenic patients for the face -to- face education as control group (Con. G). The data were collected from November 5th 2007 to January 28th 2008 and were analyzed with $\chi^2$-test, ANOVA, ANCOVA and Bonferroni test in SPSS Win 11.0. Results: After receiving education, each with different methods, the Exp.I group attained the highest learning achievement in the knowledge of medication and symptom management. In addition, the Exp.I group and Exp.II group attained the lower scores in the relapse warning symptoms than the control group. There were significant differences among the three groups. Conclusions: A web-based learning program for medication and symptom management education is an effective rehabilitation program that reduces the relapse rate of schizophrenic patients.

Keywords

References

  1. 김동현, 유영환, 김좌중, 천경철, 이청용, 김봉수 (2005). 발달 장애학생을 위한 웹기반 의사소통능력신장 프로그램의 개발과 사례, 국립특수교육원 연구보고서.
  2. 김명희 (2005). 특수학급학생을 위한 웹기반 개별화 학습시스템 설계 및 개발. 한국교원대학교 석사학위논문, 인천.
  3. 김철권, 변원탄 (1996). 숭인 환자교육 교본. 서울 : 도서출판 신한.
  4. 나일주 (2002). 웹기반 교육. 서울: 교육과학사.
  5. 박순석 (2003). 에듀넷 학습프로그램과 동기유발 자료가 수학 학습부진아의 덧셈, 뺄셈 연산능력과 과제수행시간에 미치는 영향. 경남대학교 석사학위논문, 경남.
  6. 박정수, 서윤암, 손영숙 (2006). 통계학 교육을 위한 전자부교재의 개발. Joural of the Korean Data Analysis Society, 8(6), 2329-2338.
  7. 백은희, 김은영 (2008). 정신지체학생의 지역사회기술 훈련을 위한 웹기반 전문가 시스템 적용효과 연구. 특수교육저널, 9(1), 65-82.
  8. 서혜전 (2001). 웹기반 평생교육프로그램의 학습성과 관련요인 연구. 숙명여자대학교 박사학위 논문, 서울.
  9. 손경희, 박시성, 박성화 (2007). 한국의 정신분열병환자 재활을 위한 웹기반 약물 및 증상자가관리 프로그램 개발, 한국학술 진흥재단 연구보고서.
  10. 손경희, 박시성, 박성화 (2009). 한국의 정신분열병환자 재활을 위한 웹기반 약물 및 증상자가관리 프로그램 개발. Joural of the Korean Data Analysis Society, 11(2(B)), 671-685.
  11. 송명자, 배정규, 김이영 (1999). 스스로 관리하는 약물.증상. 새미래 정신재활연구소.
  12. 양광민, 김진호 (1998). 네트워크를 이용한 경영교육. 정보과학회지, 16(10), 34-41.
  13. 양명윤 (2001), 정신지체학교 언어교육용 컴퓨터 보조학습 프로그램 활용실태와 개선방안. 우석대학교 대학원 석사학위논문, 전북.
  14. 염명숙 (1992). 학습부진아를 위한 C I A 코스웨어 개발 및 효과연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문, 서울.
  15. 이경희 (1997). 통원치료 중인 정신병환자들의 약물복용에 관한 연구. 연세대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
  16. 이은아, 권오준, 김태석 (2007). 에듀테인먼식 한자학습시스템 설계와 웹기반 한자학습사이트 학습방법비교에 관한 평가. Joural of the Korean Data Analysis Society, 9(2), 971-980.
  17. 日에 밀린 IT 강국 코리아. (2009. 10. 25). 세계일보, http://www.segye.com/
  18. 정종원 (2003). 웹 기반 교육에서 전달양식과 사전지식이 학습자의 학업 성취도와 만족도에 미치는 영향. 고려대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
  19. 최숙희 (2007). 통계적 추론의 교육을 위한 웹기반 전자교재의 개발. Joural of the Korean Data Analysis Society, 9(2), 955-970.
  20. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behaviral science. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  21. Kahn, B. H. (1997). Web-based instruction. New Jersey: Educational Technology Publications, 5-18.
  22. Kraus, J. (1995). The bussiness case for multimedia. Datamation, June, 55-60.
  23. Li, T. Y., Chen, M. C., Lin, Y. L., & Li, S. C. (2003). The Effectiveness of adapted web pages on the larning performance of students with severe mental retardation. Inter J Rehabil Res, 26(3), 219-222. https://doi.org/10.1097/00004356-200309000-00009
  24. Liberman, R. P., DeRise, W. T., & Muser, K. T. (1989). Social Skill Training for Psychiatric Patients. New York: Pergamon Press.
  25. Podell, D. M., Tournakirein, N., & Lin, A. (1992). Automatization of mathematics skills via computer ssisted instruction among students with mild mental handicaps. Educ and Train in Ment Retard, 27, 200-206.
  26. Sarah, P., Irma, H., & Patrick, G. (2004). Web technology for persons with serious mental illness. Arch of Psych Nurs, 4, 121-125.
  27. Son, K. H., & Park, S. S. (2002). Medication and symptom management education program for the rehabilitation of psychiatric patients' in Korea. Yonsei Medical Journal, 43(5), 579-589. https://doi.org/10.3349/ymj.2002.43.5.579
  28. Tang, S., & Helmeste, D. (2000). Digital psychiatry. Psych and Clinic Neurosci, 54, 1-10. https://doi.org/10.1046/j.1440-1819.2000.00628.x

Cited by

  1. Effects of Tailored Drug-related Side Effects Management Program using Video on Self-control Ability of Drug-related Side Effects, the Attitude and Adherence of Medication in Patients with Schizophrenia vol.23, pp.3, 2014, https://doi.org/10.12934/jkpmhn.2014.23.3.176
  2. Review of Nursing Research on Psychotropic Drugs in Korea vol.27, pp.2, 2013, https://doi.org/10.5932/JKPHN.2013.27.2.338