The relationship among customer satisfaction, brand equity and brand loyalty in the K-League football clubs

프로축구 구단의 고객만족, 브랜드자산 및 브랜드충성도 간의 관계

Kang, Jong-Ku;Yu, Kwang-Kil;Ahn, Jae-Seok
강종구;유광길;안재석

  • Published : 20090500

Abstract

The purpose of this study is to verify the relationship among customer satisfaction, brand equity and brand loyalty in the K-League football clubs to provide front with basic materials for improving earnings in the long term. the questionnaire was conducted in the range of an object of study the people randomized in the K-League football club with Jeonbuk Hyunday, Suwon Samsung, FC Seoul, Ulsan Hyunday and Jeonnam Dragons. We gave 400 questionnaires to subjects and computed 371 questionnaires sorted out from 400 raw data except 29 for lack of reliability. SPSS WIN Ver. 15.0 was used for frequency analysis, t-test, correlation analysis, reliability analysis, and exploratory factor analysis and LISREL 8.50 was used for confirmatory factor analysis and Structural Equation Modeling. The results of these procedures is th following. First of all, social benefit appear significant effect customer satisfaction. second, customer satisfaction appear significant effect brand image, brand awareness, perceived quality. third, customer satisfaction doesn't appear significant effect brand loyalty. lastly, brand image appear significant effect brand loyalty.

본 연구의 목적은 프로축구 구단의 고객만족, 브랜드자산 및 브랜드충성도 간의 관계를 실증적으로 고찰하고, 경로추정을 통해 만족한 고객이 브랜드자산의 구성요소들을 통하여 브랜드충성도에 미치는 일련의 과정을 제시하여 프로축구 구단의 수익성 증대를 위한 전략적 피드백 정보를 제공하고 프로축구 실무진에게 시사점을 제시하는데 있다. 이 연구의 대상은 프로축구 경기를 관람하기 위해 전북현대, 수원삼성, FC서울, 울산현대, 전남드래곤즈의 홈 경기장을 찾은 관중 400명을 대상으로 하였다. 표본추출은 편의표본추출법을 이용하였고 신뢰성이 결여 된 29부의 설문을 제외한 371부를 통계처리 하였다. 이 자료를 가지고 SPSS WIN Ver. 15.0과 LISREL 8.50을 사용하여 자료처리를 하였다. 이에 따른 본 연구의 검증결과는 다음과 같다. 첫째, 사회적 편익은 고객만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 고객만족은 브랜드이미지, 브랜드인지도, 지각된 품질에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 고객만족은 브랜드충성도에 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 넷째, 브랜드이미지는 브랜드충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

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