Application of Automatic Velocity Analysis Using Monte Carlo Method

몬테카를로 방법을 이용한 자동속도분석의 적용

Choi, Hyung-Wook;Byun, Joong-Moo;Seol, Soon-Jee;Ko, Seung-Won;Kwak, Joon-Young;Cha, Young-Ho
최형욱;변중무;설순지;고승원;곽준영;차영호

  • Published : 20091000

Abstract

Highly efficient processing techniques are required to deal with voluminous seismic data such as 3D seismic data. Automatic velocity analysis can be a good solution to reduce the processing time and labor in conventional NMO velocity analysis using velocity spectrums. In this study, we have developed an automatic velocity analysis module using Monte Carlo method and have applied it to synthetic and field data sets. One of the synthetic velocity models contains faults and the other includes a salt canopy. Those velocity models simulate the subsurface of the west coast of Africa. The marine field data set has 4383 CMP gathers obtained by 2D seismic survey. The developed automatic velocity analysis module has been tested its efficiency by comparing the results with those from the conventional manual velocity analysis. Stacked sections made by the developed automatic velocity analysis show coherent events similar to those by manual velocity analysis. Moreover, since our automatic velocity analysis method finds interval velocity ($v_{int}$) first and then calculates a RMS velocity ($v_{rms}$) function from $v_{int}$, the $v_{int}$ section shows subsurface structure trend better than conventional manual velocity analysis.

3차원 탄성파탐사자료와 같은 대용량의 자료를 처리하기 위해서는 효율적인 자료처리기술이 요구된다. 자동속도분석방법은 속도스펙트럼을 이용하는 일반적인 NMO 속도분석에 필요한 자료처리시간과 인력을 줄일 수 있는 좋은 방법이다. 본 연구에서는 몬테카를로 방법을 이용한 자동속도분석 모듈을 개발하였고, 개발된 자동속도분석 모듈을 합성탄성파탐사자료와 현장자료에 적용해 보았다. 합성탄성파탐사자료는 서아프리카 연안의 균열대를 포함한 지하구조를 모사한 속도모델과 암염돔 구조를 포함한 지하구조를 모사한 속도모델로부터 얻어졌고, 현장자료는 2차원탄성파탐사에 의해 취득한 4383개의 공통중간점모음을 갖는 자료이다. 이 자료들에 개발된 자동속도분석 모듈을 적용하고, 그 결과를 수동속도분석의 결과와 비교하여 그 효율성을 분석하였다. 자동속도분석과 수동속도분석을 통해 얻은 속도를 적용한 중합단면도들의 비교를 통해 개발된 자동속도분석 모듈이 수동속도분석과 유사하게 중합단면도상에서 이벤트들의 연속성을 잘 보여주는 것을 확인하였다. 게다가 구간속도($v_{int}$)로부터 중합속도($v_{rms}$)를 구하는 본 연구에 사용된 자동속도분석 방법에 의해 얻어진 구간속도단면도가 중합속도로부터 구간속도를 구하는 수동속도분석에 의해 얻어진 구간속도단면도에 비해 지하구조의 속도 변화에 민감하게 나타나는 것을 확인하였다.

Keywords

References

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