The Relationship among Cellular Phone Addiction, Depression, Anxiety, and School Life Satisfaction Perceived by Students

학생들의 휴대폰 중독과 우울, 불안, 학교생활만족도와의 관계

  • Received : 2009.04.08
  • Accepted : 2009.06.19
  • Published : 2009.08.31

Abstract

The purpose of this study was to find out the relationship among cellular phone addiction, depression, anxiety, and school life satisfaction by examining 284 elementary school students, especially the fifth and sixth graders in Gyeonggi province. This study was done by dividing two groups with top 25 percent and the lowest 25 percent of group(addicts' group vs. non-addicts' group), and 144 out of 284 elementary school students were used for this study. According to the survey, it turned out that the significant variables to predict the addiction are school life satisfaction, learning, classroom setting, and school events, including the top variables of anxiety and depression. And a further point is that relationship satisfaction, anxiety, depression, physical setting, and class satisfaction show how much students are addicted to cellular phone. Finally, this paper suggests the limitation and efficiency of the study compared to previous studies.

Keywords

References

  1. 곽민주(2004). 청소년의 휴대폰 이용실태와 중독적 이용, 충북대학교 석사학위논문
  2. 김경숙.임수영.최창훈.배철영.신동학(1994). 중학생에 있어서의 학교생활만족도와 가족기능 및 우울성향 간의 상관관계, 가정학회지, 15(6), 366
  3. 김경숙(1997). 고등학생에서 가족만족도와 우울정도가 학교생활에 미치는 영향, 경북대학교 석사학위논문
  4. 김정숙(2003). 휴대폰 과다사용 청소년의 자아존중감 및 우울, 충동성, 단국대학교 석사학위논문
  5. 김정택.신동균(1978). STAI의 한국표준화에 관한 연구, 최신의학, 21(11), 1220-1223
  6. 박덕호(2003). 청소년의 자기효능감과 중독증과의 관계, 인하대학교 석사학위논문
  7. 방송통신위원회(2008). 유.무선 가입자 통계 현황, http://www.kcc.go.kr
  8. 서희순(2003). 전화문화 대안활동 프로그램이 휴대전화 중독 예방에 미치는 효과, 현장교육연구보고서
  9. 손순자(1993). 국민학생의 자아개념과 적응행동과의 관계 분석, 건국대학교 석사학위논문
  10. 송원영(1999). 자기효능감과 자기통제력이 인터넷의 중독적 사용에 미치는 영향, 연세대학교 석사학위논문
  11. 신재은(1999). 청소년의 애착 및 우정관계와 또래괴롭힘간의 관계, 이화여자대학교 석사학위논문
  12. 양심영(2002). 고등학교 청소년의 휴대전화 중독에 관한 연구, 한국청소년개발원
  13. 양심영.박영선(2005). 청소년의 휴대폰 중독성향의 예측모형. 대한가정학회지, 43(4), 1-16
  14. 연합뉴스(2005). 건강한 휴대전화 사용을 위하여, 7월 15일
  15. 이경선.이정화(2008). 초등학생의 휴대전화이용 수준과 자기효능감 및 자기통제력과의 관계 연구, 한국생활과학회지, 17(2), 271-278
  16. 이병길(2005). 고등학생의 휴대폰 사용유형, 우울, 충동성과 휴대폰 과다사용과의 관계, 경남대학교 석사학위논문
  17. 이시형(2001). 외톨이 청소년의 심리사회적 특성과 부적응, 삼성생명공익재단 사회정신건강 연구소
  18. 이윤경(1999). 소년소녀가장세대 청소년의 정서적불안에 영향을 미치는 요인에 관한 연구, 이화여자대학교 석사학위논문
  19. 이정숙.명신영(2007). 청소년의 휴대폰 사용실태 및 휴대폰 중독 정도에 따른 또래관계의 질, 학교생활 부적응에 관한 연구, 한국가정관리학회, 25(4), 67-87
  20. 이주형(2001). MMTIC을 통해 평가한 아동의 성격유형과 우울 및 학교생활만족도의 관계, 고려대학교 석사학위논문
  21. 임명숙(1997). 초등학생의 학교생활만족도에 관한 연구, 한남대학교 석사학위논문
  22. 원호택.신현균.박현순.권석만(1996). 불안장애환자가 나타내는 사고 내용의 특성, 서울대학교 사회과학대학 심리과학연구소, 5(1), 1-12
  23. 윤재희(1998). 인터넷 중독과 우울,충동성, 감각추구성향 및 대인관계의 연관성, 고려대학교 석사학위논문
  24. 장은순(2006). 청소년의 휴대폰 사용동기와 중독의 관계, 한서대학교 석사학위논문
  25. 장혜진(2002). 휴대폰 중독적 사용집단 청소년들의 심리적 특성, 신여자대학교 석사학위논문
  26. 장혜진.채규만(2006). 기술중독에 빠진 청소년들의 심리적 특성에 대한 연구: 휴대폰 사용 중독을 중심으로, 한국심리학회지 : 건강, 11(4). 839-852