The Development of Job Basic Skill Program and e-Learning Contents for Vocational High School Students

전문계 고등학생을 위한 직업기초능력 프로그램 및 e-Learning 콘텐츠 개발 연구 -대인관계능력을 중심으로-

  • Byun, Sook Young (Korea Research Institute for Vocational Education & Training(KRIVET)) ;
  • Lee, Sookyoung (Korea Research Institute for Vocational Education & Training(KRIVET)) ;
  • Lee, Yong Soon (Korea Research Institute for Vocational Education & Training(KRIVET))
  • Received : 2009.07.30
  • Accepted : 2009.09.25
  • Published : 2009.12.31

Abstract

This study was to develop improving vocational basic skill program and content which are basic of instruction-learning ability for the vocational education substantiality. To pursue this goal, 'interpersonal relation capability' among vocational basic skills was developed through the research methodology and procedure. The interpersonal relation capability was selected as one of vocational basic skill areas when it was more effective by e-learning contents through literature review, expert conference etc. The interpersonal relation capability can be harmony with persons under performing business tasks. In this study, interpersonal relation capability was programmed a interpersonal scheme, a cooperative capability, a leadership capability, a conflict management, negotiation capability, a customer service capability. Especially this program was developed as a form of e-Learning contents focusing on improving problem solving under real case using multimedia strategies such as movies, simulation, game.

본 연구는 직업교육의 내실화를 위하여 교수 학습능력 신장에 기초가 되는 직업기초능력 향상 프로그램 및 콘텐츠 개발에 그 목적이 있다. 이는, 관련문헌 분석, 전문가 협의회 등을 통해 직업기초능력 영역 중 e-Learning 콘텐츠로 개발하였을 때 효과적일 것으로 관련전문가들이 합의한 대인관계 능력을 개발하였다. 대인관계능력은 업무를 수행함에 있어 접촉하는 사람들과 원만하게 지낼수 있는 능력으로 이 연구에서는 대인관계 개요, 협동능력, 리더십능력, 갈등관리, 협상능력, 고객서비스능력으로 프로그램을 구성하여, 실사례를 중심으로 한 문제해결능력 향상에 초점을 두고, 동영상과 시뮬레이션, 게임 등의 멀티미디어적 전략을 활용하여 e-Learning 콘텐츠를 개발하였다.

Keywords

References

  1. 김선태․이현정(2004). 실업계 고등학교 전문교과 e-Learning 교수·학습 자료 개발 사업. 한국직업능력개발원
  2. 박동열․박윤희․정향진(2005). 「생애고용가능성 제고를 위한 전문계 고등학교 학생 직업기초능력향상 프로그램개발연구」, 한국직업능력개발원
  3. 박동열․이성덕 외(2006) 전문계 고등학생의 직업기초능력 향상을 위한 문제중심학습(PBL)의 효과. 한국농업교육학회
  4. 변숙영․이수경․나현미(2008). 교수․학습능력 향상을 위한 직업기초능력 프로그램 및 콘텐츠 개발(Ⅰ). 한국직업능력개발원
  5. 변숙영․나현미․전종호(2007). 전문계 고등학교 전문교과 e-Learning 교수·학습 콘텐츠개발 사업(Ⅳ). 한국직업능력개발원
  6. 이수경․장혜정․권성연(2007). 유비쿼터스 환경에 대응한 직업능력개발 지원방안 연구.한국직업능력개발원
  7. 이종범 외(2008). 직업기초능력 수준별 성취기준개발. 한국직업능력개발원
  8. 이종성․정향진(2002). 전문계 고등학교의 직업기초능력 신장 프로그램 개발 및 적응방안. 한국직업능력개발원
  9. 이종성․정향진(2002). 전문계 고등학교의 직업기초능력 신장 프로그램 개발 및 적응방안. 한국직업능력개발원
  10. 장명희․변숙영․권성연(2006) 직업교육혁신을 위한 교수·학습 우수사례 발굴·보급. 한국직업능력개발원
  11. 정철영(1998). 직업기초능력에 관한 국민공통 기본교육과정 분석. 한국직업능력개발원
  12. 정철영(2000). 직업기초능력강화방안. 교육부