References
- 의료법(2008). http://www.klaw.go.kr 의료법[일부개정 2009.10.14 법률 9135호]
- Barrows HS, Pickell G. Developing clinical problem solving skills: A guide to more effective diagnosis and treatment. New York:Norton;1991
- 조연순. 문제중심학습의 이론과 실제. 서울:학지사;2006:117-282
- 강인애. PBL의 이론과 실제. 서울:문음사;2003:19-36
- Eggen PD, Kauchak DP. Strategies for teachers:Teaching content and thinking skills. Needham Heights MA:Allyn and Bacon;2001
- Barrows HS, Tamblyn RM. Problem-based learning:An approach to medical education. New York:Springer Publishing Company;1980
- Baker L, Brown AL. Metacognitive skills of reading. New York: Longman;1984
- Flavell JH, Markman EM. Carmichael's manual of child psychology. New York: Willey;1982
- Osborne J. Measuring metacognition in the classroom: A review of currently availablemeasures. [On line]. Available; http://faculty-staff.ou.edu/Jason.W. Osborne-1/Metahome. html. ;1999
- Weinert FE, Kluwe RH. Metacognition, motivation, and understanding, Hilldale, NJ:Lawrence Erlbaum Associate; 1988
- Slife BD, Weiss J, Bell T. Separability of metacognition and cognition: Problem solving in learning disabled and regular students. J Educational Psychology 1985;.77(4):437-445 https://doi.org/10.1037/0022-0663.77.4.437
- Schoenfled AH. The wild world of problem solving. Learning of Mathematics 1983;3:40-47
- Harter S. A scale of intrinsic versus extrinsic orientation in the classroom. Denver:University of Denver;1980
- Boggiano AK, Pittman TS. Achievement and motivation:A social development perspective. Cambridge England: Cambridge University Press;1992
- 박은희, 박재호, 박영남. 계명대학교 의과대학에서의 문제중심학습 시행경험. 한국의학교육 2000;12(2):261-270
- 김현아, 김각균, 이승우. 교재중심 강의와 문제중심학습 방식이 기초의학에서 과학적 추론에 미치는 효과. 대한구강내과학회지 2005;30(1):35-44
- 김동환, 양낙진. 교육학개론. 2판 재인용 Sternberg, RJ(1999). Thinking and problem solving: Handbook of perception and cognition. 서울:상조사;2000
- Lee JS. The effects of process behavior on problem solving performance on various tests. Doctoral dissertation University of Chicago;1978
- 이재신. 문제해결 과정과 문제해결 성취와의 관계에 관한 연구. 석사학위 논문 서울대학교 대학원;1979
- 최지혜. 협동학습과 개별학습 환경에서 문제의 구조에 따른 문제해결 수준 및 성취 비교. 석사학위 논문 서울대학교 대학원;1994
- 우옥희. 문제중심학습(Problem-Based Learning)이 학습자의 메타인자 수준에 따라 문제해결과정에 미치는 효과. 석사학위 논문 한국교원대학교 대학원;2000
- Klein DCD. The effects of self-monitoring and multifile context instruction on knowledge representation and transfer among middle school student. Los Angeles: University of California, National Center for Research on Evaluation, Standards, and Student Testing;1998
- 신성균. 웹을 통한 자기주도적 학습에 있어서 수학과 학업성취도와 메타 인지가 수학과 문제해결력에 미치는 영향. 박사학위논문 교원대학교;1999
- 황윤영, 박창승, 주민선. 문제중심학습법으로 학습한 간호학생의 메타인지, 비판적 사고력, 자기효능감 간의 관계. 지역사회간호학회지 2007;18(1):146-154
- O' Neil HF Jr, Abedi J. Reliability and validity of a state metacognitive inventory: Potential for alternative assessment. J Educational Research 1996;89:234-245 https://doi.org/10.1080/00220671.1996.9941208
- 김우영. 자기주도적 학습이 학습자의 내적동기, 자아개념에 따라 학업성취 및 문제해결력에 미치는 효과. 석사학위논문 고려대학교 교육대학원;2000
- 김윤경. 문제중심학습(PBL)에 의한 수업이 학생들의 내적 동기 및 사회성에 미치는 효과-고등학교 가정과 '주거의 계획과 관리' 단원을 중심으로-석사학위논문 중앙대학교 대학원;2001
- Savery J, Duffy T. Problem-based learning: An instructional model and its constructivist framework. J Educational Technology 1995;35(5):31-38
- 최희정. 문제중심학습이 간호학생의 비판적 사고, 메타인지 및 문제해결과정에 미치는 영향. 대한간호학회지 2004;34(5):712-721
- 배영숙, 이숙희, 김미희, 선광순. 문제중심학습이 자기주도성과 '비판적' 사고성향에 미치는 효과. 한국간호교육학회지 2005;11(2):184-190