Abstract
This study purports to present the data necessary for marketers to revitalize dance performance, by analyzing the effect of spectator's satisfaction based on service quality of dance theater on intention of oral propagation. For this purpose, this study was conducted to 286 spectators who participated in the dance theaters in Seoul city. For the analysis of data, frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, and regression analysis were used. The statistical significance level was set at α<.05. The research results are as per the below. First, theater facilities, staff members, a work of performance, an easy approach had significant influence on customer satisfaction. Secondly, theater facilities, staff members, a work of performance had significant influence on intention of oral propagation. Third, customer satisfaction had significant influence on intention of oral propagation.
본 연구는 무용 공연장의 서비스 품질에 따른 만족이 구전의도에 미치는 영향을 분석하여 무용 공연을 활성화시키기 위한 마케팅 실무자들에게 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 연구를 수행하기 위하여 서울 지역의 무용 공연장을 방문하여 관람객 286명을 대상으로 연구를 수행하였다. 조사 도구로 설문지를 사용하였으며, 자료처리는 Windows 용 SPSS 12.0 version을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, 상관분석 및 회귀분석을 실시하였으며, 통계적 유의수준은 α<.05로 하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 무용 공연장 서비스 품질의 하위요인 중 주시설, 직원, 공연작품, 접근용이성 요인이 관람객 만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 무용 공연장 서비스 품질의 하위요인 중 주시설, 직원, 공연작품 요인이 구전의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 무용 공연장을 방문한 관람객의 만족이 구전의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.