An Analysis on the Policy Directions of Korea's International Education Based on the Experience of America's International Education

미국 국제이해교육의 현황 분석을 통한 한국 국제이해교육에의 정책적 시사점 연구

  • Received : 2008.12.08
  • Accepted : 2009.03.11
  • Published : 2009.04.30

Abstract

The purpose of this paper is to derive some policy implications on Korea's international education based on the research of America's experience of international education. The implications are summarized as follows. First, the main aim of Korea's international education should be on the increase of mutual understanding among world citizens, and also on the improvement of Korea's competitiveness. Since Korea is a small-open economy, she must find some policy methods to develop her economy continuously. Second, Korea should establish q private-run institution concentrated on the increase of mutual understanding of world citizens, like IIE in America. Third, Korea should also give Korea's universities some incentives to improve its own internationalization as well as to develop educational curriculum for teachers in international education.

Keywords

References

  1. 강신임(1998). 한국사회의 다문화화와 교육의 과제, 동국대 대학원 연구논집 28, 203-228
  2. 강지영(2006). 제7차 교육과정 고등학교 일반사회교과서에 반영된 세계화 및 세계시민교육 내용분석, 석사학위논문, 숙명여자대학교
  3. 강환국(1994). 한국 사회과에 반영된 국제교육과정에 대한 분석연구, 사회과교육 27, 15-36
  4. 국제교육연구회(19)21), 국제이해교육방법론: 교육의 방법과 예시 자료 개발, 유네스코 한국위원회
  5. 김귀성(2006). 대학 국제화 교육 프로그램의 발전방안, 교육연구 25, 41-59
  6. 김기홍(2007). 우리 아이들이 학교에서 반드시 배워야 할 내용은 무엇인가? 미발간자료
  7. 김대현(2007). 대학의 국제화 개혁 동향 및 과제. 부산대학교 교육학과 국제화지향 교육혁신전문인력 양성사업단 제3회 2007년 국제학술대회자료집, 53-83
  8. 김상철 외 역 (2005), 지구는 평평하다, 도서출판창해
  9. 김선미(2000). 다문화 교육의 개념과 사회과 적용에 따른 문제, 사회과교육학연구 63-81
  10. 김신일(1995). 국제이해교육의 시태와 국제비교연구, 유네스코 한국위원회
  11. 김우중(1993). 한국 대학의 국제화 교육방안, 어문학연구 6, 81-127
  12. 김현덕(2003). 미국의 국제이해교육 동향 및 과제,비교교육연구 13(2), 41-57
  13. 김현덕.문영주.김현숙(2005). 교실에서의 국제이해교육, 서울: 교육과학사
  14. 박철희(2007). 국제이해교육의 관점에 기초한 초등 사회․도덕 교과서 내용에 대한 비판적 고찰. 교육사회학 연구 17(1), 109-129
  15. 아시아.태평양 국제이해교육원(2001). 더불어 사는 세상배우기. 아시아태평양 국제이해교육원
  16. 양병무, 임천순, 정재호(2006). -고등교육국제화와 인적자원활용에 관한 연구, 한국직업능력개발원 정책연구 2006-32
  17. 여소영(2006). 고등학생들의 세계화 의식 실태 분석, 석사학위논문, 한남대학교 대학원
  18. 유네스코 아시아.태평양 국제이해교육원(2003).국제이해교육의 동향-미국.일본.호주.한국
  19. 유네스코 한국위원회(1996). 학교에서의 국제이해교육, 오름
  20. 유수경(1993). 국제이해교육의 내용분석에 관한연구: 사회과 교과서를 중심으로, 석사학위논문, 이화여자대학교
  21. 유현숙 외(2004). FTA 교육서비스 협상정책 연구:싱가포르, 일본을 중심으로, 한국교육개발원
  22. 이용주.김성국.박경희.신경식(2001). 대학의 효과적 국제화를 위한 체계적 접근방안에 관한연구, 고등교육연구 12(2), 155-205
  23. 이혜영(2006). 초등학생 의식조사를 통한 사회과 국제이해교육의 개선방안, 석사학위논문, 부산교육대학교
  24. 정광희(2001). 국제이해교육의 실천과 과제: 일장기 말소사건을 교재화한 역사수업의 국제이해교육적 의의, 사회과교육 34, 178-195
  25. 정두용.신은숙.정득진(2000). 세계 시민교육을 위한 국제이해교육. 경기도: 정민사
  26. 정성아.김아영.강이화(2008). 교육과정 분석을 통한 국제이해교육의 비판적 고찰, 2008 KSCS.KSSEE 국제학술대회 자료집, 217-242
  27. Bishop, S.(2007), Promoting US higher education abroad: The educationalUSA adviding network. In IIENETWORKER, Fall 2007, published by IIE
  28. Boston, J.(1997). Professional development in global education. In M. Merryfield & E. Jarchow & S. Pickert(Eds.). Preparing teachers to teach global perspectives for teacher educators, 168-188, CA: Corbin press. INC
  29. Bunnett, C.(1995). Comprehensive multicultural education: Theory and practice, Allyn and Bacon
  30. Campbell, W.J., Baikaloff, N. & Power, C.(2006). Towards a global community, Educating for tomorrow's world, Dordrecht: Springer
  31. Collins, H.T., Czarra, F.R. & Smith, A. F.(1996). Guidelines for global and international studies education.,Issues in Global Education, 135-136
  32. Fugikane, H.(2003). Approaches to global education in the United States, the United Kingdom and Japan, International Review of Education 49, 133-152 https://doi.org/10.1023/A:1022994613635
  33. Gaudelli, W. & Fernekes, W.(2004). Teaching about global human rights for globalcitizenship: Action research in the social studies curriculum, The Social Studies 95(1), 16-26 https://doi.org/10.3200/TSSS.95.1.16-26
  34. George Washington University(2008). The George Washington University's strategic program and activities, Unpublished report by International Programs Advisory Council
  35. Hanvey, R. G.(1976). An attainable global perspective, New York: Center for Global Perspectives in Education
  36. Hayden, M. & Thompson, J.(1998). International education: Principles and practice, Kogan Page
  37. IIE(1997). Towards national competence, rethinking international education; A U.S.- Japan case study, New York
  38. IIE(2007). Opening minds to the world. 2007 Annual Report, Published by IIE
  39. NAFSA(2007). An international education policy: For U.S. leadership, competitiveness, and the security, Displayed on line at www.nafsa.org
  40. Obst, D.(2007). National policies for international education. In IIENETWORKER, Fall 2007, published by IIE
  41. 조지워싱턴 대학교 홈페이지 http://www.gwu.edu/index.cfm(검색일: 08. 05. 01)
  42. 콜롬비아 대학교 홈페이지 www.columbia.edu(검색일: 2008. 05. 01)
  43. 미국 국제교육원(IIE) 홈페이지 www.iie.org (검색일: 2008. 04. 01)
  44. 세계교육협의회(CGE) 홈페이지 www.globaleducation.org(검색일: 2008. 04. 01)
  45. 국제교육자협회(NAFSA) 홈페이지 www.nafsa.org