The Development of College Major Selection Program Model for High School Students

고등학생의 대학전공선택 프로그램 모형 개발

Lee, Gun-Nam;Jyung, Chyul-Young
이건남;정철영

  • Published : 20090300

Abstract

This study was to develop college major selection program model, to identify content factors for each step, and to test validity of finalized college major selection program model. To pursue this goal, the concept of a college major selection program was developed through a literature review. The characteristics of college major selections by high school students were identified through an analysis of survey results regarding the current situation and characteristics of high school students in their first year. These included the procedure of model development, the task of the career development of high school students, the career development ability of high school students, and the college major selection program. An initial program model composed of six steps, 16 categories, and 36 sub-divisions of the program model and content factors was identified. Delphi was conducted to assess the validity of the identified program model and initial content factors. A panel was included that consisted of five expert professors, researchers, and practitioners who operate programs related to college entrance, as well as career counseling teachers for a total of 15 panels from each section. With the Delphi method, the validity of the draft was confirmed by two rounds. Data from each rounds of Delphi surveys were analyzed for means, standard deviations, degree of coincidence and convergence in opinion, agreement rate, ICC(1), ICC(2) and degree of consensus by SPSS 15.0 version and EXCEL. Whether Delphi survey would continue or not an additional round, was determined by agreement rate(80% or more), CVR(>0.49 in case of 15 experts), degree of consensus(standard deviations<0.800), ICC(1)($\geq$0.05), ICC(2)(<0.70). The college major selection program for high school students was developed that was composed of six steps, 16 categories, and 36 sub-divisions. The developed program models for each step are as follows: 1)a step involving understanding the decision making process and establishing a strategy, 2)selecting a list of jobs and capabilities (value) through an understanding of oneself, 3)identifying related majors and jobs to explore the major selection, 4)a comparison of majors through the major exploration, 5)the major selection, 6)evaluation and implementation. The finalized college major selection program of adaptability in the field was tested. To test the content validity of the college major selection program, the validity was tested with teachers who had many years of experience in career counseling.

이 연구는 대학전공선택 프로그램 모형 및 각 단계별 내용요소를 구안하고, 구안된 프로그램 모형 및 내용요소의 타당성 검증을 통해 고등학생의 대학전공선택 프로그램 모형을 개발하는 데 목적을 두고 수행되었다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 먼저 선행연구에서 제시된 개념을 기초로 고등학생의 대학전공선택의 개념을 도출하였으며, 대학 1학년 학생을 대상으로 실시하는 각 대학의 신입생 실태 및 특성 조사 결과를 분석하여 고등학생의 대학전공선택 특성을 확인하였다. 또한, 대학전공선택 프로그램 모형 및 내용요소를 구안하기 위해 모형 개발 절차, 대학전공선택 관련 변인, 고등학생의 진로발달 과업, 고등학생의 진로발달 능력, 대학전공선택 프로그램 등을 분석하여 6개 단계, 16개 중영역, 36개의 세부영역으로 구성된 프로그램 모형 및 내용요소 초안을 구안하였다. 구안된 프로그램 모형 및 내용요소 초안에 대한 타당성을 검증하기 위하여 2차에 걸친 델파이 조사를 실시하였다. 델파이 조사를 위한 전문가 집단은 교수 및 연구원, 대학진학과 관련된 프로그램 운영 및 업무 담당자, 진학 상담 교사를 각각 5명씩 모두 15명을 전문가 패널로 구성하였다. 매 라운드별 평균, 긍정율, 중위수, 사분범위, CVR값, 합의도, 수렴도, ICC(1), ICC(2) 등을 산출하여 계속 진행에 나갈지를 판단하면서 수행하였다. 그 결과 고등학생의 대학전공선택 프로그램 모형은 1.의사결정 이해 및 전략수립, 2.자신에 대한 이해를 통한 직업목록 및 능력(가치)선정, 3.전공선택을 위한 직업탐색 및 관련 전공파악, 4.전공탐색을 통한 전공비교, 5.전공선택, 6.평가 및 실행의 총 6개 단계, 16개 중영역, 43개 세부영역으로 구성하였다. 개발된 대학전공선택 프로그램 모형의 현장적용가능성 검증을 진학상담 경험이 많은 현직교사를 대상으로 일반화가능도 계수를 활용하여 높은 응답자간의 의견일치지수를 보였다.

Keywords

References

  1. 강성국. (2005). 평생수입, 학과선택이 좌우한다. Kpub
  2. 강승호, 김양분. (2004). 신뢰도. 서울: 교육과학사
  3. 강연우, 김미경, 김이례. (2006). 2005학년도 신입생 실태조사. 경희대학교 취업진로지원처. 학생생활연구, 10, 1-78
  4. 권석만, 정지현. (2007). 2007학년도 서울대학교 신입생 특성조사 보고서. 서울대학교 대학생활문화원
  5. 김방식, 홍용희. (2004). 2004학년도 신입생 실태에 관한 조사연구. 충주대학교 학생생활연구소. 학생생활연구, 11, 85-150
  6. 김선미, 심인선. (2006). 한국과 미국 고등학생의 진로결정 자율성과 영향요인 비교 분석. 비교교육연구, 16(1), 1-19
  7. 김신정, 문희경. (2005). 2004학년도 신입생 실태 및 의식조사. 경주대학교 리더십․창의력개발연구소, 창의력개발연구, 8, 1-48
  8. 김재원. (1990). 우리나라 노동시장의 전망과 전공학과 선택의 중요성. 교육개발, 66, 4-10
  9. 김종표. (1999). 기업의 교수설계모델(ID Model) 유형화. 산업교육연구, 6, 33-64
  10. 김충기. (1996). 미래사회의 자녀교육과 진로지도. 서울: 교육과학사
  11. 남윤희. (2007). 2007년도 신입생 실태조사 분석. 숙명여자대학교 학생생활상담소
  12. 노안영, 양수진. (2003). 2002학년도 전남대학교 신입생 실태조사. 전남대학교 취업지원과
  13. 박영태. (2000). 청소년을 위한 대학진로 탐색 프로그램 모형 개발. 학생연구, 28, 51-112
  14. 백혜수. (2005). 2004학년도 덕성여자대학교 신입생의 특성. 덕성여자대학교 대학상담센터
  15. 이경희, 권준모. (1996). 대학생의 전공 선택 자율성과 대학생활. 경희대학교 교육문제연구소 논문집, 95-112
  16. 이민규, 이성준. (2007). 2007학년도 아주대학교 신입생 실태 조사 보고서. 아주대학교 학생상담센터
  17. 이영대 외. (2004). 생애단계별 진로교육이 목표 및 내용 체계 수립. 한국직업능력개발원
  18. 이종태, 이수광, 정미숙, 윤영소, 박찬학. (2006). 진학.진로지도 연계 교과 통합 프로그램 연구 개발. 교육인적자원부
  19. 임언. (2006). 이공계 대학 전공적합도 진단도구 개발과 타당화. 진로교육연구, 19(3), 1-21
  20. 임언, 손유미. (2002). 실업계 고등학교 전공학과 선택을 위한 검사 개발. 한국직업능력개발원
  21. 임언, 정윤경, 백순근. (2004). 이공계 대학생의 전공 및 진로탐색 프로그램 개발 모형(II). 한국직업능력개발원
  22. 직업교육발전연구사업단. (2006). 전국대학 학과별 전공 선택 및 졸업 후 직업진로 총람
  23. 황혜자 외. (2003). 2003학년도 신입생 특성 기초조사. 학생생활연구, 32, 211-283
  24. Andrews, D. H., & Goodson, L. (1980). A Comparative analysis of models of instructional design. Journal of instructional development, 3(4), 2-16 https://doi.org/10.1007/BF02904348
  25. Bagdinis, A. S., & Salisbury, D. F. (1994). Development and valuation of models in instructional design. Educational Technology, 34(4), 26-32
  26. Baruch College Career Development Center. (2007). Guide to Choosing a Major/Career. [On-line] Available http://www.baruch.cuny.edu/careers/students/career/choosemajor/
  27. Berger, M. C. (1988). Predicted future earnings and choice of college major. Industrial and Labor Relations Review, 41(3), 418-429 https://doi.org/10.2307/2523907
  28. Bers, T. H., & Galowich, P. M. (2002). Using survey and focus group research to learn about parents' roles in the community college choice process. Community College Review, 29(4), 67-82 https://doi.org/10.1177/009155210202900404
  29. Boudarbat, B., & Montmarquette, C. (2007). Choice of fields of study of Canadian university graduates: The role of gender and their parents education. IZA Discussion paper 2552, IZA, Bonn
  30. Brown, F.W., Bryant, S.E., & Reilly, M.D. (2006). Does emotional intelligence, as measured by the EQI, influence transformational leadership and/or desirable outcomes?. Leadership and Organization Development Journal, 27(5), 330-351 https://doi.org/10.1108/01437730610677954
  31. Changhui Kang. (2004). University Prestige and Choice of Major Field: Evidence from South Korea. Econometric Society 2004 Far Eastern Meetings Econometric Society, revised
  32. Dansereau, F., & Yammarino, F.J. (2006). Is more discussion about levels of analysis really necessary? When is such discussion sufficient?. Leadership Quarterly, 17, 537-552 https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2006.07.002
  33. Dunn, R. (1981). A learning styles primer. Principal, 60(5), 31-34
  34. Florida State University Career Center. (2007). Choosing a Major or Occupation. [On-line] Available http://www.career.fsu.edu/education/majors/choosing-a-major-guide.html
  35. Forsyth, P.B., Barnes, L. B., & Adams, C. M. (2006). Trust-effectiveness: Patterns in schools. Journal of Educational Administration, 44(2). 122-124 https://doi.org/10.1108/09578230610652024
  36. George Mason University Career Services. (2007). Choose a Career/Major: Making Career/Academic Decisions. [On-line] Available http://careers.gmu.edu/students/choose/index.html
  37. Hache, L., Redekopp, D. E., & Jarvis, P. S. (2000). Blueprint for life/work designs
  38. Haines, C., Scott, K., & Lincoln, R. (2003). Australian Blueprint for Career Development [Draft Prototype]. Miles Morgan Australia. 33
  39. Kobylarz, L.(Ed.) (1996). National Career Development Guidelines: K-adult handbook 1996. Stillwater, OK: National Occupational Information Coordinating Committee
  40. Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575 https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
  41. Lebow. (1990). Learning Communities In Classrooms. Instructional-Design Theories And Models : A New Paradigm Of Instructional Theory. Lawrence Erlbaum Associates. 269-292
  42. Osipow, S. H., & Fitzgerald, L. F. (1996). Theories of career development(4th ed.). Boston : Allyn and Bacon
  43. Pennsylvania State University. (2007). Majors Decision-Making Program. [On-line] Available http://www.psu.edu/dus/mdmp/index.htm
  44. Petersson, K. (1998). Transition from School to Work, Briefing Book for the meeting of Network B of the OECD indicators project. Frascati, Rome, Italy
  45. Randers, J. (1980). Guidelines for Model Conceptualization In Elements of the System Dynamics Method. MIT Press
  46. Richardson, J. G. (1984). A Primer of model systems. Richardson, J. G.(ed). Models of reality. Lomond Books
  47. Ricky, R. C. (1986). The theoretical and conceptual basis of instructional design. London: Kogan Page
  48. Rivier College Career Development Center. (2007). Strategies for the College Major Selection Process. [On-line] Available http://rivier.edu/departments/cardev/major/tutorial.htm#strategies
  49. Rubinstein, M, F. (1975). Patterns of Problem Solving. NJ: Prentice-Hall, Inc
  50. Snow, R. E. (1973). Theory construction for research on teaching. In R. M. W. Travers (Ed.), Second handbook of research on teaching (pp. 77-112). Chicago: Rand McNallv
  51. Tom, G. S. (2007). How to Choose a Career or Major : a step by step guide. [On-line] Available http://www.csulb.edu/~tstevens/c15-carp.htm
  52. University Career Services, University of Huston. (2007). Choosing a Major/Career
  53. Virginia. N. G., & Susan. J. S. (2003). Selecting a College Major: Exploration and Decision Making. Prentice Hall