A Study on the Zero-Emission City Policies of Local Government in Low-Carbon Society

저탄소사회를 향한 지방정부의 탄소제로도시 정책 연구

Kim, Hong-Joo
김홍주

  • Published : 20090600

Abstract

The international society on climatic change is undergoing the negotiation on climatic change system (post 2012). In this regard, Korea also is demanded to transform high carbon emission city to low carbon emission city to cope with climatic change. Therefore, this research has the purpose to evaluate the present conditions of local government policies and to propose desirable direction to convert to low carbon emission city. To that end, the research conducted questionnaire survey with local governments and academic community experts related to climatic change, and the results of survey on climatic change recognition and policy demands can be summarized as follows: First, all the municipal organizations are strongly recognizing the necessity to reduce carbon dioxide emission amount to cope with climatic change. The most desirable goal for emission amount reduction was shown 10 to 20% for 2020 compared to 2005. When government sets up the goal for reduction at national level, the level of goal considering the capacity of current local government needs be reflected. Second, there is a recognition that new city models are required to realize low carbon emission city. To that end, municipal organizations are focusing on consumer campaign for expansion of new and renewable energy installation, green area organizing, eco-system restoration, energy saving and green purchase promotion to reduce carbon dioxide emission. Third, when the elements of plan for low carbon city organizing are divided into energy, transportation, ecology, resource and city, the direction in the highest priority is the realization of policy in transportation and energy sector. Fourth, as for usage areas to which plan elements can be applied, each plan element, energy, transportation, ecology, resource and city, showed differences, and specifically energy sector requires consideration on factory complex and public building for cost, time and technology ; transportation on commercial zone and apartment area where traffic inducements are high ; ecology on apartment ; and city on commercial zone. Fifth is the role of local government and national government to realize the policies. While national government determines macroscopic directions and supports on incentives, subsidies and institutional issues, local governments which are specific entity of realization shall realize specific projects like conversion of building energy to new and renewable energy, conversion of transportation system or green area organizing etc.

Keywords

References

  1. 강원발전연구원, 2005, 기후변화 대응 강원도 온실가스 저감방안
  2. 경기개발연구원, 2001, 경기도 온실가스 배출현황과 저감방안 기초연구
  3. 경기개발연구원, 2006, 기후변화협약에 대한 경기도의 대응방안
  4. 경기개발연구원, 2007, 경기도 시${\cdot}$군 지자체의 온실가스 배출특성 연구
  5. 고재경, 2007, 기후변화에 대한 지방자치단체의 대응방안 연구-경기도를 중심으로, 한국지방자치학회보19(4); 279-301, 한국지방자치학회
  6. 고재경${\cdot}$박년배, 2008, 기초자치단체 온실가스 배출량 산정에 관한 연구; 경기도 시군지자체를 중심으로, 환경정책 16(1); 29-61
  7. 고재우${\cdot}$안정근, 2008, 지구온난화 방지를 위한 도시개발사례연구, 대한국토도시계획학회 정기학술대회논문집, 대한국토도시계획학회
  8. 김미숙${\cdot}$고재경${\cdot}$김지현, 2007, 기후변화정책에 대한 주민지지 결정요인;경기도 4개 시군구 주민을대상으로, 국토계획 4(4); 233-249, 대한국토도시계획학회
  9. 김운수 외, 2001, 기후변화협약 이행에 따른 서울시 대응방안 연구, 서울시정개발연구원
  10. 김운수 외, 2006, 서울시 온실가스 저감목표 수립 및 이행계획 평가, 서울시정개발연구원
  11. 김정인, 2005, 기후변화가 산업에 미치는 영향과 각국의 대응전략, 국토 281;19-31, 국토연구원
  12. 김정인, 2008, 저탄소 녹색성장을 위한 도시전략:저탄소녹색성장의 의미와 필요성, 도시문제43. 479; 12-21, 대한지방행정공제회
  13. 김형진, 2008, 저탄소 녹색성장을 위한 도시전략:신재생에너지를 활용한 도시개발, 도시문제43. 479; 22-31, 대한지방행정공제회
  14. 백남철, 2008, 저탄소 녹색성장을 위한 도시전략:저탄소녹색성장을 위한 Green Transport추진전략, 도시문제 43.479;45-55, 대한지방행정공제회
  15. 부경진, 2008, 저탄소녹색성장 시대, 우리경제의 과제:녹색성장을 위한 신재생에너지 시장 구축과 활성화 방안, 월간 경영계 356, 한국경영자총협회
  16. 성현찬 외, 2001, 경기도 온실가스 배출현황과 저감방안 기초연구, 경기개발연구원
  17. 이상돈, 2005, 교토협약과 건설산업;기후변화에 따른 생태계 영향평가 및 대응방안, 자연과문명의 조화, 대한토목학회지 53(4);43-48, 대한토목학회
  18. 이상훈, 2005, 기후변화 대응을 위한 도시의 역할과 과제, 도시문제 4월호
  19. 이재준, 2008, 저탄소 녹색성장을 위한 도시전략:저탄소 녹색도시 성장을 위한 전략, 도시문제43.479;59-70, 대한지방행정공제회
  20. 이태구, 2008, 저탄소 녹색성장을 위한 도시전략:도시의 생태건축, 도시문제43.479;32-55, 대한지방행정공제회
  21. 정종관 외, 2005, 기후변화협약 대응에 따른 부문별 과제선정 및 대책, 충남발전연구원
  22. 정희성, 2008, 새정부의 기후변화에 대응한 국토환경정책 방향, 국토 316. 국토연구원
  23. 조남건, 2008, 기후변화에 대응하는 선진 교통정책의 동향, 국토, 320, 국토연구원
  24. 조용성, 2001, 우리나라 기후변화협약 대응에 대한 시민 및 전문가 인식분석, 환경정책 9(2), 한국환경정책학회
  25. 조창현, 2008, 미국과 영국의 신재생에너지 지원정책 비교와 시사점, 산업경제 10월호. 산업연구원
  26. 환경부, 2005, 지방자치단체 기후변화협약 대응 활성화 방안 연구
  27. 환경부, 2007, 기후변화에 따른 전국민 의식조사 결과보고서
  28. Allman, Lee, Paul Fleming and Andrew Wallace, 2004, The Progress of English and Welsh Local Authorities in Addressing Climate Change, Local Environment, 9(3); 271-283 https://doi.org/10.1080/1354983042000219379
  29. Bulkeley, Harriet and Kristine Kern, 2006, Local Government and the Governing of Climate Change in Germany and the UK, Urban Studies, 43(12);2237-2259 https://doi.org/10.1080/00420980600936491
  30. Bulkeley, Harriet and Michele M.Betsill, 2003, Cities and Climate Change;Urban Sustainability and Global Environmental Governance(London;Routledge)
  31. Fleming, P.D. and P.H.Webber, 2004, Local and Regional Greenhouse Gas Management, Energy Policy, 32;761-771 https://doi.org/10.1016/S0301-4215(02)00339-7
  32. ICLEI, 1993, Cities for Climate Protection;An International Campaign to Reduce Urban Emissions of Greenhouse Gases, written by Jeb Brugmann, Secretary General of ICLEI and Philip Jessup, Director of the Urban CO2 Reduction Project, February 15(Tronto, ICLEI)
  33. O'Conner, Robert E., Richard J. Bord, Brent Yarnal and Nancy Wiefek, 2002, Who Wants to Reduce Greenhouse Gas Emissions?, Social Science Quarterly, 83(1);1-17 https://doi.org/10.1111/1540-6237.00067
  34. Sterman, John D. and Linda Booth Sweeney, 2007, Understanding Public Complacency about Climate Change;Adult's Mental Models of Climate Change Violate Conservation of Matter, Climate Change 80;213-238 https://doi.org/10.1007/s10584-006-9107-5
  35. Wilson, Elizabeth, 2006, Adapting to Climate Change at the Local Level;The Spatial Planning Response, Local Environment, 11(6);609-625 https://doi.org/10.1080/13549830600853635