A Case Study on Analysis of Field Excellent Class through Flanders Interaction System

현장 우수 수업 사례에 대한 Flanders 언어상호작용 분석 연구

  • Received : 2009.09.03
  • Accepted : 2009.11.13
  • Published : 2009.12.31

Abstract

The purpose of this study was to improve teachers' instruction and to identify the characteristics of interaction between teachers and children. Field excellent class instructions, which were known as the best lectures from the competition of an instruction contest in Busan, were video recorded and openly released on the internet. A teacher who won a prize for his excellent teaching at the contest demonstrated a Korean subject class on sixth grade elementary school curriculum. His instruction was analyzed by two coders based on the frame of Flanders' language interaction system. Inter-coder reliability was .967 from Scott's coefficient. From the results of the Flanders index, the major and minor instruction sequences were 4-8-2-5 and 6-0-5-4, and the teacher tended to interact with students by accepting feeling and ideas. These results could provide effective cues and information on how to to improve instruction.

Keywords

References

  1. 강신천(2005).플랜더즈의 언어상호작용분석 기법에 기초한 온라인 수업 관찰 및 분석 도구의 개발,교육정보미디어연구,11(2),243~267
  2. 김기성(2008).수업전문성 신장을 위한 과업집중수업분석 시스템의 설계 및 개발,한국교원대학교 석사학위논문
  3. 김달효(2008).수업관찰을 통해 본 학생의 발표기회와 교육적 논의, 수산해양교육연구, 20(3),343~357
  4. 김영신ㆍ이혜숙ㆍ신애경(2007).Bloom의 신 교육목표분류학에 기초한 초등학교 과학과 수업 목표 분석,초등과학교육,26(5),570~579
  5. 김종서ㆍ김영찬(1970).수업형태 분석법,서울:배영사
  6. 나승일(2003). Flanders 언어상호작용 분석법을 이용한 농고 교육실습생의 연구수업 분석,농업교육과 인적자원개발,35(2),25~40
  7. 박외식(2000). Flanders 언어상호작용 분석법을 통한 수업장학이 교사의 수업 기술 및 수업분위기에 미치는 효과,부산대학교 석사학위논문
  8. 박태호(2004).읽기 수업 분석 요소,국어교육학연구,19,319~358
  9. 변영계(1969).교사의 자질별 교사학생 언어적 상호작용에 대한 분석적 연구,서울대학교 석사학위논문
  10. 변영계ㆍ김경현(2005).수업장학과 수업분석,서울:학지사
  11. 백순근(2004).교육연구 및 통계분석,서울:교육과학사
  12. 서현정(2005).초등 국어과 수업의 체제적 분석,경북대학교 석사학위논문
  13. 양일호ㆍ정진우ㆍ허명ㆍ김영신ㆍ김진수ㆍ김민경ㆍ최현동ㆍ오창호(2005).과학 실험 수업 분석도구 개발,초등과학교육,24(5),504~517
  14. 여미란(2009).Flanders 언어 상호작용 분석법을 이용한 유치원과 초등학교의 수업형태 분석,부산대학교 석사학위논문
  15. 이지현(2007).수학수업 분석체계를 기초로 한 수학수업 실천에 대한 일고찰, 열린교육연구,15(3),151~172
  16. 장한기ㆍ강경희(2006).중학교 교사들의 교직문화와 직무만족,수산해양교육연구,18(1),1~10
  17. 장한기ㆍ김순득(2006).중등학교 초임교사의 장학에 대한 인식,수산해양교육연구,18(1),65~77
  18. 정미경ㆍ김경현(2006).교사의 수업 전문성 향상을 위한 수업 분석 프로그램 개발,정보교육학회논문지,10(3),371~384
  19. 허균(2006).언어정보의 시각화 과정 연구.교육공학연구,22(2),143~169
  20. 허균(2008).예비교사를 위한 정보화 교육 방향탐색 연구,수산해양교육연구,20(1),107~120
  21. 허균ㆍ강승희(2008).지능형 교육 시스템의 통합모형 탐색 연구, 수산해양교육연구, 20(3),462~472
  22. 허정훈(1998).수업 분위기 지각이 유능감과 내적동기에 미치는 효과,중앙대학교 석사학위논문
  23. 황세현(1998).초등학교 자연과 수업의 문화기술적 분석,한국교원대학교 석사학위논문
  24. Anderson, L. W. & Sosniak, L. O. (1994).Bloom'staxonomy:A forty-year retrospective,Chicago:University of Chicago Press
  25. Borich, G. D. (2008). Observation skills for effective teaching, Upper Saddle River, NJ:Merrill Prentice Hall
  26. Chin, C. (2003).Success with Investigations,ScienceTeacher,70(2),34~40
  27. Cohen,J.(1960).A coefficient of agreement for nominal scales,Educational and Psychological Measurement,20(1),37~46 https://doi.org/10.1177/001316446002000104
  28. Flanders,N.(1970).Analyzing teacher behavior,Reading MA:Addison-Wesley
  29. Flanders, N. (1976). Interaction analysis of clinical supervision,Journal of Research and Development in Education,47~48
  30. Krathwohl, D. R.(2002). A revision Bloom's taxonomy:An overview,Theory into Practice, 41(4),212~218 https://doi.org/10.1207/s15430421tip4104_2
  31. Sawada,D.,Piburn,M.D.,Judson,E.,Turley, J.,Falconer, K.,Benford, R.& Bloom,I.(2002).Measuring Reform Practices in Science and Mathematics Classrooms:The Reformed Teaching Observation Protocol,School Science and Mathematics,102,245~253 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2002.tb17883.x
  32. Scott,W.A.(1995).Reliability of Content Analysis:The Case for Nominal Scale Coding,Public Opinion Quarterly,19,321~325
  33. Stigler,J.W.,Gonzles,P.,Kawanaka,T.,Knoll,S.& Serrano,A.(1999).TheTIMSS videotape classroom study:Methods and findings from anexploratory research project on eighth-grade mathematics instruction in Germany,Japan and the United States.Washington,D.C.:NCES
  34. Tuckman,H.P.(1976).Publication,teaching,and the academic reward structure,Lexington,MA:Lexington Books
  35. VanSomeren,M.W.,Barnard,Y.F.& Sandberg,J.A.C.(1994).The think aloud method:A practical guide to modelling cognitive processes,London:Academic Press
  36. Werner,O.,Schoepfle G.M.& others.(1979).Handbook of ethnoscience: ethnographies and encyclopaedias, Unpublished Monography by Northwestern University