A Case Study of Teachers' Usability Test on the Using Educational Website

교육용 웹사이트의 교사 사용성 분석 사례 연구 - 에듀넷을 중심으로 -

  • Received : 2008.10.22
  • Accepted : 2009.03.24
  • Published : 2009.04.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the improvement of the educational web service by using of usability test. For this purpose, a case study was performed with three teachers. They solved three problems, which were linked to the usability of educational web site, with think-aloud. All their actions in the screen and their verbalizations were recorded as computer files. Recoded data were analyzed with the task-performance time analysis, behavior code analysis, and problem behavior graph analysis. From the result of analysis, five improvement strategies were proposed for the development of EDUNET which is an educational information service system and a national teaching & learning center.

Keywords

References

  1. 강은주.이미자(2005). ICT활용교육을 위한 에듀넷수업자료 평가 및 개선방안. 교육공학연구 21(1), 63-91
  2. 김경옥(1997). 교사교육 프로그램 개발을 위한 교사의 인지과정 연구. 교육가정연구 15(2), 1-18
  3. 김경옥(1998). 교사의 전문성 개발을 위한 초보및 숙련 교사의 인지과정 비교연구. 교육문제연구 19(1), 55-75
  4. 곽지은・곽호완(2002). 검색사이트 인터페이스의 사용성 평가: 전문가 평가와 사용자 평가를 병행한 설계 요구사항 도출. 한국심리학회지: 실험 및 인지 14(4), 463-483
  5. 나일주・허 균・유병민(2003). WBI 완성도 향상을위한 Usability Test 방안. 한국컴퓨터교육학회논문지 6(3), 109-117
  6. 박근수.유재택(2003). 에듀넷 및 학술정보서비스활용 실태 및 효과 분석. 한국교육학술정보원
  7. 박미례(2003). 티나라 교육용 웹사이트에 대한 초등교사들의 만족도 분석. 순천대학교 석사학위논문
  8. 백순근(2004). 교육연구 및 통계분석. 서울: 교육과학사
  9. 서봉수(2007). 초등학교 교사의 교육용 웹 사이트활용 실태 분석과 개선방안, 경인교육대학교 교육대학원 석사학위논문
  10. 이미자(2003). ICT 활용교육을 위한 웹코스웨어평가 및 개선방안 연구. 교육공학연구 19(2),117-150
  11. 이성흠・이영민・권숙진(2000). 효과적인 컴퓨터 기반 학습 프로그램 개발을 위한 편의성 검사의 이론적 기초. 교육공학연구 16(1), 163-178
  12. 정성무・김세훈・박근수・최규갑(2004). 2004년도 에듀넷 및 학술정보서비스 활용 실태, 효과 분석.한국교육학술정보원
  13. 최진원(2002). 초등학교 교사의 ICT 교수ㆍ학습자료 활용의 실태분석과 개선방안. 경기대학교 교육대학원 석사학위논문
  14. 허 균・이규민(2007). 교육용 웹사이트 활용에서 나타난 교사의 인지과정 탐색 사례 연구. 한국정보교육학회 2007 하계학술발표논문집 12(2),227-232
  15. Chan, C. S. (1990). Cognitive process in architectural design problem solving. Design Studies 11(1), 60-80 https://doi.org/10.1016/0142-694X(90)90021-4
  16. Cherry, E, C., & Taylor, W. K. (1954). Some further experiments on the recognition of speech with one and with two ears. Journal of the Acoustical Society of America 26, 554-559 https://doi.org/10.1121/1.1907373
  17. Cohen, J. (1960). A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement 20(1), 37-46 https://doi.org/10.1177/001316446002000104
  18. Denzin, N. K. (1978). Sociological methods: A source book. New York: McGraw-Hill Book Company
  19. Eastman, C. M. (1970). On the analysis of intuitive design process. In G. T. Moore(Ed.), Emerging methods in environmental design and planning. Cambridge: MIT Press
  20. Ericsson, K. A., & Simon, H. A. (1993). Protocol analysis: Verbal report as data. Massachusetts:The MIT Press
  21. Fisher, C. A. (1987). Advancing the study of programming with computer-aided protocol analysis, In Olson, G., Soloway, E. & Sheppard, S.(Eds.), Empirical Studies of Programmers: Second Workshop. NOIWOO, NJ: Ablex
  22. Garmston, R. J. (1998). Becoming expert teachers(Part 1). Journal of Staff Development 19(1), 1-16
  23. Head, A. J. (1999). Web redemption and the promise of usability. Online 23(6), 21-32
  24. Jackson, P. W. (1968). Life in classrooms. New York: Norton
  25. Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics 33, 159-174 https://doi.org/10.2307/2529310
  26. Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, California: SAGE Publications, Inc
  27. Miles, M. B., & Hurberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. SAGE publications, Inc
  28. Miller, G. A. (1956). The magical number seven, plus one minus two: Some limits on our capacity to process information. Psychological Review, 63, 81-97 https://doi.org/10.1037/h0043158
  29. Newell, A., & Simon, H. A. (1972). Human problem solving. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall
  30. Nielson, J. (1993). Usability engineering. New York: Academic Press
  31. Nielson, J. (2000). Alertbox, why you only need to test with 5 users. [Online available: http://www.useit.com/alertbox/20000319.html
  32. Van Someren, M. W., Barnard, Y. F., & Sandberg J. A. C. (1994). The think aloud method: A practical guide to modeling cognitive processes. London: Academic Press
  33. Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods(3rd edition). Sage Publications, Inc
  34. Zimmerman, D. E., & Muraski, M. L. (1995). The elements of information gathering. Phoenix, AZ: Oryx Press