The influence of perceived educational service quality on students satisfaction and relationship marketing of students majoring in dance

무용전공 학생의 교육서비스품질 지각이 학생만족 및 관계마케팅에 미치는 영향

Park, Kun-Hee
박건희

  • Published : 20091100

Abstract

This study lies on the purpose of providing fundamental level of data that could benefit the university marketing strategy by examining the influence the education service quality causes to student satisfaction and relationship marketing. Under the convenient sampling method, 521 students were sampled from 4-year colleges located in Seoul. By using SPSS 15.0, frequency analysis and exploratory factor analysis were held along with using AMOS 7.0 to perform confirmatory factor analysis and covariance structure analysis for proving the construct validity of each model. Results from these research methods and analysis of data are as follows: First, education service quality had direct influence on student satisfaction. Second, student satisfaction had direct influence on relationship marketing. Third, education service quality had direct influence on relationship marketing. To sum up, it can be concluded that education service quality enhances relationship marketing through student satisfaction which prove to be the important parameters that relate to the relationship of independent and dependent variables.

이 연구는 대학 무용전공 학생의 교육서비스품질 지각이 학생만족 및 관계마케팅에 미치는 영향을 규명하는 데 목적이 있다. 연구대상은 서울지역 대학 중 무용전공 학생을 대상으로 편의표본추출법(convenient sampling method)을 이용하여 521명을 표집 하였다. 자료처리는 SPSS 15.0 프로그램을 이용하여 빈도분석(frequency analysis), 탐색적 요인분석(exploratory factor analysis)을 실시하였으며, AMOS 7.0 프로그램을 이용하여 각 측정모형의 구성타당도(construct validity)를 검증하기 위해 확인적 요인분석(confirmatory factor analysis)을 실시한 후, 이론모형의 적합도를 공변량 구조분석(covariance structure analysis)으로 검증하였다. 이상과 같은 연구결과 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 교육서비스품질 지각은 학생만족에 직접적인 영향을 미쳤다. 둘째, 학생만족은 관계마케팅에 직접적인 영향을 미쳤다. 셋째, 교육서비스품질 지각은 관계마케팅에 직접적인 영향을 미쳤다.

Keywords

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