Validity Analysis on Writing Directions and Content Development of Texts for 'Invention and Problem Solving'

'발명과 문제해결'의 집필 방향과 교재 내용에 대한 타당도 분석

  • 이병욱 (충남대학교 사범대학 기계.금속공학교육과) ;
  • 최유현 (충남대학교 사범대학 기술교육과) ;
  • 김태훈 (충남대학교 공학교육혁신센터) ;
  • 강경균 (충남대학교 사범대학 기술교육과)
  • Received : 2009.01.30
  • Accepted : 2009.03.20
  • Published : 2009.06.30

Abstract

This study aims at examining text contents and its writing directions and analyzing their validity to develop text books of "invention and problem solving", which will be used for advanced courses of specialized high school of invention and patents. To develop text book contents and writing direction, literature research and professional association meetings were performed and to verify validity on developed text book contents and writing direction, survey research was performed. The subjects of survey research to verify validity consist of seventy five teachers who participated in the training course for invention leaders hosted by International Intellectual Property Training Institute (IIPTI) of Korean Intellectual Property Office (KIPO). To examine validity on text writing directions, each area of the text, themes, and modules, questionnaires that consist of multiple choice questions, and open questions that participants can describe their opinions were developed. Text book writing plans are included in the questionnaires to help the understanding on text book contents. The conclusions drawn from results of validity analysis are as follows: First, each theme and modules of 'invention and problem solving' were properly developed for common text books for the advance course of specialized high school of invention and patents. Second, as for the text book writing direction of 'invention and problem solving', text books emphasize research ability and creative thinking. They were developed to help increase critical thinking, logical thinking and problem solving ability.

이 연구의 목적은 발명 특허 특성화 고등학교의 심화단계에서 사용될 '발명과 문제해결' 교재를 개발하기 위하여 교재의 내용과 집필 방향을 도출하고 이에 대한 타당성을 검증하는 것이다. 교재 내용과 집필 방향 개발을 위하여 문헌 연구와 전문가협의회를 거쳤으며 개발된 교재 내용과 집필 방향에 대한 타당도 검증을 위하여 조사 연구를 실시하였다. 타당도 검증을 위한 조사연구는 특허청 국제지식재산연수원의 발명 지도자 연수 과정에 참여한 교사 75명을 대상으로 실시하였다. 집필 방향과 교재의 각 영역, 주제, 모듈에 대한 타당도 조사를 위하여 선택형 문항과 기타 의견을 진술할 수 있는 개방형 문항으로 구성한 설문지를 개발하였으며 교재 내용에 대한 이해를 돕기 위하여 집필계획서를 설문지에 포함하였다. 타당도 조사 분석 결과를 바탕으로 도출한 결론은 다음과 같다. 첫째, '발명과 문제해결'의 각 주제와 모듈은 발명 특허 특성화고등학교 심화단계 공통교재로서 타당하게 개발되었다. 둘째, '발명과 문제해결'의 집필방향은 탐구능력과 창의적 사고력 증진을 강조하고 있으며 비판적 사고력 증진과 논리적 사고력, 그리고 문제해결능력 신장에 도움이 될 수 있도록 타당하게 개발되었다.

Keywords

References

  1. 김영채(1999). 창의적 문제해결. 교육과학사
  2. 김용익${\cdot}$최유현${\cdot}$전인기${\cdot}$이원춘(2005). 교과교육을 통한 발명교육 활성화 방안. 특허청
  3. 김용익${\cdot}$최유현${\cdot}$전인기${\cdot}$이원춘(2005). 초${\cdot}$${\cdot}$고등학교 교과교육을 통한 발명교육의 목표 체계 및 내용 기준에 관한 연구. 직업교육연구, 24(3), 123-146
  4. 김익철(2001). 발명특허의 정석. 현실과미래
  5. 김재춘 외(2007). 교수 학습 활동의 이론과 실제. 교육과학사
  6. 김해숙(1997). 국제특허분류표의 분석적 고찰, 계명대학교 석사학위논문
  7. 김희필(2007). TRIZ 기법을 적용한 발명 교육 절차 모형 구안 및 타당도 검증. 한국실과교육학회지, 20(1), 61-84
  8. 나승일(2000). ISD를 적용한 전문대학 모듈식 교재개발 모형 연구. 전문대학 교육의 질 제고를 위한 교수-학습 채재 개선의 방향 세미나 자료집. 안동과학대학
  9. 박영택${\cdot}$박수동(1999). 발명특허의 과학, 현실과 미래
  10. 박차철(2006). 발명공학개론. 특허청
  11. 이병욱(2007). 발명${\cdot}$특허 특성화고 운영 방안. 특허청
  12. 이병욱(2007). 발명 특성화고 '발명특허입문' 교재 개발. 한국발명진흥회
  13. 이병욱 외(2008). 발명${\cdot}$특허 기초. 한국발명진흥회
  14. 이춘식 외(2006). 정규 교과를 통한 발명교육 프로그램 개발. 특허청
  15. 이춘식(2006). 정규교과를 통한 발명교육 프로그램 개발. 특허청 연구보고서
  16. 최유현 외(2007). 주니어발명리더 교육프로그램 효과성 분석과 개정연구. 국제지식재산연수원 [연구계획서]
  17. 최유현 외 10인(2005). 중${\cdot}$고등학생을 위한 발명 교육 프로그램 개발. 직업교육연구, 24(3), 271-296
  18. 최유현 외 10인(2005). 지식재산교육센터 교육프로그램 개발, 특허청 연구보고서
  19. 최유현 외 10인(2005). 초등학생의 창의적 문제 해결력을 기르는 발명교육 프로그램 개발 연구, 한국실과교육학회지, 18(4), 113-128
  20. 최유현(2006). 발명교육의 동향. 대구과학, 17, 25-32
  21. 최유현(2007). 기술교과교육에서의 발명교육 내용과 방법의 탐색. 강연자료. 전국기술교사모임 하계연수