The relationship among product attribute of professional volleyball team on team identification and reviewing intention

프로배구팀의 제품속성, 팀동일시 및 재관람의사와의 관계

Shin, Seung-Ho;Jun, Chan-Soo;Kim, Wook
신승호;전찬수;김욱

  • Published : 20090100

Abstract

The purpose of this study was to examine the relationship among product attribute of professional volleyball team on team identification and reviewing intention. To achieve this study subject was collected by spectators who cheered for their home team at two different venues; Daejeon and Incheon. Total 360 surveys were distributed and 323 pieces were finally used. The data was analyzed by using SPSS Version 12.0 for reliability analysis, exploratory factor analysis, and correlation analysis and by using AMOS 6.0 for confirmatory factor analysis and structure equation model analysis. The results were as follows; First, product attributes of professional volleyball had effect on team identification. Second, team identification had effect on reviewing intention. Third, product attributes of professional volleyball had effect on reviewing intention. In conclusion, product attributes of professional volleyball such as player's ability, team performance, service, facility, and licensing need to be developed and through this let the fans have a team identification and formation of reviewing intention.

이 연구의 목적은 프로배구 관람객을 대상으로 프로배구팀의 제품속성, 팀동일시 및 재관람의사와의 관계를 알아보는데 있다. 이를 위해 프로배구 2개 팀의 홈관중을 대상으로 편의표본추출법을 이용하여 총 360부를 배포하고, 그 중 총 351부를 회수한 후 불성실하게 응답한 것으로 간주되는 28부를 제외한 323부를 최종 유효표본으로 설정하였다. 수집된 자료의 분석은 SPSSWin ver 12.0으로는 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, 상관관계 분석을 AMOS 7.0으로는 확인적 요인분석과 구조방정식모형분석(Structural Equation Model)을 실시하였으며 다음과 같은 결과를 도출 하였다. 첫째, 프로배구팀 제품속성이 팀동일시에 유의한 영향을 미쳤다. 둘째, 팀동일시가 재관람의사에 유의한 영향을 미쳤다. 셋째, 프로배구팀 제품속성이 재관람의사에 유의한 영향을 미쳤다. 프로배구팀 제품속성들이라고 할 수 있는 선수들의 개인능력과 팀경기력, 구단의 서비스, 그리고 시설과 라이센싱 등의 가치개발이 더욱 필요하며, 이를 통해 배구 팬들의 팀에 대한 동일시를 갖게 함으로써 자발적인 재관람이 형성될 것이다.

Keywords

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