A Study on The Application of Inclusion-Exclusion Method in Soma Cube Activity

소마큐브(Soma Cube) 활동에서 포함-배제 방법의 활용에 대한 연구

  • Shim, Sang-Kil (Accreditation Center for Educational Development, Dankook University) ;
  • Hwang, Sun-Wook (Department of Mathematics, Soongsil University)
  • Published : 2009.02.28

Abstract

The purpose of this article is to study characteristics of Soma Cube in combinatorial-geometric point of view, and to present basic substances and direction for efficient Soma cube activities in school mathematics upon systematical analysis of methods of finding solutions using Inclusion-Exclusion Method. We can apply Inclusion-Exclusion Method to find all possible solutions in Soma Cube activities not as trial-and-error method but as analytical method. Because Inclusion-Exclusion Method can reduce the number of problem-solving variables by making high conjunction in the choice of pieces. Soma cube pieces can be sorted as 'flat' ones and 'non-flat' ones, which would be another effective method in the manipulation of Soma Cube pieces.

Keywords

References

  1. 교육부 (2000). 초등학교 수학 2-나, 서울: 대한 교과서 주식회사.
  2. 교육부 (2002). 초등학교 수학 6-가, 서울: 대한 교과서 주식회사.
  3. 박영희 (1999). 수학 영재 캠프 활동 사례; 소마큐브, 한국수학교육학회 시리즈 F <수학교육 학술지>, 4, pp.89-95
  4. 송근윤 (2007). 소마큐브의 해 탐구, 한국수학교육학회 제12회 국제수학영재교육세미나 프로시딩. pp.37-59.
  5. 심상길 (2003). 초등학교 기하에서 교수매체를 활용한 조직활동 과정에 대한 연구, 단국대학교 대학원 박사학위 논문.
  6. 이강섭.심상길 (2005). 창의성 증진을 위한 수학 활동 프로그램과 평가 방법의 소개, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 19(1), pp.101-110.
  7. 이강섭.심상길 (2007). 교구를 활용한 활동에서 창의성 평가를 위한 학생들의 반응 유형 분석, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 46(2), pp.227-237
  8. 전평국.신동윤.방승진.황현모.정석규 (2002). 중학교 수학 7-나, 서울: ㈜ 교학사.
  9. 한국교육개발원 (1999). 수학과 영재교육과정 시안; 초.중학교 수학과 영재교육과정 시안 개발을 위한 기초연구, 한국교육개발원 수탁연구 CR 99-20-3.
  10. 한국교육개발원 (2004). 소마큐브의 해 탐구, 한국교육개발원 수탁연구 RM 2004-45-16.
  11. Averbach, B., & Chein, O. (1980). Problem Solving Through Recreational Mathematics, Mineola, NY: Dover Publications, Inc.
  12. Beenet, A. B., jr. & Nelson, S. T. (2004). Mathematics For Elementary Teachers: An Activity Approach (6th Ed.), New York: The Mcgraw-Hill Companies.
  13. Cooper, M., & Sweller, J. (1989). Secondary School Students' Representations of Solids, Journal for Research in Mathematics Education, 20(2), pp.202-212, VA: National Council of Teachers of Mathematics. https://doi.org/10.2307/749283
  14. Dienes, Z. P. (1960). Building up mathematics, New York: Hutchinson Educational.
  15. Golomb, S. W. (1994). Polyominoes (2nd ed.), Princeton, NJ: Princeton University Press.
  16. Guy, R. K,. & Paulhus, M. M. (2002). Nine Cubits or Simple Soma, The College Mathematics Journal, 33(3). pp.188-195. Washington D. C.: Mathematical Association of America. https://doi.org/10.2307/1559027
  17. Kremer, R. (1989). Exploring with Squares and Cubes, Palo Alto, CA: Dale Seymour Publications.
  18. Mack, C. W., & Feldt, C. C. (1993). Spatial Reasoning with Soma Cube Activities, Dedham, MA: Janson Publications, Inc.
  19. Vaderlind, P., Guy, R., & Larson, L. (2002). The Inquisitive Problem Solver, Washington D. C.: Mathematical Association of America.
  20. Whinihan, M. J., & Trigg, C. W. (1980). Parity and Centerness Applied to the SOMA Cube, In Schwartz, B. L. (Eds.). Mathematical Solitaires and Games, pp.20-25, New York: Baywood Publishing Company, Inc.
  21. Zhang, W. (1996). Exploring math through puzzles: Blackline masters for making over 50 puzzles, Emeryville, CA: Key Curriculum Press.