A Study on the Expressional Characteristics of Contemporary Paintings and the Interior space in Rem Koolhaas's Architecture based on the Corporality

신체성에 기초한 현대 회화와 렘 콜하스 실내공간의 표현특성에 관한 연구

  • 김석영 (동양공업전문대학 실내디자인과) ;
  • 김문덕 (건국대학교 실내디자인학과)
  • Published : 2009.12.31

Abstract

Since the early stages of philosophy in ancient Greece, reason has prevailed over sensation, based on the idea that it was the recognition of the ideal world existing as the archetype of objects. Abstract concepts followed geometric models, though they be invisible. However, from the beginning of 20th century, people began to be interested in the idea in metaphysical philosophy, that reason might not be a characteristic best representing the human spirit, and that a human being is composed of emotion, desire and the physical body, in addition to reason. The study shows that paintings and constructional space have shown similar changes through the stream of time, and have a synchronistic relationship within the range of the formative arts, based on the contemporary philosophy. First of all, it defines the change of contemporary thought and its analysis words. And consider the Corporality which is one characteristic of contemporary thought. This study shows the characteristic of the Corporality in the architectural space of Rem Koolhaas whom it selected the architecture who is influenced by Post-structuralism. In conclusion, It compares paintings and architectural space and looks into the correlations among them in the category of the Corporality which is a pont of view from contemporary thought. As a result of the comparison, the Corporality in paintings is defined as (1) An escape form Reason, (2) An emphasis of experienced events and (3) A destruction of forms. It defines the architectural space of Rem Koolhaas corresponding with the Corporality in paintings has a characteristic of (1) The space of Body without Organs, (2) Becoming spatial concept of events and (3) An Unrestrained Form.

Keywords

References

  1. 길성호, 현대건축사고론, 시공문화사, 2001
  2. 김문덕, 렘 콜하스와 네덜란드 근.현대건축, 태림문화사, 2005
  3. 김원갑, 건축과 시간속의 운동, 시공문화사, 2009
  4. 남경태, 개념어 사전, 들녘, 2009
  5. 노베르그-슐츠, 건축의 의미와 장소성, 이정국.진경돈 공역, 1999
  6. 리처드 도킨스, 이기적인 유전자, 이용철 역, 동아출판사, 1994
  7. 마르틴 하이데거, 존재와 시간, 전양범 역, 도서문화사, 2008
  8. 볼프강 벨쉬, 우리의 포스트모던적 모던 1, 박민수 역, 책세상, 2001
  9. 이정우, 시뮬라크르의 시대, 거름, 2002
  10. 정인하, 현대 건축과 비표상, 아카넷, 2006
  11. 진중권, 현대미학강의, 아트북스, 2005
  12. 질 들뢰즈, 감각의 논리, 하태환 역, 민음사, 2008
  13. 질 들뢰즈, 펠릭스 가타리, 천개의 고원, 김재인 역, 새물결, 2001
  14. 철학아카데미, 이지훈, 철학 예술을 읽다, 동녘, 2009
  15. Alejandro Zaera, Finding Freedoms: Conversation with Rem Koolhaas, El Croquis 53+79, 1998
  16. M.Merleu-Ponty, Phenomenologie de la Perception, Editions Gallimard, 1945
  17. 김석영, 질 들뢰즈의 공간담론에 기초한 렘 콜하스 실내공간의 특성에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집 제18권 3호 통권 74호, 2009. 6
  18. 김진모, 현대 건축에 있어서 숭고함의 의미와 그 적용에 관한 연구-렘 쿨하스의 작품 해석을 중심으로, 대한건축학회논문집(계획계) 제24권 제11호 통권241호, 2008. 11
  19. 박영태, 콘텐츠 중심의 공간디자인 경향에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집 제18권 2호 통권73호, 2009. 4
  20. 황용섭.김주연, 공간관의 변화에 따른 사건과 장소의 관계 유형에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집 제18권 2호 통권73호, 2009. 4
  21. www.oma.nl
  22. www.artnstudy.com, 진중권, 현대예술의 철학