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A Study on Ship Planning System for Container Terminal Using Multi-Distributed Method

다중분산기법을 이용한 컨테이너터미널 본선작업계획 수립에 관한 연구

  • Choi, Hyung-Rim (Department of Management Information Systems, Dong-A University) ;
  • Shin, Gae-Hyun (Department of Port and Logistics Systems, Graduate school of National Dong-A University) ;
  • Kwon, Hae-Kyoung (Department of Port and Logistics Systems, Graduate school of National Dong-A University) ;
  • Shon, Jung-Rock (Department of Port and Logistics Systems, Graduate school of National Dong-A University) ;
  • Park, Sang-Hun (Department of Port and Logistics Systems, Graduate school of National Dong-A University) ;
  • Joo, Yi-Don (Department of Management Information Systems, Graduate school of National Dong-A University)
  • 최형림 (동아대학교 경영정보학과) ;
  • 신계현 (동아대학교 대학원 항만.물류시스템학과) ;
  • 권해경 (동아대학교 대학원 항만.물류시스템학과) ;
  • 손정락 (동아대학교 대학원 항만.물류시스템학과) ;
  • 박상훈 (동아대학교 대학원 항만.물류시스템학과) ;
  • 주이돈 (동아대학교 대학원 경영정보학과)
  • Published : 2009.12.31

Abstract

Container Vessel is becoming larger and faster thanks to the rapid growth of global trade and development of technology. Therefore, 15,000TEU vessel is expected to be ordered in near future. Every nations in north-east Asia are facing strong competition to be logistics hub to get the initiatives of logistics in response to the rapid change of logistics environment. According to the globalization of economy and major ports in this region also are trying to catch big shipping line for their survival. Considering above circumstances of the advent of ultra-large container vessel and spoke-and-hub strategy, it is inevitably necessary to make a fast and accurate vessel job in the terminal in order to be a leading port To meet this objective, current vessel planning system has to be improved innovatively. Therefore, this thesis propose multi distributed vessel planning system which enables multi loading/discharging planning with several planner simultaneously for faster and more accurate than existing planning and enhances quality of planning through information sharing among planners. Also this thesis uses simulation through Arena to verify the efficiency of this multi-distributed vessel planning system.

최근 컨테이너 선박은 조선 기술의 발달과 세계 경제교역 규모의 급속한 증가에 따라 대형화, 고속화가 빠르게 진행되고 있다. 이에 머지않아 15,000TEU급 컨테이너 선박의 등장이 예상되고 있다. 동북아시아에서는 경제의 글로벌화에 따른 급격한 물류환경 변화에 대응하여 물류 주도권 확보를 위한 물류거점화 경쟁이 치열하게 전개되고 있다. 이에 따라 주요항만에서는 대형 선사를 유치하기 위한 치열한 경쟁을 하고 있다. 이를 위해 본선작업을 신속하고 정확하게 처리하기 위한 노력이 절실히 필요하며 지금까지의 본선계획 시스템은 획기적으로 개선되어야 할 것이다. 그리하여 본 논문에서는 이러한 기존 본선작업의 개선을 위하여 다수의 플래너를 이용한 양?적하 작업계획을 수행하여 보다 신속하고 정확하게 하며, 플래너(Planner)간의 정보공유로 작업계획의 품질을 보다 향상시킬 수 있는 다중분산 본선작업 계획 시스템을 제안한다. 그리고 이의 효율성을 검증하기 위해 아레나(ARENA)를 통한 시뮬레이션을 수행하고자 한다.

Keywords

References

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