Research on Benefit and Disadvantages of Concrete and Asphalt for Golf Course Cart Path Construction

골프장 카트도로에서 콘크리트와 아스팔트 포장재의 장단점 비교분석

  • Kim, Dong-Chan (Dept, of Environmental Landscape Architecture Design, Kyunghee University) ;
  • Kim, Shin-Won (Dept, of Environmental Landscape Architecture Design, Kyunghee University) ;
  • Ha, Jong-Du (Dept, of Environmental Landscape Architecture, Graduate School, Kyunghee University)
  • 김동찬 (경희대학교 환경조경디자인학과) ;
  • 김신원 (경희대학교 환경조경디자인학과) ;
  • 하종두 (경희대학교 대학원 환경조경학과)
  • Published : 2009.12.31

Abstract

Overall 25~30 new golf courses are opening in Korea these days, and total annual rounds have been also increasing by 10~15% every year. The Korean golf industry is being recognized as the largest growing golf industry in the world. However, it is easily defined that there are many problems of golf course development and construction methods such as construction fees. The average construction cost for golf course development and golf course maintenance fees in Korea are much more than the cost in the USA and other countries. It may be due to the fact that USA golf course development is managed by a highly developed construction method and well trained specialists. This study will be concentrated on one of the major differences, which is about cart path material; this causes a big difference of construction and maintenance fees. In order to overcome this study, concrete and asphalt will be specified as the main cart path material. Also, some case studies and construction regulations of golf course development in the USA will be introduced for a better understanding of this study.

지난 10년간 한국골프산업은 매년 20~30개의 골프장을 새롭게 개장하였다. 한국골프장경영협회의 자료에 따르면 2009년 현재 한국에는 18홀을 하나의 골프장으로 계산했을 경우 약 320여 개의 골프장이 있다고 한다. 전 세계 골프장 약 34,000여 개 중 절반 이상인 18,000개가 미국에 있고, 영국, 일본, 호주, 남아프리카공화국 등 골프가 대중화 되어 있는 나라에 나머지 대부분이 있어 한국도 어느새 골프 선진국 반열에 올라 있다고 할 수 있다. 하지만 이에 반해 한국의 골프장공사는 골프선진국과 비교하여 많이 뒤쳐져 있다. 양적인 급성장에 질적인 성장이 따라 가지 못한 이유라고 할 수 있다. 골프장 공사 중, 서구 골프 선진국에는 일반화 되어 있으나 한국에는 알려지지 않은 공법을 많이 찾을 수 있는데, 그 중 하나가 콘크리트 카트도로이다. 골프 선진국의 대표인 국가인 미국에서는 약 80% 이상의 골프장의 카트도로가 콘크리트인 반면에 한국은 일반적으로 아스팔트를 사용하고 있다. 따라서 본 연구는 일반화 되어 있는 아스팔트 카트도로와 콘크리트 카트도로의 장단점, 특히 공사적인 측면, 운영적인 측면, 유지관리적인 측면 등으로 구분해 연구하여 콘크리트의 저렴한 유지관리비, 긴 상품의 수명, 조형의 아름다움과 같은 장점을 강조하였다. 이에 반해 콘크리트의 단점인 시공에 필요한 제한된 환경, 겨울철 시공의 문제점도 발견할 수 있었다. 카트도로 재료의 장단점에 대한 본 연구는 카트도로 재료 선택을 위한 올바른 가이드라인이 될 것을 기대해 본다.

Keywords

References

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