DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the User Behaviors and Satisfaction of Legislative Employees and Other Library Users for the Government Information Service of National Assembly Library of Korea

국회도서관의 공공기관 및 정부정보 서비스에 대한 입법관련 종사자와 일반이용자의 이용행태와 만족도 분석

  • Published : 2009.03.30

Abstract

This study analysed the user behaviors and satisfaction for the government information service of Nation Assembly Library of Korea, based on the questionnaires from users including the legislative employees and other library users. The results showed that legislative employees used the services more often and have more needs for the services than other users. Most legislative employees and other library users evaluated that the services should be improved and that it would be desirable to develop a portal system and services providing the integrated search and offering government information as one stop service.

이 연구에서는 국회도서관 이용자인 입법관련 종사자와 일반 이용자를 대상으로 국회도서관의 공공기관 및 정부정보 서비스에 대한 설문조사를 바탕으로, 이용행태 및 만족도에 대해 분석하였다. 분석결과 공공기관 및 정부정보의 이용 및 필요성은 입법관련 종사자가 일반 이용자에 비해 더 많은 것으로 나타났다. 응답자들은 전체적으로 국회도서관의 공공기관 및 정부정보 서비스를 개선할 필요가 있으며, 공공기관 및 정부정보를 통합하여 검색 제공할 포털사이트에 대한 필요성 역시 비교적 높게 인식하고 있는 것으로 조사되었다.

Keywords

References

  1. 국회도서관. 국회의안정보시스템 의안통계. [online]. [cited 2009.2.5]. .
  2. 국회도서관. 2002. 國會圖書館 五十年史 : 1952-2002. 서울: 국회도서관.
  3. 국회도서관. 2007. 국회도서관 연간보고서. 서울: 국회도서관. [online]. [cited 2008.12.10]. .
  4. 국회도서관. 2009. 국회도서관 열람실별 이용현황. 국회도서관보, 46(2): 104.
  5. 김시영. 1996. 지방의회의원의 입법정보활용과 그 영향요인. 지방자치연구, 17: 5-22.
  6. 大塚絵. 2001. 電子政府と行政情報. 情報管理, 44(6): 430-440.
  7. 대한민국국회. 국회 입법과정. [online]. [cited 2009.2.5]. .
  8. 배용수, 이현출, 임언선, 김종갑, 박찬이. 2006. 세계의회도서관, 서울: 논형.
  9. 송운석. 1996. 정책결정과정에서 정보중개시스템의 역할과 실태. 정책과학연구, 7: 197-226.
  10. 윤재풍, 이재토. 1985. 우리나라 국회의원의 입법정보원에 관한 연구. 의정연구, 15: 1-27.
  11. 日本圖書館情報學會 編. 2007. 圖書館情報學用語辭典. 第3版. 東京: 丸善株式會社.
  12. 장영두. 2006. 지방의회 사무기구의 전문화: 입법정책지원기능을 중심으로. 한국공공관리학보, 20(1): 226-248.
  13. 최병혁. 2007. 국회입법지원조직의 전문성 강화 방안. 석사학위논문, 명지대학교 대학원, 행정학과.
  14. Fagan, Jody Condit and Bryan D. Fagan. 2001. "Citizens' access to on-line state legislative documents." Government Information Quarterly, 18: 105-121. https://doi.org/10.1016/S0740-624X(01)00064-8
  15. Hernon, Peter and John R. Whiteman. 2001. Delivering Satisfaction and Service Quality: A Customer-based Approach for Libraries. Chicago: ALA(한국어판: 오동근 등역, 도서관.정보센터의 고객만족경영, 대구: 태일사, 2004).
  16. Mostert, B. J. and Dennis N. Ocholla. 2005. "Information needs and information seeking behavior of parliamentarians in South Africa." South African Journal of Library & Information Science, 71 (2): 136-150.
  17. Thapisa, A.P.N. 1996. "Legislative information needs of indigenous parliamentarians in Botswana and impact on effective decision making." International Information and Library Review, 28(3): 203-232. https://doi.org/10.1006/iilr.1996.0015