Analysis of Conceptions of Earth System Cycles as Perceived by College Students

대학생들이 인식하는 지구계 순환의 구성 개념 분석

  • Published : 2009.12.31

Abstract

The purpose of this paper is to identify college students' conceptions of the earth system cycles as learners of earth science education (ESE) and draw educational implications. An eight-week creative story writing project was held with 62 non-science students taking a general course on earth science. Their creative stories were categorized by analyzing the conceptions and types of cycle with a story mapping technique. The cycle conceptions of earth systems were expressed diversely into 32; most of the cycle types were circular and complex, while the others were branch-shaped and linear types that fail to complete the cycles. College students' conceptions of the earth system cycles is biased toward natural-abiotic systems; less than 30% of them are shown to be aware of all three categories: natural-abiotic, natural-biotic, and human systems. It is essential to diversify the content of education on earth system cycles and help learners develop systematic methods of thinking so that they will be able to recognize the impacts of feedback from human activities through ESE.

이 연구의 목적은 지구계 교육의 학습자로서 대학생들의 지구계 순환에 대한 인식을 밝혀 교육에의 시사점을 찾는 것이다. 지구과학 교양 수업을 수강하는 62명의 비과학 전공 대학생들을 대상으로 8주 동안 창의적 이야기 쓰기 활동을 실시하였다. 창의적 이야기는 스토리맵 그리기 방법으로 순환의 구성 개념과 유형을 분석하여 범주화 하였다. 지구계의 순환 구성 개념은 32가지로 매우 다양하게 표출되었고, 순환 유형은 원형과 복합형이 다수였으나 일부 사례는 순환 고리를 완성하지 못한 가지형과 선형으로 표현되었다. 지구계 순환에 대한 대학생들의 인식은 자연-생물계에 편향되어 있으며, 자연-생물계와 인간계의 3 범주를 모두 인식한 사례는 30% 미만으로 나타났다. 지구계 교육을 통해 인간 활동에 의한 피드백의 영향을 인지할 수 있도록 순환을 소재로 교수 내용을 다양화 하고, 학습자의 시스템 사고를 지원해야 하겠다.

Keywords

References

  1. 경재복, 윤일희, 이경훈, 김기룡, 황원기, 이기영 (2003). 고등학교 지구과학Ⅰ. (주)중앙교육진흥연구소
  2. 교육부 (1997). 제7차 교육과정 : 과학과 교육과정 및 해설
  3. 교육과학기술부 (2007). 제7차 개정 교육과정 : 과학과 교육과정 및 해설
  4. 김희수, 정남식, 신동원, 박정웅, 이정식, 한홍열, 박용선 (2003). 고등학교 지구과학Ⅰ. (주)천재교육
  5. 문병찬, 정진우, 경재복, 고영구, 윤석태, 김해경, 오강호 (2004). 예비교사들의 탄소 순환에 대한 지구 시스템의 관련개념과 시스템 사고의 적용. 한국지구과학학회지, 25(8), 684-696
  6. 우종옥, 정진우, 위수민, 임청환, 홍성일, 이석형 (2003). 고등학교 지구과학 I. (주)교학사
  7. 이규석, 이창진, 김정률, 이용준, 강진철, 김재현 (2003). 고등학교 지구과학Ⅰ. 대한교과서(주)
  8. 이동은, 정진우, 김윤지 (2008). 고등학생들의 물순환 과정과 구성 요소에 대한 이해. 한국과학교육학회지, 28(1), 24-31
  9. 이문원, 전성용, 권석민, 진만식, 신석주, 임부철 (2003). 고등학교 지구과학Ⅰ. (주)금성출판사
  10. 이효녕 (2006). 지구환경시대의 지구과학교육의 중요성과 최근 동향: 미국 사례를 중심으로. 한국지구과학회 2006년도 추계학술발표회 논문집, 11-22
  11. 정진우, 김윤지 (2008). 물의 순환에 대한 초등 예비 교사들의 지구 시스템적 인식. 초등과학교육, 27(4), 319-327
  12. 정진우, 김윤지, 정구송 (2007). 물의 순환에 대한 예비 지구과학 교사들의 인식. 한국지구과학회지, 28(6), 699-706 https://doi.org/10.5467/JKESS.2007.28.6.699
  13. 허창회, 박병훈, 정성표, 김병국 (2003). 고등학교 지구과학Ⅰ. (주)지학사
  14. Ben-Zvi Assaraf, O., & Orion, N. (2005a). A Study of Junior High Students' Perception of the Water Cycle. Journal of Geoscience Education, 53(4), 366-373 https://doi.org/10.5408/1089-9995-53.4.366
  15. Ben-Zvi Assaraf, O., & Orion, N. (2005b). Development of System Thinking Skills in the Context of Earth System Education. Journal of Research in Science Teaching, 42(5), 518-560 https://doi.org/10.1002/tea.20061
  16. Boschhuizen, R., & Brinkman. F. G. (1995). The concept of cycles for environmental education. Environmental Education Research, 1(2), 147-158 https://doi.org/10.1080/1350462950010202
  17. Cherif, A., & Gialamas, S. (2000). Creative final projects in mathematics and science. Journal of College Science Teaching, 29(4), 272-278
  18. Davis, Z. T. (1994). Effects of prereading story mapping on elementary readers' comprehension. Jouranl of educational research, 87(6), 353-360 https://doi.org/10.1080/00220671.1994.9941266
  19. Dove, J. E., Euerett, L. A., & Preece, P. F. W. (1999). Exploring a hydrological concept through children’s drawing. International Journal of Science Education, 21, 485-497 https://doi.org/10.1080/095006999290534
  20. Fellows, N. (1994). A window into thinking: Using students'writing to understand conceptual change in science learning. Journal of research in Science Teaching, 31(9), 985-1001 https://doi.org/10.1002/tea.3660310911
  21. Idol, L., & Croll, V. J. (1987). Storymapping training as a means of improving reading comprehension. Journal of the Division for Children with Learning disability quarterly, 10(3), 214-229
  22. Johnson D. R., Ruzek, M., & Kalb, M. (2000). Earth System Science, the internet.Computers & Geosciences, 26, 669-676 https://doi.org/10.1016/S0098-3004(99)00102-8
  23. Kali, Y. (2003). A Virtual Journey within the Rock-Cycle: A Software kit for the Development of Systems-Thinking in the Context of the Earth's Crust. Journal of Geoscience Education, 51(2), 165-170 https://doi.org/10.5408/1089-9995-51.2.165
  24. Kali, Y., Orion, N., & Eylon, S. B. (2003). Effect of knowledge Integration Activities on Students’ Perception of the Earth’s Crust as a Cyclic System. Journal of Research in Science Teaching, 40(6), 545-565 https://doi.org/10.1002/tea.10096
  25. Lambert, J. (2005). Students'conceptual understandings of science after participating in a high school marine science course. Journal of Geoscience Education, 53(5), 531-539 https://doi.org/10.5408/1089-9995-53.5.531
  26. Libarkin, J. C., Anderson, S. W., Science, J. D., Beilfuss, M., & Boone, W. (2005). Qualitative analysis of college students' ideas about the Earth: interviews and open ended qustionnaires. Journal of Geoscience Education, 53(1), 17-26 https://doi.org/10.5408/1089-9995-53.1.17
  27. Libarkin, J. C., & Kurdziel, J. P. (2006). Ontology, the Teaching of Earth System Science. Journal of Geoscience Education, 54(3), 408-413 https://doi.org/10.5408/1089-9995-54.3.408
  28. Lin, S. G. (2003). The strangeness of creative writing: an institutional query. Pedagogy: Critical Approaches to Teaching Literature, Language, Composition, and Culture, 3(2), 151-170 https://doi.org/10.1215/15314200-3-2-151
  29. Magntorn, O., & Hellden, G. (2007). Reading new environments: Students'ability to generalise their understanding between different ecosystems. International Journal of Science Education, 29(1), 67-100 https://doi.org/10.1080/09500690600708543
  30. Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study application in education. San Francisco: Jossey-Bass
  31. Owen, J. C., Norton, S. A., Maasch, K., & Wittmann, M. (2004). Design, implementation, and assessment of an Earth systems science course for secondary teachers. Journal of Geoscience Education, 52(4), 379-385 https://doi.org/10.5408/1089-9995-52.4.379
  32. Pitman, A. J. (2005). On the role of geography in Earth System Science. Geoforum, 36, 137-148 https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2004.11.008
  33. Raia, F. (2005). Students'understanding of complex dynamic systems. Journal of Geoscience Education, 53(3), 297-308 https://doi.org/10.5408/1089-9995-53.3.297
  34. Shepardson, D. P., Wee, B., Priddy, M., & Harbor, J. (2007). Students’Mental Models of the Environment. Journal of research in Science Teaching, 44(2), 327-348 https://doi.org/10.1002/tea.20161
  35. Sibley, D. F.,,erson, C. W., Heidemann, M., Merrill, J. E., Parker, J. M., & Szymanski, D. W. (2007). Box diagrams to Assess Students' Systems Thinking about the Rock, Water, Carbon Cycles. Journal of Geoscience Education, 55(2), 138-146 https://doi.org/10.5408/1089-9995-55.2.138
  36. Townsend, M., Rule, A. C., Meyer, M. A., & Dockstader, C. J. (2007). Teaching the Nitrogen Cycle, Human Health Interactions. Journal of Geoscience Education, 55(2), 158-168 https://doi.org/10.5408/1089-9995-55.2.158
  37. Young, R., Virmani, J., & Kusek, K. M. (2001). Creative writing, the water cycle. Science Scope, 25(1), 30-35