The Influence of Service Elements on Customers' Emotion and Loyalty - Focused on Specialty Coffee Shop Customers -

커피전문점 서비스 요소가 고객의 감정 및 충성도에 미치는 영향

  • Kim, Ju-Yeon (International Tourism Strategy Institute, Kyung Hee University) ;
  • Kim, Hak-Jun (Dept. of Tourism, Soong Eui Women's College) ;
  • Kim, Chul-Min (Dept. of Hospitality and Tourism Management, Graduate School of Kyung Hee University)
  • 김주연 (경희대학교 국제관광전략연구소) ;
  • 김학준 (숭의여자대학 관광과) ;
  • 김철민 (경희대학교 일반대학원 호텔관광학과)
  • Published : 2009.03.30

Abstract

This study explored the influence of service elements of specialty coffee houses on customers' emotion and loyalty. Physical surroundings, employees' service and price benefits were suggested as the service elements of specialty coffee shops. The results show that physical surroundings and price benefits had significant influence on positive emotion and loyalty while employees' service had no influence on them. Two emotional reponses(positive emotion, negative emotion) had significant influence on customers' loyalty. The result is important in that price benefits had a higher impact on positive emotion and loyalty than physical surroundings. This represents the customers' attitude to the late economic issues.

본 연구는 실증조사를 통해 커피전문점의 서비스 요소가 고객의 감정 및 충성도에 미치는 영향력을 파악하였다. 커피전문점의 서비스를 평가하기 위해 물리적 환경, 종업원의 서비스와 가격적 혜택이 사용되었다. 실증분석 결과, 물리적 환경과 가격적 혜택은 고객의 긍정적 감정과 고객 충성도에 유의한 영향을 미친 반면, 종업원 서비스는 유의한 영향력을 가지지 못하는 것으로 분석되었다. 그리고 긍정적 감정과 부정적 감정은 모두 고객의 충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구결과의 시사할 만한 점은 가격적 혜택이 긍정적 감정과 물리적 환경보다 고객의 긍정적 감정과 고객충성도에 더 높은 영향력을 끼쳤다는 것이다. 이는 최근의 경제상황과 관련한 소비자의 태도를 반영한 것으로 해석될 수 있다.

Keywords