Developing Middle School Students' Understanding of the Nature of Science through History of Science

과학사를 활용한 과학수업 적용을 통한 중학생들의 과학의 본성에 대한 이해의 발달

  • Published : 2009.04.30

Abstract

The purpose of this study was to explore how 9th grade students' understanding of the nature of science developed during a one-year implementation of NOS learning materials. The lessons were a combination of short readings in episodes in the history of science with accompaning response booklets consisting of illustrations and questions. The lessons were designed to be 45 minutes in length and were implemented over ten months of the school term. Data on students' understanding as it developed during the implementation were obtained from test items, questionnaires, and students' journal. Findings indicate that students showed changes in their understanding of the nature of science towards modern views of the nature of science. However, they showed understanding of tentativeness of scientific knowledge, they also showed belief of absoluteness of scientific knowledge.

이 연구는 과학사를 활용하여 과학의 본성을 명시적으로 강조한 과학수업이 학생들의 과학의 본성에 대한 이해의 발달에 미치는 영향을 조사하였다. 연구 대상은 광역시에 소재한 4개 중학교 3학년 학생 708명이며, 과학사 교수학습프로그램의 사전과 사후에 과학의 본성에 대한 인식을 알아보기 위한 검사와 설문을 실시하였다. 수업처치는 10차시에 걸쳐 이루어졌다. 연구에 대한 정량분석 결과, 학생들은 과학적 지식의 가변성, 과학적 방법을 통한 비판적인 검증, 창의성과 같은 과학의 본성 측면에 대한 인식이 현대적인 관점으로 개선되었음을 보여주었다. 그러나 과학적 지식의 가변성 측면에서 지식의 절대성도 동시에 가지고 있는 것으로 나타나 아직은 인지적 혼란을 겪고 있는 것으로 보였다. 설문과 수행일지에 대한 정성분석 결과, 과학에는 실험이라는 실증적 과정이 필요하다는 견해는 유의미한 변화가 나타나지 않았으나, 과학의 본질적인 특성으로 과학적 지식의 가변성을 언급하는 학생들이 증가하였다. 그러나 학생들이 가지고 있던 과학주의적 경향도 다소 증가하는 이중성을 보여주었다.

Keywords

References

  1. 강석진, 김영희, 노태희 (2004). 과학사를 이용한 소집단 토론 수업이 학생들의 과학의 본성에 대한 이해에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 24(5), 996-1007
  2. 남정희, Mayor, V. J., 최준환, 임재항 (2007). 예비 과학교사의 과학의 본성에 대한 인식. 한국과학교육학회지, 27(3), 253-262
  3. 소원주 (1998). 과학교사의 과학철학적 관점과 과학 서술 방식이 중학생들의 과학철학적 관점의 변화에 미치는 영향. 한국 교원대학교 지구과학교육전공 박사학위 논문
  4. 유진숙 (1998). 과학의 본성에 대한 인식 조사 및 인식 변화에 미치는 과학사 프로그램의 효과. 서울대학교 교육학(화학전공) 석사학위 논문
  5. 임소희 (2002). 과학사를 이용한 수업이 고등학생의 과학철학적 관점에 미치는 영향. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위 논문
  6. 이상욱 (2002). 역사적 과학철학과 철학적 과학사. 한국과학사학회지, 24(2), 송상용 교수님 정년퇴임 특집호
  7. 이은아 (2001). 과학의 본성에 대한 학생들의 이해 발달 평가 문항의 개발: 미국 AAAS의 "과학적 소양을 위한 기준"에 의거하여, 서울대학교 박사학위 논문
  8. 정배현 (2003). 과학사 프로그램의 개발 및 고등학교 과학 수업에의 적용 효과. 서울대학교 석사학위 논문
  9. 조희형, 최경희 (2001). 과학교육총론. 교육과학사
  10. 한승희 (2001). 과학사를 도입한 에너지 보존 법칙 수업자료 개발과 그 효과. 서울대학교 석사학위 논문
  11. Abd-El-Khalick, F. (1998). The influence of history of science courses on students' conceptions of the nature of science. Unpublished doctoral dissertation, Oregon State University, Oregon
  12. Abd-El-Khalick, F. (2000). Improving elementary teachers' conceptions of nature of science in the context of a science content course. Paper presented at the annual meeting of the Association for the Education of Teachers in Science, Akron, OH
  13. Akerson, V. L., & Volrich, M. L. (2006). Teaching nature of science explicitly in a firstgrade internship setting. Journal of Research in Science Teaching, 43(4), 377-394 https://doi.org/10.1002/tea.20132
  14. American Association for the Advancement of Science [AAAS]. (1993). Benchmarks for science literacy: A Project 2061 report. New York: Oxford University Press
  15. Bartholomew, H., & Osborne, J. (2004). Teaching Students "Ideas-About-Science": Five dimensions of effective practice. Science Education, 88(5), 655-682 https://doi.org/10.1002/sce.10136
  16. Bell, R. L., Blair, L., Crawford, B., & Lederman, N. G. (2003). Just do it? Impact of a science apprenticeship program on students" understanding of the nature of science and scientific inquiry. Journal of Research in Science Teaching, 40(5), 487-509 https://doi.org/10.1002/tea.10086
  17. Bell, R. L., Lederman, N. G., & Abd-El- Khalick, F. (2000). Developing and acting upon one's conception of the nature of science: A follow-up study. Journal of Research in Science Teaching, 37(6), 563-581 https://doi.org/10.1002/1098-2736(200008)37:6<563::AID-TEA4>3.0.CO;2-N
  18. Driver, R., Leach, J., Millar, R., & Scott, P. (1996). Young people's images of science. Buckingham, England: Open University Press
  19. Duschl, R. A. (1990). Restructuring science education: The importance of theories and their development. New York: Teachers College Press
  20. Hogan, K. (2000). Exploring a process view of students' knowledge about the NOS. Science Education, 84(1), 51-70 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(200001)84:1<51::AID-SCE5>3.0.CO;2-H
  21. Khisfe, R., & Abd-El-Khalick, F. (2002). Influence of explicit and reflective views versus implicit 'inquiry orientated' instruction on sixth graders views of the nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39(7), 551-578 https://doi.org/10.1002/tea.10036
  22. Kuhn, T. (1977). The essential tensionselected studies in scientific tradition and change, The University of Chicago Press
  23. Lederman, N., Schwartz, R. S., Abd-El- Khalick, F., & Bell, R. L. (2001). Preservice teachers' understanding and teaching of the nature of science: An intervention study. The Canadian Journal of Science, Mathematics, and Technology Education, 1(2), 135-160 https://doi.org/10.1080/14926150109556458
  24. Meichtry, Y. J. (1992). Influencing student understanding of the nature of science: Data from a case of curriculum development. Journal of Research in Science Teaching, 29(4), 389-407 https://doi.org/10.1002/tea.3660290407
  25. Moss, D. M., Abrams, E. D., & Robb, F. (2001). Examining student conceptions of the nature of science. International Journal of Science Education, 23(8), 771-790 https://doi.org/10.1080/09500690010016030
  26. Osborne, J., Collins, S., Ratcliffe, M., Millar, R., & Duschl, R. (2003). What "Ideasabout- Science" should be taught in school science? A delphi study of the expert community. Journal of Research in Science Teaching, 40(7), 692-720 https://doi.org/10.1002/tea.10105
  27. Saunders, W. L. (1986). Alternative conceptions of the nature of science - Response from students teachers and professors. Education, 107(1), 98-104
  28. Schwartz, R., Lederman, N. G., & Crawford, B. A. (2004). Developing views of nature of science in an authentic context: An explicit approach to bridging the gap between nature of science and scientific inquiry. Science Education, 88(4), 610-645 https://doi.org/10.1002/sce.10128
  29. Solomon, J., Duveen, J., Scot, L., & McCarthy, S. (1992). Teaching about the nature of science through history: Action research in the classroom. Journal of Research in Science Teaching, 29(5), 409-421 https://doi.org/10.1002/tea.3660290408