DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of Students' Cognitive Characteristics through a Drawing Activity in Teaching Module of the Earth Systems Education

지구계 수업 모듈 중 그리기 활동을 통한 학생들의 인지 특성 분석

  • Oh, Hyun-Seok (Department of Earth Science Education, Seoul National University) ;
  • Kim, Je-Heung (Department of Earth Science Education, Seoul National University) ;
  • Yu, Eun-Jeong (Department of Earth Science Education, Seoul National University) ;
  • Kim, Chan-Jong (Department of Earth Science Education, Seoul National University)
  • 오현석 (서울대학교 지구과학교육과) ;
  • 김제흥 (서울대학교 지구과학교육과) ;
  • 유은정 (서울대학교 지구과학교육과) ;
  • 김찬종 (서울대학교 지구과학교육과)
  • Published : 2009.02.28

Abstract

The ESE (Earth Systems Education) teaching module was developed to teach an "Earth and Star" unit for the 8th grade (aged 14) students. The planet remodeling activity was developed as a sub-ESE teaching module. The main point of this activity was that students were supposed to remodel planets for life to live on. The purpose of this study was to visualize students' thought and to interpret their understandings through their drawings and writings. A framework of analysis with four categories was designed and applied to analyze students' cognitive structure. In order to explore students' cognitive contents, the analyzing factors were classified into two domains: subsystems of the earth systems and use of science & technology. Results revealed via the planet remodeling activity that students' cognitive characteristics were impacted by ESE activities such as Earth literacy.

8학년(중학교 2학년)을 대상으로 '지구와 별' 단원의 지구계 수업 모듈을 개발하였다. 그리고 이 수업 모듈 중 태양계 행성을 학습하는 행성 리모델링 활동을 개발하였다. 이 활동의 핵심은 행성에 생명체가 살 수 있도록 행성을 리모델링하는 것이다. 본 연구에서는 쓰기와 그리기로 표현된 학생들의 생각의 시각화와 이를 통해 학생들의 이해를 해석하였다 학생들의 인지구조를 분석하기 위하여 4개로 법주화된 분석틀을 개발하여 적용하였다. 그리고 인지적 내용 특성을 분석하기 위하여 지구계의 구성 요소별 그리고 과학과 기술의 이용별로 분석 요소를 세분화하여 적용하였다. 행성 리모델링 활동을 통해 분석한 학생들의 인지에는 지구 소양과 같은 지구계 수업의 영향이 나타났다.

Keywords

References

  1. 강경원, 2000, 아동의 그림을 통해 본 공간인지와 조작능력. 한국지역지리학회지, 6, 83-99
  2. 김성일, 1997, 사이버스페이스에서의 의사소통, 인지 및 학습페러다임의 변화. 한국심리학회 춘계심포지움, 95-128
  3. 송지영, 2006, Earth comm 을 활용한 지구계 교육 프로그램이 중학생의 시스템 사고에 미치는 영향. 서울대학교 석사학위논문, 76 p
  4. 신지영, 정복문, 김영식, 2008, 인지구조를 고려한 중학교 정보 교과서 내용 구성 방안에 관한 연구. 한국컴퓨터 교육학회지, 11, 13-22
  5. 신동희, 이양락, 이기영, 이은아, 이규석, 2005, 지구 환경을 고려한 미래 지향적 지구 과학 교육 과정 제안. 한국과학교육학회지, 25, 239-259
  6. 오은정, 2008, '대기 중의 물' 중요 개념에 대한 학생들의 정신적 표상 분석. 서울대학교 석사학위논문, 91 p
  7. 유은정, 이선경, 김찬종, 2007, 야외지질답사 보고서에 나타난 과학영재학생들의 지구계 이해와 지구계 의미 생성탐색. 한국지구과학회지, 28, 671-683
  8. 이선화, 2007, 교수전략으로서 시각적 이미지 연상 유도를 활용한 수업에서의 학습자 반응 연구. 서울대학교 석사학위논문, 117 p
  9. 이정아, 맹승호, 김찬종, 2007, 지구계 교육에 대한 과학교사의 인식과 지향: 사례연구. 한국지구과학회지, 28, 705-717 https://doi.org/10.5467/JKESS.2007.28.6.707
  10. 임은경, 1998, 지구계 교육의 현장적용에 관한 연구. 한국교원대학교 석사학위논문, 69 p
  11. 임은경, 홍상옥, 정진우, 2000, 지구계 교육의 현장적용에 관한 연구. 한국지구과학회지, 21, 93-102
  12. 정진우, 김윤지, 정구송, 2007, 물의 순환에 대한 예비 지구과학 교사들의 인식. 한국지구과학회지, 28, 697-704 https://doi.org/10.5467/JKESS.2007.28.6.699
  13. 정진우, 우종옥, 김찬종, 임청환, 이연우, 소원주, 정남식, 이경훈, 이항로, 홍성일, 윤선진, 정철, 박진홍, 1999, 지구과학교육론. 교육과학사, 서울, 422 p
  14. 조규성, 강현아, 2002, 지구계 교육 프로그램의 적용에 따른 학습지의 반응: 지구 기후 게임을 중심으로. 한국지구과학회지, 23, 299-308
  15. 조규성, 이광호, 장지영, 강현아, 2006, 10학년 과학수업에서 지구계 교육 프로그램 적용 방안 및 학생 반응: 화산폭발과 기후변화를 중심으로. 한국지구과학회지, 27, 251-259
  16. 조영남, 1991, 인지양식과 수업 전.후 방략으로서의 목표에 따른 학습성과 분석. 교육학 연구, 29, 142-156
  17. Alerby, E., 2000, A way of visualising children's and young people's thoughts about environment: A study of drawings. Envirnmental Education Research, 6, 205-222 https://doi.org/10.1080/13504620050076713
  18. Bower, GH., 1975, Cognitive psychology: An introduction. In Estes, W.K. (ed.), Handbook of learning and cognitive process(Vol. 1) Introduction to concepts and issues. Erlbaum, NJ, USA, 25-80
  19. Edens, K.M. and Potter, E., 2003, Using descriptive drawings. School Science and Mathematics, 103, 135-144 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2003.tb18230.x
  20. Johnson, DR, 2006, Earth system science: A model for teaching science as state, process and understanding? Journal of Geoscience Education, 54, 202-207
  21. Kosslyn, S.M., 1994, Image and brain: The resolution of the imagery debate. MIT Press, Cambridge, USA, 516 p
  22. Mayer, RE., 2001, Cognitive constrains in multimedia learning: When presenting more material results in less learning. Journal of Educational Psychology, 93, 187- 198 https://doi.org/10.1037/0022-0663.93.1.187
  23. Mayer, RE. and Moreno, R, 2003, Nine ways to reduce cognitive load in multimedia learning. Educational Psychologist, 38, 43-52 https://doi.org/10.1207/S15326985EP3801_6
  24. Mayer, V.J, 1993, Earth systems Science. The Science Teacher, 58, 34-39
  25. Mayer, V.J, 1995, Using the earth system for integrating the science curriculum. Science Education, 79, 375-391 https://doi.org/10.1002/sce.3730790403

Cited by

  1. Gifted Elementary Students' Understandings about Earth Systems and Environmental Problems vol.33, pp.7, 2012, https://doi.org/10.5467/JKESS.2012.33.7.672
  2. An Analysis of Systems Thinking Revealed in Middle School Astronomy Classes: The Case of Science Teachers’ Teaching Practices for the Unit of Stars and Universe vol.36, pp.6, 2015, https://doi.org/10.5467/JKESS.2015.36.6.591