DOI QR코드

DOI QR Code

The Relationships of On-line Game Attributes, Customer Satisfaction, Switching Barriers and Customer Loyalty -Mediating Effects of Switching Costs and Attractiveness of Alternatives-

온라인 게임의 중요속성, 만족, 전환장벽 및 고객충성도의 관계 -전환비용과 대안의 매력도의 매개역할-

  • Received : 2009.08.31
  • Accepted : 2009.09.15
  • Published : 2009.12.28

Abstract

The object of this research is to analyze the impact of the four dimensions of on-line game attributes, challenge, social interaction, entertainment and actuality, on customer satisfaction and loyalty. At the same time, mediating effects of switching barriers, such as switching cost and attractiveness of alternatives on the relationships between customer satisfaction and customer loyalty are also analyzed. The results showed that the challenge, social interaction, entertainment had significant effects on customer satisfaction. Customer satisfaction also effected customer loyalty. Another important result is that switching cost and attractiveness of alternatives played an intermediating role between customer satisfaction and customer loyalty.

본 연구에서 온라인 게임 사용자를 대상으로 온라인 게임 중요속성의 4가지 하위 차원인 오락성, 도전성, 상호작용성, 그리고 현실성이 고객만족에 미치는 영향과 만족도가 충성도에 미치는 영향을 분석하였다. 또한 충성도에 영향을 주는 변수로 주목받고 있는 전환장벽이 고객만족과 고객충성도의 관계에 있어서 매개효과가 있는지 분석하였다. 분석결과 온라인 게임 중요속성을 구성하는 차원 중 오락성, 도전성, 상호작용성이 고객만족에 영향을 미치고, 고객만족이 고객충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 온라인 게임 전환에 따른 비용은 고객충성도에 정(正)의 영향을 미치고, 다른 경쟁게임의 대안의 매력도는 고객충성도에 부(負)의 영향을 미치는 것을 확인하였다.

Keywords

References

  1. 한국게임산업진흥원, 2008년 대한민국 게임백서, 한국게임산업진흥원, 2008.
  2. 김정구, 박승배, 김규한, "마케팅 활동, 사회적 상호작용, 플로우가 온라인 게임의 애호도와 구전에 미치는 영향에 관한 연구 -온라인 게임의 브랜드 매력성과 브랜드 일체감의 매개적 영향", 마케팅연구, 제18권, 제3호, pp.91-120, 2003.
  3. 김지경, 김상훈, "온라인 게임서비스 이용 고객의 관계지속기간에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 마케팅연구, 제19권, 제1호, pp.131-158, 2004.
  4. C. Fornell, "A National Customer Satisfaction Barometer: The Swedish Experience," Journal of Marketing, Vol.56, No.1, pp.6-21, 1992. https://doi.org/10.2307/1252129
  5. E. W. Anderson, C. Fornell, and D. R. Lehmann, "Customer Satisfaction, Market Share, and Profitability: Findings from Sweden," Journal of Marketing, Vol.58, No.3, pp.53-66, 1994. https://doi.org/10.2307/1252310
  6. R. L. Oliver, "Whence Consumer Loyalty?" Journal of Marketing, Vol.63, No.4, pp.33-45, 1999.
  7. A. S. Dick and A. Basu, "Customer Loyalty: Toward an Integrated Conceptual Framework," Journal of Academy of Marketing Science, Vol.22, No.1, pp.99-113, 1994. https://doi.org/10.1177/0092070394222001
  8. E. W. Anderson and M. W. Sulivan, "The Antecedents and Consequences of Customer Satisfaction for Firms," Marketing Science, Vol.2, No.1, pp.125-143, 1993.
  9. 함형범, 이양선, 안창호, "게임개발 전략 수립을 위한 게임만족도 평가시스템 모형개발에 관한 연구", 멀티미디어학회논문지, 제7권, 제11호, pp.1630-1638, 2004.
  10. 배길웅, 한범수, "온라인 게임속성과 여가만족에 관한 연구: 한중 온라인 게임 이용자의 이용 행태적 특성을 중심으로", 경기관광연구, 제10권, pp.27-54, 2007.
  11. 김정욱, "온라인게임에서 게이머의 개인적 특성과 환경적 특성이 충성도에 미치는 영향에 관한 연구: 한국과 중국 온라인 게임을 중심으로", 품질경영학회지, 제36권, 제3호, pp.87-101, 2008.
  12. C. S. Lin, S. Wu, and R. J. Tsai, "Integrating Perceived Playfulness into Expectation-Confirmation Model for Web Portal Context," Information and Management, Vol.42, pp.683-693, 2005. https://doi.org/10.1016/j.im.2004.04.003
  13. 이상철, 김남희, 문재영, 서용호, "심리적 유인과 사이트 품질, 공동체의식이 온라인 게임에 미치는 영향", 경영정보학연구, 제13권, 제4호, pp.1479-1501, 2003.
  14. 이상만, 이국용, "온라인 게임 이용자 충성도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구: 플로우 경험, 태도, 만족을 중심으로", e-비즈니스연구, 제9권, 제3호, pp.85-109, 2008.
  15. N. Bendapudi and L. L. Berry, "Customers' Motivations for Maintaining Relationships with Service Providers," Journal of Retailing, Vol.73, No.1, pp.15-37, 1997. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(97)90013-0
  16. M. S. Morgan and C. S. Dev, "An Empirical Study of Brand Switching for a Retail Service," Journal of Retailing, Vol.70, No.3, pp.267-282, 1994. https://doi.org/10.1016/0022-4359(94)90036-1
  17. 박승배, 정성훈, "신뢰와 전환비용이 온라인 게임 애호도에 미치는 영향", e-비즈니스연구, 제6권, 제3호, pp.21-42, 2005.
  18. M. A. Jones, D. L. Mothersbaugh, and S. E. Betty, "Switching Barriers and Repurchase Intentions in Services," Journal of Retailing, Vol.76, No.2, pp.259-274, 2000. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(00)00024-5
  19. P. Y. Chen and L. M. Hitt, "Measuring Switching Costs and the Determinants of Customer Retention in Internet-Enabled Business: A Study of the On-Line Brokage Industry," Information Systems Research, Vol.13, No.3, pp.255-274, 2002. https://doi.org/10.1287/isre.13.3.255.78
  20. 김철민, "인터넷 쇼핑몰에서의 소비자 충성도 분석모형", 경영학연구, 제33권, 제2호, pp.573-599, 2004.
  21. M. A. Jones, Satisfaction and Repurchase Intentions in the Service Industry: The Moderating Influence of Switching Barriers, Unpublished Dissertation, University of Alabama, 1998.
  22. 박승배, 유병우, "상호작용성이 온라인 게임 애호도에 미치는 영향에 관한 연구: 신뢰와 전환비용의 매개적 영향", e-비즈니스연구, 제7권, 제5호, pp.83-107, 2006.
  23. J. C. Anderson and W. D. Gerbing, "Structural Equation Modeling in Practice: A Review and Recommendation Two-Step Approach," Psychological Bulletin, Vol.103, No.3, pp.411-423, 1988. https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.3.411
  24. 배병렬, AMOS 7에 의한 구조방정식모델링 -원리와 실제-, 청람사, 2007.
  25. J. D. Harnish, K. A. Dodge, and E. Valente, "Mother-Child Interaction Quality as a Partial Mediator of the Roles of Maternal Depressive Symptomatology and Socioeconmic Status in the Development of Child Behavior Problems," Child Development, Vol.66, pp.739-753, 1995.
  26. 범경기, 김원겸, "웹 사이트 서비스품질요인, 고객만족 및 행동의도의 관계", 한국콘텐츠학회논문지, 제8권, 제10호, pp.180-188, 2008. https://doi.org/10.5392/JKCA.2008.8.10.180