Rear-end Accident Models of Rural Area Signalized Intersections in the Cases of Cheongju and Cheongwon

청주.청원 지방부 신호교차로의 후미추돌 사고모형

  • Published : 2009.06.15

Abstract

This study deals with the rear-end collisions in the rural aiea. The objectives of this study are 1) to analyze the characteristics of rear-end accidents of signalized intersections, and 2) to develop the accident models for Cheongju-Cheongwon. In pursing the above, this study gives the particular attentions to comparing the characters of urban and rural area. In this study, the dependent variables are the number of accidents and value of EPDO(equivalent property damage only), and independent variables are the traffic volumes and geometric elements. The main results analyzed are the followings. First, the statistical analyses show that the Poisson accident model using the number of accident as a dependant variable are statistically significant and the negative binomial accident model using the value of EPDO are statistically significant. Second, the independent variables of Poisson model are analyzed to be the ratio of high-occupancy vehicles, total traffic volume and the sum of exit/entry, and those of negative binomial regression are the main road width, total traffic volume and the ratio of high-occupancy vehicles. Finally, the specific independent variables to the rural area are the main road width, the ratio of high occupancy vehicle, and the sum exit/entry.

본 연구는 지방부에서의 후미추돌사고를 다루고 있다. 이 연구의 목적은 신호교차로의 후미주돌 사고특성을 분석하고 청주 청원에 대한사고모형을 개발하는 것이다. 이를 위해, 이 연구에서는 도시부와 지방부의 특성을 비교하는데 중점을 두고 있다. 이 연구에서 사용된 종속변수는 사고건수와 EFDO(equivalent property damage only)이며, 독립변수는 교통량과 기하구조 요소들로 이루어졌다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 사고건수를 종속변수로 이용한 포아송 회귀모형과 EFDO를 종속변수로 이용한 음이항 회귀모형이 통계적으로 적합한 것으로 분석된다. 둘째, 포아송 회귀분석 결과 나타난 독립변수들은 중차량비, 교통량 합계 그리고 차량 유출입구 합계이며 음이항 회귀분석으로 나타난 요인은 주도로 폭, 교통량 합계 그리고 중차량비로 분석된다. 마지막으로, 지방부에서의 특정 독립변수는 주도로 폭과 중차량비 그리고 차량 유출입구 합계이다.

Keywords

References

  1. 건설교통부(1999), "도로용량편람 개선 연구(제1단계)"
  2. 박병호.박정순(2007), "청주시 4지 신호교차로의 후미추돌사고 분석", 대한교통학회지 제25권 제5호,pp. 57-66.
  3. 박병호.한상욱.양정모.박정순(2007), "차량 방향전환 유형에 따른 사고모형", 대한국토.도시계획학회지 제42권 제7호 pp. 183-194
  4. 이기영.이용택(2004), "확률회귀모형을 이용한 고속도로의 사고요인 분석", 도로교통 제94호, pp. 51-64
  5. 이수범.김정현.김태희(2003), "도로 및 교통특성에 따른 계획단계의 도시부도로 교통사고 예측모형 개발", 대한교통학회지 제21권 제4호, pp. 133-144.
  6. 하오근(2005), "국도변 신호교차로 안정성 향상을 위한 사고예측모형개발과 심각도 분석", 석사학위 논문, 한양대학교.
  7. Chin Hoong Chor and₩Mohammed Abdul Quddus (2003), "Applying the random effect negative binomial model to examine traffic accident occurrence at signalized intersections", accident analysis & prevention 35, pp.253-259. https://doi.org/10.1016/S0001-4575(02)00003-9
  8. Mohamed Abdel-Aty.Xuesong Wang(2006), "Crash estimation at signalized intersection along corridors: Analyzing spatial effect and identifying significant factors", TRB 06-1420.
  9. Xuedong Yan.Essam Radwan(2005), "Characteristics of rear-end accidents at signalized intersections using multiple logistic regression model", AAP, 37, pp.983-995