The Web Service based Learner Tailoring Adaptive E-Learning System using Item Difficulty

문항난이도를 이용한 웹 서비스 기반의 적응적 이러닝 시스템

  • Published : 2009.06.30

Abstract

A lot of E-Learning system is supplying the existent item difficulty based learning information to learner. And learner is doing learning contents according to the fixed learning course. It is difficult for learner to get efficient learning effect. Because learner has to belong to fixed item difficulty and learning course even thought learner has different degree that understand studying in learning course. This research proposed the learner adaptive E-learning system that is able to control the item difficulty and learning course to analyze the understanding degree of learner in learning course. In this result, learner is able to improve learning effect to get rid of fixed learning course using bi-directed learning such as off-line learning.

많은 이러닝 시스템들은 기존의 설정된 문항난이도를 기반으로 학습자에게 학습정보를 제공하고 있으며, 학습자는 정해진 학습과정에 따라 학습을 수행하고 있다. 이는 학습과정 중에서 학습자마다 학습을 이해하는 정도가 다름에도 불구하고 학습자는 정해진 난이도와 학습과정을 따라야 함으로 효율적인 학습효과를 나타내기 어렵다. 본 연구에서는 학습자가 학습과정중에 이해하는 정도를 시스템이 파악하여 능동적으로 난이도 및 학습과정을 조절하는 학습자 적응형 이러닝 시스템을 제시하고자 한다. 이를 통하여 학습자는 오프라인에서의 학습과 같은 대화형 학습을 통해 온라인 학습이 가져오는 획일적 학습에서 벗어나 보다 높은 학습효과를 높일 수 있다.

Keywords

References

  1. 김태영외 3인, "미래교육 시나리오에 기반한 e-러닝 표준화 로드맵 v2 연구", 한국교육학술정보원 연구보고 KR 2005-28, 2005.
  2. 이준희, "이러닝에서 효율적인 시뮬레이션 기반 콘텐츠 설계", 한국콘텐츠학회논문지 Vol. 5, No. 5, 2005.
  3. 정화영, "문항교정난이도를 이용한 컴포넌트 기반의 자기 주도적 E-Learning 시스템", 한국인터넷정보학회 논문지 Vol.7, No.6, 2006.
  4. 최숙영 외 2인, "문항반응 이론에 의한 컴퓨터 적응적 평가와 동적 학습내용 구성에 기반한 적응형 교수 시스템", 정보과학회논문지: 소프트웨어 및 응용 제32권 제5호, 2005.
  5. 김명회 외 2인, "학습자 특성을 고려한 적응적 학습 관리 시스템의 설계 및 구현", 한국콘텐츠학회논문지 제4권 제1호, 2004.
  6. Rita Kuo, etc at al, "Difficulty Analysis for Learners in Problem Solving Process based on the Knowledge Map", Proceedings of the The 3rd IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, IEEE, 2003.
  7. K. Gottschalk, et, al., Introduction to Web services architecture, IBM Systems Journal, Vol 41, 170 No 2, 2002.
  8. Raymond M. Zurawski, "Making the Most of Exams: Procedures for Item Analysis", The National Teaching & Learning Forum, Vol. 7, No. 6, 1998.
  9. Ivailo Partchev, A visual guide to item response theory, E-Book of Friedrich-Schiller-Universitat Jena, 2004.
  10. 김천식, 정명희, "IRT와 데이터 마이닝을 이용한 효과적인 평가 및 추천시스템", 한국컴퓨터 정보학회 논문지 제11권 제4호, 2006.
  11. 강신천, 박혜진, "학습양식에 따른 개별화 학습지원 시스템이 학습만족도에 미치는 영향", 열린교육연구 Vol.14, No.2, 2006.
  12. Frank B. Baker, "The Basics of Item Response Theory", ERIC Clearinghouse on Assessment and Evaluation, 2001.
  13. 조성호, "컴퓨터기반 시험 시스템 설계 및 구축", 한국콘텐츠학회 논문지 제5권 제1호., 2005.