DOI QR코드

DOI QR Code

Difficulties of immigrant women through international marriage - in Raising Children and Needs for Adaptation Program -

여성결혼이민자의 자녀양육 어려움과 적응 프로그램 요구도

  • Hyun, Eun-Ae (Department of Child Development and Guidance, Hannam University) ;
  • Rha, Jong-Hay (Department of Child Development and Guidance, Hannam University)
  • 현은애 (한남대학교 아동복지학과) ;
  • 나종혜 (한남대학교 아동복지학과)
  • Published : 2009.06.30

Abstract

The purpose of this study is to investigate the difficulties and needs for adaptation program of married immigrant women raising children in Korea. Data were collected from 27 Day care centers in Guemsan County, Chungnam Province. 20 senior teachers of day care centers and 58 mothers who had immigrated into Korea by international marriage were asked to complete a packet of questionnaire designed by researchers for this study, and in-depth interviews were conducted to 20 senior teachers and 6 mothers who could communicate in Korean. Data were analyzed by using frequency analysis, one way ANOVA, and cross-section analysis. The outcome of this study showed as follows: 1) The number of entire married immigrant women's children attending day care centers at Guemsan area was 102 persons. 2) Immigrant mothers felt that the lack of their understanding Korean culture makes them difficult in raising children in Korea, whereas the day care teachers felt that children's language development was delayed. 3) According to the survey of adaptation program a for married immigrant women's children, there was few program at the time of survey, only two daycare centers conducted multi-cultural education and Korean language education once or twice a year. Teachers required Korean language education, grievance counseling (?) for the mothers. Immigrant mothers required multi-cultural education and Korean language education.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부 (2006) 다문화가정자녀현황 교육인적자원부(http://www.moe.go.kr)
  2. 김갑성 (2006) 한국내 다문화 가정의 자녀교육 실태조사 연구. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 김경숙.공진희.이민경 (2007) 교사를 통해 본 다문화가정 유아 부모의 특성과 유치원 교육 참여에 대한 질적 연구. 특수아동교육연구, 9(4), 311-335.
  4. 김경자 (2007) 다문화가정 아동의 심리적 문제와 학교적응. 진주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  5. 김오남 (2006) 결혼이민자자족의 아내학대와 영향요인 연구. 한국사회복지학, 58(4)
  6. 김재영 (2006) 귀국 중학생들의 언어소실. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문
  7. 박미경 (2007) 교사를 통해 본 다문화 가정 유아의 특성 및 교사의 어려움. 결혼이민자 가정을 중심으로. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  8. 박미경, 엄정애 (2007) 결혼이민자 가정의 유아를 담당하는 교사가 느끼는 어려움. 한국교원교육연구, 24(1), 5-29
  9. 박상희 (2006) 이중 언어 환경 아동의 조음과 음운패턴 연구. 특수교육저널: 이론과 실천, 7(4), 143-152
  10. 박선영 (2006) 다문화 교육 활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향. 신라대학교 교육대학원 석사학위논문
  11. 박영순 (2007) 다문화시대 언어교육 정책. 서울교육대학교 초등국어연구소 학술대회자료집. 13-24
  12. 박은애 (2007) 다문화가정 자녀의 교육 실태조사 연구; 경상남도 다문화가정 자녀를 중심으로. 창원대학교 대학원 석사학위논문
  13. 보건복지부 (2005) 국제결혼 이주여성 실태조사, 보건복지부 http://www.mw.go.kr
  14. 여성가족부 (2007) 결혼이민자 가족 실태조사 및 중장기 지원 정책 방안연구. 여성가족부
  15. 오성배 (2005) 코시안을 새로운 소외계층으로 만들 것인가? 교육정책포럼. 118, 13-16
  16. 오성배 (2007) 외국인 이주 노동자 교육기회 실태 탐색. 한국교육학회 추계학술대회
  17. 안은미 (2007) 농어촌 국제결혼가정 자녀의 학교적응에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  18. 장은숙 (2008) 다문화가정 유아의 유아교육기관 경험 이해. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문
  19. 장흔성 (2007) 경북지역 결혼이주여성의 생활 문화에 관한 연구. 대구가톨릭대학교 대학원 석사학위논문
  20. 정선희 (1997) 다문화 교육에 관한 유아교사의 인식과 실태 조사. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  21. 정은희 (2004) 농촌지역 국제결혼 가정 아동의 언어발달과 언어 환경. 언어치료연구, 13(3), 33-52
  22. 정지영 (2006) 초등학교 다문화 가정 아동의 특성 및 교사의 교육적 갈등 연구. 창원대학교 대학원 석사학위논문
  23. 정현영 (2006) 다문화가정 자녀의 학교생활적응에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 숭실대학교 대학원 석사학위논문
  24. 조영달 (2006) 다문화가정의 자녀 교육 실태조사. 교육인적자원부
  25. 탄티튀히엔 (2006) 국제결혼 베트남 이주여성의 현실과 적응. 한국학중앙연구원 한국학대학원 석사학위논문
  26. 통계청 (2008) DB. 인구동태조사 http://www.kosis.nso.go.kr
  27. 하밍타잉 (2005) 1992년 이후 한국과 베트남사이의 국제결혼에 대한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  28. 한건수 (2006) 농촌지역 결혼이민자 여성의 가족생활과 갈등 및 적응. 한국문화인류학, 39(1), 195-243
  29. 한국염 (2005) 국제결혼 영역에서의 이주여성. 아시아이주여성 국제포럼: 이주의 여성화와 이주 여성인권, 102-114
  30. 한국이주여성 인권센터(2005) 이런건, 궁금해요; 문답으로 풀어보는 한국 생활 법률 정보; 이주여성용
  31. 한남대학교 한국어학당 (2006) 대전, 충남지역 이주민 한국어교육 네트워크 구축사업. 한남대학교 한국어학당
  32. 행정자치부 (2007) 지자체별 외국인주민 실태조사 결과. 행정자치부
  33. 홍영숙 (2007) 다문화가정이 봉착하는 자녀교육 문제와 시사점. 광주교육대학교 교육대학원 석사학위논문
  34. 황상심 (2007) 농촌지역 다문화가정 아동들의 언어특성 연구. 대구대학교 대학원 박사학위논문
  35. Adams, L.D. & Kirova, A. (2006) Global migration and the education of children. In L. D. Adams & A. Kirova (Eds.), Global migration and education: Schools, children and families. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. pp. 1-12
  36. Seefeldt, C. (2005). Social studies for the preschool/primary child. New Jersey: Pearson Merrill

Cited by

  1. The duration of exclusive breastfeeding practice and its related factors of married immigrant Vietnamese women vol.13, pp.4, 2012, https://doi.org/10.5762/KAIS.2012.13.4.1672
  2. Characteristics of Transitional Period of Korean Family and Family Policy vol.30, pp.6, 2012, https://doi.org/10.7466/JKHMA.2012.30.6.183
  3. Health of International Marriage Immigrant Women in South Korea: A Systematic Review pp.1557-1920, 2017, https://doi.org/10.1007/s10903-017-0604-6