A Study on the Type of Preference Store and Recognized Environment of Clothing Store according to Characteristics of Clothing Shopping

의류쇼핑성향에 따른 선호점포유형과 점포환경인식에 관한 연구

  • Kim, Ju-Hee (Dept. of Fashion Design & Merchandising, Kyungsung University)
  • Received : 2009.03.05
  • Accepted : 2009.05.20
  • Published : 2009.10.31

Abstract

The purpose of this study was to classify consumers by orientation of clothing shopping and to analyze the type of preference store and recognized environmental elements of clothing shop. This survey was carried out through questionnaires of 312 females(Busan region) in their twenties and the data were analyzed by using Factor analysis, Cluster analysis, one-way ANOVA, Duncan test as a post identification and ${\chi}^2$-test. The results of this research can be summarizedas follows: First, orientations of clothing shopping consisted of pleasure shopping orientation, planned shopping orientation, brand shopping orientation, and information of store orientation. The respondents were classified into four groups by these characteristics: high interested shopping group, brand-oriented shopping group, low interested shopping group, and unplanned shopping group. These groups had different type of preference store and there were significantly different preferences among department store, brand agency and regular discount store. The recognized environmental elements of clothing shop were service policy, store atmosphere, store layout, trend of products, product variety, freedom of shopping, and reception service. The groups by characteristics of clothing shopping had different attitude regarding those factors. Especially, they are susceptible to store atmosphere, trend of products and reception service. There was the correlation between type of preference store and environmental elements of store and mainly recognized environmental elements of clothing shop had differences according to type of store.

Keywords

References

  1. 강영화, 황진숙. (2007). 성인남녀의 의복쇼핑성향에 따른 판매원서비스와 매장환경에 대한 태도 연구. 한국의류학회지, 31(4), 540-550 https://doi.org/10.5850/JKSCT.2007.31.4.540
  2. 강혜진. (2007). 소비자 쇼핑성향에 따른 의류매장환경에 관한 연구. 디지털 디자인학 연구, 7(4), 16
  3. 김세희. (2008). 선택점포유형에 따른 소비자 의복쇼핑성향구조차이에 관한 연구. 32(3), 373-384 https://doi.org/10.5850/JKSCT.2008.32.3.373
  4. 김소영. (1994). 소비자의 의류쇼핑성향과 점포애고행동에 관한 연구. 서울대학교 대학원. 석사학위논문
  5. 김종록. (1993). 점포내 물리적 환경이 고객의 점포태도에 미치는 영향에 관한 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문
  6. 마윤진, 고애란. (2001). 소비자의 성격유형에 따른 판매원 서비스 평가와 구매행동 특성. 한국의류학회지, 25(6), 1155-1166
  7. 박민정. (2001). 남녀 대학생의 의복가격지각과 의복쇼핑성향 및 의복구매행동에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  8. 박재옥, 이은경. (2005). 의류쇼핑성향에 따른 점포내 환경에 대한 인지적, 감정적, 행동적 반응. 한국의류학회지, 29(8), 1196-1206
  9. 박혜선, 고선영 외(1997). 패션리테일링. 창지사, 13-30
  10. 한수정. (2001). 의류쇼핑성향에 따른 의류점포서비스 품질인지와 점포유형. 한양대학교 대학원 석사학위논문
  11. 윤미라. (2000). 남성소비자의 의복쇼핑성향과 선호점포이미지에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  12. 이선재, 장은영. (1992). 소비자의 의류상점 선택기준에 따른 시장세분화와 마케팅전략. 한국의류학회지, 16(4), 471-484
  13. 이명희. (1995). 소비자의 의복 구매성향과 구매기준에 관한 연구; 슈트와 블라우스를 중심으로. 대한가정학회지, 105(10), 75-88
  14. 이영선, 전지현. (2001). 의류점포의 서비스 품질지각과 관련변인 연구. 한국의류학회지, 5(6), 1057-1068
  15. 이호정, 강경영. (2006). 패션리테일링. 서울: 교문사, pp. 6-32
  16. 임종원, 김재일, 홍성태, 이유재. (2006). 소비자행동론(제3판). 경문사. pp. 307-310
  17. 전민지, 오희선, 서용한. (2006). 패션제품의 윈도우 정보효과가 점포 방문의사결정에 미치는 영향 -의복쇼핑성향에 따른 집단간 차이를 중심으로-. 한국의류학회지, 3 (9/10), 1423-1433
  18. 추호정. (1998). 의류점포내 구매환경 만족도가 고객점포에 대한 태도에 미치는 영향. 서울대학교 석사학위논문
  19. 최정, 이은영. (1996). 청소년의 의류점포애고행동에 관한 연구. 서울대학교 생활과학 연구. 21(5), 105-119
  20. Bellenger, D. N. & P. K. Korgaonkar. (1980). Profiling the Recreational shopper. Journal of retailing, 56(3), 77-92
  21. Bitner M, J. (1990). Evaluation service encounters: The effects of physical surroundings and employee responses. Journal of Marketing, 54(2), 69-82 https://doi.org/10.2307/1251871
  22. Ducoffe, R. H. (1996). Advertising value and advertising on the web. Journal of Advertising Research, 36(5), 21-35
  23. Kuruvilla, S. (1993). Consumers versus retailers perception of the image of a western-wear store. Unpublished master's thesis, Colorado State University, Fort Collins
  24. Shim, S. and Kotsiopulos, A.(1992). Patronage behavior of apparel shopping: Part. shopping orientation, store attributes, information sources, and personal characteristics. Clothing and Textile Research Journal, 10(2), 48-57 https://doi.org/10.1177/0887302X9201000208