The Latest Agenda Trends of IMO and the Activities of ROK in IMO

IMO 최근 의제 동향 및 한국의 IMO 활동현황

  • Kim, Kyoung-Mi (Maritime Safety Research Center, Korea Ship Safety Technology Authority) ;
  • Cho, Ik-Soon (Maritime Safety Research Center, Korea Ship Safety Technology Authority)
  • 김경미 (선박안전기술공단 해사안전연구센터) ;
  • 조익순 (선박안전기술공단 해사안전연구센터)
  • Published : 2009.06.30

Abstract

IMO is treating various and numerous agenda with time, and the contents of agenda have been tending to achieve international standardization for details of technology, for example GBS(Goal based new ship construction standards), PSPC(Performance Standards of Protective Coating), LRIT(Long-Range Identification and Tracking of Ships), etc. This paper presents the latest agenda trend of IMO committees and analyzes the ROK's activities in response to IMO committees. In the result of analysis, ROK lacks in performance ability as a A-category council member as well as infrastructure to support the government activities in IMO continuously. Therefore, ROK should be conscious of policy approaches to international maritime tendency and needs to complete the internal/external infrastructure which leads the international maritime policy.

국제해사기구(IMO)에서 검토되는 의제들은 갈수록 다양해지고 있으면, 내용도 목적기반선박건조기준(GBS), 선체보호도료의 성능기준개발(PSPC), 선박장거리위치추적제도(LRIT) 등 세부적인 사항까지도 국제적인 표준화를 도모하고 있는 추세이다. 본 논문에서는 IMO 각 위원회의 최근 동향을 살펴보고 이에 대한 한국의 대응 및 활동현황을 조사 분석해 본 결과, A그룹 이사국 지위에 맞는 역할 수행이 아직 미흡하고 정부의 IMO 대응능력을 지속적으로 뒷받침 할 연구지원 인프라가 없는 것으로 나타났다. 이에 한국은 국가차원에서 국제해사동향에 정책적으로 접근할 필요성을 절실히 인지하여야 하며, 국제해사정책을 주도할 수 있는 국내외 인프라 완비가 필요하다고 판단된다.

Keywords

References

  1. 겸경미, 조익순(2008), IMO 주요의제조사 및 아국의 대응 현황, 한국항해항만학회 학술지, 제32권 제2호, pp. 119-121.
  2. 이윤철, 민영훈(2005), 최신국제해사 동향 및 국제협약현황, 한국마린엔지니어링학회 후기학술발표지, pp. 115-120.
  3. 조익순, 김경미, 임광태(2008), 해사안전연구센터 소개 및 중장기 발전계획, 해양환경안전학회 추계학술지, pp. 19-23.
  4. 지식경제부(2008), IMO GBS 대응기술표준개발에 관한 보고서(1차년도 중간보고서), pp. 25-29.
  5. 한국선급(2009), Ship Recycling Convention 관련 IMO 동향, 선박재활용 동향 기술세미나(2009.1.20.), pp. 2 -18.
  6. 해양수산부(2006), IMO Guide Book, pp. 1-117.
  7. 해양수산부(2007a), IMO를 활용한 해양강국 도약전략 최종보고서, pp. 8-289.
  8. 해양수산부(2007b), 신개념통합전자항법시스템(e-Navigation) 국내대응방안연구 최종보고서, pp. 3-14.
  9. 해양수산부(2008), 한권으로 보는 우리나라 해사안전정책, pp. 325-360.
  10. IMO(2004), MEPC 52/24 Report of the Marine Environment Protection Committee on its fifty-second session, p. 8.
  11. IMO(2006), DE 49/6/15 Performance Standards for Protective Coatings, pp. 1-5.
  12. IMO(2008a), DE 51/14 Guidelines for maintenance and repair of Protective Coatings, pp. 1-6.
  13. IMO(2008b), FP 52/6 Measures to Prevent Fires in Engine-rooms and Cargo Pump-rooms, pp.1-2.
  14. IMO(2008c), MEPC 57/21 Report of the Marine Environment Protection Committee on its Fifty-Seventh session, pp. 16-28.
  15. IMO(2008e), MEPC 58/2 Harmful aquatic organisms in ballast water, pp. 2-4.
  16. IMO(2008f), MSC 85/WP.7/add.1 LRIT-related matter report of the working group, pp. 1-2.