DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect on the Sensitivity of Environment and Environment-Friendly Behaviors by Environment Education Program Using IIM

IIM을 활용한 환경교육프로그램이 환경에 대한 감수성 및 환경친화적 행동에 미치는 효과

  • Lee, Yong-Seob (Department of Science Education, Busan National University of Education) ;
  • Choi, Sung-Bong (Department of Earth Science Education, Busan National University)
  • 이용섭 (부산교육대학교 과학교육과) ;
  • 최성봉 (부산대학교 지구과학교육과)
  • Published : 2009.06.30

Abstract

This research was composed over a period of 10 times and was performed to be conducted in an environmental education class for 4 months from September to December of 2008 by selecting 32 experimental group students and 32 control group students from OO Middle School in the Busan area. An environmental education program utilizing lIM(independent investigation method) was composed by selecting a theme for environmental education among the environmental curriculum in middle schools. The results of analyzing the effects which influence environmental sensitivity and environment-friendly behaviors after applying the environmental education program utilizing IIM are as follows. First, it was revealed that the environmental education program utilizing IIM is more effective among experimental group students than control group students in regards to environment-friendly sensitivity. Second, it was revealed that the environmental education program utilizing IIM is more effective among experimental group students than control group students in regards to environment- friendly behaviors. Third, it was seen that even students responded very favorably toward environmental education program utilizing IIM.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부, 2007, 2007 개정교육과정 총론,교육인적자원부, 234pp
  2. 김세화,이상원, 2008, 다매체 활용 환경교육이 초등학생의 환경친화적 태도에 미치는 영향, 한국환경교육학회,환경교육 21(3), 48-58
  3. 이용섭, 2007, 학교 주변 장소를 활용한 환경교육프로그램의 개발과 적용이 환경친화적 태도에 미치는 효과, 한국환경교육학회, 20(4), 166-179
  4. 남영숙, 안미영, 2006, ESD(지속 가능 발전 교육)에서 추구하는 환경친화적 생활 태도 육성을 위한 범교과적 접근 방안, 한국환경교육학회, 12, 43-48
  5. Bennett D. B., 1984, Evaluating environmental education in schools A practical guide for teachers, Environmental Education Series 12, UNESCO
  6. Gayford C. G., 1996, Environmental education in schools : An altemative framework, Canadian Joumal of Environmental Education, 1, 104-120
  7. Hungerford H. R., Volk T. L., 1990, Changing learner begavior through environmental education. The Joumal of Environmental Education 21, 8-21 https://doi.org/10.1080/00958964.1990.10753743
  8. 남영숙, 장호창, 지승현, 2008, 지속가능 발전교육활성화를 위한 환경교육 시범학교 운영 개선 방안, 한국환경교육학회, 21(4), 1-11
  9. 김동렬, 손연아, 문두호, 2008, 역할극을 활용한 지구 온난화와 생태계 변화에 관한 수업이 고등학생들의 학업 성취도와 환경적 태도에 미치는 효과, 한국환경교육학회, 21(4), 12-24
  10. 허진숙, 이두곤, 2008, 환경교육적 탑구를 통한 유역 중심의 물 환경교육 교재화 연구,한국환경교육학회, 21(4), 25-39
  11. 이미애, 문윤섭, 황은자, 2008, 학교 실내 공기질 관련 초등환경교육 교재 개발, 한국환경교육학회,21(4), 40-66
  12. 최돈형, 조성화, 이순철, 전영석, 홍준의, 2008, 대학과목선이수제를 위한 환경과학 표준교육과정 개발, 한국환경교육학회, 21(4), 67-78
  13. 정현희, 서우석, 2008, 초등학생 환경 소양 측정 도구의 개발, 한국환경교육학회, 21(4), 79-93
  14. 강인애, 이명순, 2008, GBS(Goal-Based Scenario)에 의한 수업 개발 및 적용 방안 연구, 한국환경교육학회, 21(4), 94-110
  15. 지재화, 우애자, 2008, 고등학교 과학 '환경' 단원에서 역할놀이를 중심으로 한 STS 수업 효과, 한국환경교육학회, 21(4), 111-122
  16. 현승엽, 홍승호, 2008, 특이 지역 환경에 대한야외학습연구, 한국환경교육학회, 21(3), 1-12
  17. 박정해, 최돈형, 2008, 환경일기쓰기를 통한 환경소양 함양, 한국환경교육학회, 21(3), 13-25
  18. 김세화, 이상원, 2008, 다매체 활용 환경교육이 초등학생의 환경친화적 태도에 미치는 영향, 한국환경교육학회, 21(3), 48-58
  19. 백성희, 금지헌, 이용환, 2008, 동물 이해 프로그램이 초등학생의 동물에 대한 태도에 미치는 영향, 한국환경교육학회, 21(3), 59-65
  20. Andersson & Krister, P., 2002, Can decentralization save Bolivia’s forests? An institutional analysis of municipal forest govemance, lndiana University, 1
  21. Verma, Namita, 2007, Emissions reduction benefits and cost-effectiveness of catalytic converter replacement for light-duty vehicles in the South Coast Air Basin, University of Califomia, Los Angeles. 23
  22. Waddell, Cindy L., 2003, Disconfirmation of optimistic expectancies in college athletics, University of Maryland College Park, 23.
  23. Bennett D. B., 1984, Evaluating environmental education in schools A practical guide for teachers, Environmental Education Series 12, UNESCO
  24. Gayford C. G., 1996, Environmental education in schools : An altemative framework, Canadian Joumal of Environmental Education, 1, 104-120
  25. Hungerford H. R., Volk T. L., 1990, αlanging learner begavior through environmental education, The Journal of Environmental Education, 21, 8-21 https://doi.org/10.1080/00958964.1990.10753743
  26. Cindy N., Virginia M., 2003, Independent Investigation Method
  27. 김경순, 2001, 충북지역 중.고등학생들의 환경에 대한 감수성 및 태도와 환경친화적 행동의 관련성,석사학위논문, 교육학과, 충북대학교, 청주